Test: Mercedes-Benz A- en B-klasse (2008)
Alle kleine beetjes...
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Ook bij Mercedes-Benz is men tegenwoordig druk bezig met het thema brandstofbesparing. Bij de facelift van de A- en B-klasse is de nadruk gelegd op het terugdringen van het verbruik. En hoewel de eindresultaten niet wereldschokkend zijn, helpen alle kleine beetjes mee.
BMW was zijn tijd achteraf gezien ver vooruit toen het enkele jaren geleden EfficientDynamics lanceerde. Onder die noemer worden tal van verbruiksverminderende maatregelen aangeboden, een thema dat vandaag de dag hotter is dan ooit. Alles draait bij de autofabrikanten tegenwoordig om het reduceren van de CO2-uitstoot – al was het alleen maar om te voldoen aan de strenge norm die de EU vanaf 2012 gaat hanteren. En dus is het heel logisch dat BMW's concurrenten stuk voor stuk met vergelijkbare modellen op de proppen komen. Audi kwam met de e-versies van onder meer de A3 en A4 en ook Mercedes-Benz is overstag. 'BlueEfficiency' luidt de naam voor de tegenhanger van het concept dat de Beierse concurrentie voert. Heel logisch dus dat het merk met de Ster de facelifts van de compacte A- en B-klasse aangrijpt om qua brandstofverbruik de puntjes op de 'i' te zetten. Het grote verschil met BMW zit hem echter in het feit dat het brandstofverlagende pakket niet standaard wordt gemonteerd op alle A- en B-klasses. De A 160 CDI wordt vanaf dit najaar weliswaar standaard geleverd met BlueEfficiency, maar voor de A en B 170 is het uitsluitend tegen meerprijs leverbaar. Op de overige modellen zelfs helemaal niet, en dat is toch een gemiste kans.
Wat behelst het pakket dan allemaal? Ten eerste werd de aerodynamica verbeterd door een gesloten grille op de auto te schroeven en is het onderstel tien millimeter verlaagd, maatregelen die voor een lagere luchtweerstand zorgen. Ook de rolweerstand werd lager. Daarnaast ondergingen de motoren wat fijnslijpwerk en zijn de BlueEfficiency-modellen voorzien van een systeem dat de energie die vrijkomt bij afremmen omzet in elektrische energie. Al met al zorgen deze zaken ervoor dat de A160 CDI 0,4 liter per 100 km zuiniger is geworden dan zijn voorganger. Geen wereldschokkend verschil, maar een verbruik van 4,5 liter voor een auto als deze is netjes te noemen.
Bij de benzineversies 150 en 170 ging men nog een stapje verder qua technische ingrepen. Deze worden vanaf dit najaar tegen meerprijs namelijk voorzien van een start-/stopsysteem dat de motor uitschakelt als je stilstaat. Wanneer je vervolgens de koppeling indrukt of het rempedaal intrapt, springt de motor direct weer aan. Volgens Mercedes-Benz kan dit in stadsverkeer leiden tot een besparing van maximaal 9 procent.
Parkeerassistent
Aan de buitenkant hebben de Mercedes-designers zich zowel bij de vernieuwing van de A- als de B-klasse behoorlijk ingehouden. Je moet goed kijken om de verschillen te zien. De A kreeg grotere koplampen en nieuwe achterlichten, beide zijn voorzien van nieuwe bumpers met een sterkere V-vorm. Geen schokkend nieuws dus, en dat geldt ook voor de interieurs van de compacte Benzen. We zien nieuwe bekledingsstofjes, andere sierstrips en een groter opbergvak in de middenconsole. Een andere nieuwtje is de beschikbaarheid van een parkeerassistent, die als optie op de A en B leverbaar wordt. Dit al van Volkswagen bekende systeem speurt tijdens langzaam rijden de straat af naar een geschikt plekje en geeft dit dan aan op het display. Als je vervolgens de keuze bevestigt en de achteruit inschakelt, neemt de parkeerassistent de stuurtaken van je over en prikt de auto naadloos in parkeervakken, waarbij de ruimte die overblijft voor en achter slechts 0,65 meter hoeft te zijn. Je moet toch aardig bij de pinken zijn om hem zelf zo strak in te parkeren!
