Mercedes-Benz 200 T - 1988 - 615.991 km - Klokje Rond

Gouden combi

69 reacties

Video
AutoWeek 3 2021
AutoWeek 3 2021

Je leest het in AutoWeek 3 2021

Iets meer dan dertig jaar geleden kocht kunstenares Joanika Ring een bijna nieuwe Mercedes-Benz 200 T. Een goede investering, zo blijkt, want de blauwe S124 rijdt nog steeds. We hadden ook niet anders verwacht, aangezien dit zo ongeveer de beste auto is die het merk ooit bouwde. Voeg daarbij goed onderhoud en veel liefde van de eigenares en je hebt een gouden combi.

Breng het onderwerp op auto’s en dan Mercedes Benz in het bijzonder en Joanika praat honderduit. Ze koestert heel veel goede herinneringen aan haar eerste auto, een Mercedes 220 S van 1967 die ze van haar vader kreeg. En daarmee komen de verhalen uit de jonge jaren van Joanika naar boven. “Mijn vader heeft mij enorm veel kennis van autotechniek bijgebracht. Hij was ook kunstenaar en daarnaast hield hij van mooie auto’s. In 1967 kocht hij een nieuwe S-Klasse, daarin leerde ik rijden. Hij bracht mij veel technische kennis bij en het onderhoud deed dealer Van Kooij in Bussum. Ik keek dan vaak mee en mocht soms zelfs meehelpen met de monteur.”

In 1974 kreeg Joanika de 220 S en daar heeft ze nog lang mee gereden, tot ongeveer 500.000 kilometer. Ze had er zelfs een garagehandboek bij, dat had haar vader ooit gekocht. “De buitenkant en alle delen waar ik bij kon, maakte ik schoon met een mengsel van olie en benzine. Ik woonde toen in Blaricum en veel mensen keken raar op als ze mij op straat zagen sleutelen of met een poetsdoek de lak liet glimmen. Op die manier wist ik de auto heel lang op de been te houden. De motor begon wat te roken en volgens de garage moest de cilinderkop eraf. Maar zij stelden voor dat ik de oude Mercedes maar weg moest doen. Gelukkig was er nog een monteur die al het gereedschap had en samen met hem heb ik de klepsteelrubbers vervangen.

Maar uiteindelijk werd de 220 te oud voor dagelijks gebruik en heb ik ‘m weggegeven aan een goede kennis. Hij mocht onder geen beding de handel in.” De inmiddels klassieke Mercedes-Benz maakte plaats voor een Volvo 740. “We wilden graag een ruime stationcar en liepen toen tegen die Volvo aan”, vertelt Joanika. “Ook een fijne reisauto hoor, maar diep van binnen brandde nog altijd een vlammetje voor Mercedes. Begin 1990 nam ik contact op met de plaatselijke Mercedes-dealer en ik gaf aan dat ik een ruimte stationwagon zocht.”

HEEL EUROPA DOOR

De verkoper wist te melden dat er een blauwe 200 T binnen zou komen van een arts, wiens vrouw de auto hoofdzakelijk gebruikte om de kinderen mee naar school te brengen. De auto was op dat moment bijna anderhalf jaar oud en Joanika heeft meteen ‘ja’ gezegd. “Die verkoper was heel verbaasd en vroeg of ik de auto niet eerste wilde zien en proefrijden. Dat hoefde wat mij betreft niet en van de aankoop hebben we nooit spijt gehad.”

Samen met haar man, die veel artistiek werk deed voor grote uitgevers van stripboeken, reisde Joanika in de Mercedes heel Europa door, tot onderin Spanje aan toe. “Hij was trouwens niet zo technisch als ik en liet de koppeling vaak slippen. Daarom reed ik meestal zelf, dat doe ik graag. In 2019 ben ik samen met een vriendin nog naar Zwitserland gereden. In Duitsland zoeft iedereen mij voorbij, voor deze auto is een tempo van 130 km/h hard zat. Hij heeft helaas geen vijfde versnelling, daardoor maakt de motor veel toeren, iets wat ik wel gewend was van die oude 220 S. Die had een zescilindermotor, dat mis ik soms wel eens. Maar deze is een stuk zuiniger en vooral veel stiller.”

ONDER DE INDRUK

Dat de Mercedes niet helemaal ongeschonden uit de strijd is gekomen, blijkt als we hem van dichterbij bekijken. Nog niet zo gek lang geleden zijn er aan de achterkant nieuwe spatbordranden ingelast en die staan nog in de grondlak. Het rechter voorspatbord is de strijd met het roestmonster ook aan het verliezen en op veel andere plekken zien we bruine vlekjes. “De roest is zijn grootste