Zoals het Mercedes betaamt valt er ook qua veiligheidsvoorzieningen nieuws te melden. Zo hebben de A en B voortaan adaptieve remlichten die bij een noodstop boven de 50 km/h de remlichten laten knipperen om achteropkomend verkeer te waarschuwen. Een ander nieuw snufje is de zogenaamde 'crash-actieve ongevalverlichting', die de interieurverlichting na een botsing inschakelt zodat de inzittenden en eventuele hulpdiensten in het donker beter uit de voeten kunnen.
Vis in het water
Het is even wennen om met een start-/stopsysteem op pad te zijn, maar na een tijdje weet je niet beter en besef je dat een motor in druk stadsverkeer een groot deel van de tijd anders nutteloos staat te draaien. Sowieso voelt de A-klasse zich in de stad als een vis in het water. De besturing is lekker direct en draagt bij aan een wendbare indruk. Bovendien kun je dankzij de compacte buitenmaten in de kleinste gaatjes duiken. Gelukkig doet de A in andere opzichten als een volwassen auto aan. Het dashboard is keurig afgewerkt en optioneel te voorzien van een nieuwe generatie navigatiesystemen met harddisk en desgewenst spraakbesturing. Ook met het ruimteaanbod zit het wel snor. Met name voorin, de stoel kan lekker ver naar achteren geschoven worden zodat langere mensen ook een prettig plekje kunnen vinden. Nadeel zijn in dat geval wel de ver naar voren geplaatste pedalen, die ervoor zorgen dat je dichter op het stuur moet zitten dan wenselijk is. Uiteraard heeft zijn grote broer B meer ruimte te bieden. Achterin heeft deze Sports Tourer, zoals Mercedes hem noemt, zelfs meer plek dan een E-klasse. Qua ruimteaanbod kan hij de strijd met een midi-MPV best aan, maar de functionaliteit van het zitmeubilair valt wat tegen. Je kunt geen trucjes met de achterbank uithalen, zelfs verschuiven zit er niet in.
Dood punt
Tijdens het rijden valt op dat de B-klasse duidelijk minder prettig stuurt dan de A. De besturing heeft een flink dood punt rond de middenstand en reageert dan ineens zelfs bijna te snel, het is net alsof hij even tijd nodig heeft om op de stuurbeweging te reageren. Bovendien gaat het sturen te licht, dat zorgt voor een kunstmatig gevoel. Zodoende zit je zelfs in rechte lijn regelmatig te corrigeren. Dankzij de 21 centimeter langere wielbasis ten opzichte van zijn kleine broertje is het veercomfort duidelijk beter. Vooral met korte oneffenheden weet de B beter raad, al doet ook de A-klasse het op dit punt niet onverdienstelijk. Voor beide auto's geldt dat ze een keurig neutraal weggedrag hebben, het het grensbereik wordt voorspelbaar aangekondigd. De tweeliter CDI-motor in de door ons gereden B 200 CDI is een heerlijkheid, lekker stil en hij zit nooit om kracht verlegen. Niets mis mee. Iets minder krachtig kan ook, met de 109 pk sterke 180 CDI. Voor de A-klasse is daarnaast nog een 82 pk sterke 1,6 liter diesel leverbaar, die echter krap aan is voor de Baby-Benz. Als je echter het BlueEfficiency-pakket wilt in combinatie met een dieselmotor, zit je automatisch vast aan deze motor. Wie zuinig wil zijn, moet dus een beetje pijn lijden. Hopelijk besluiten ze in Stuttgart om de relatief simpele technische maatregelen snel door te voeren op alle modellen, zonder meerprijs welteverstaan. Het is namelijk zeer de vraag of veel mensen bereid zijn de knip te trekken voor een beter milieu.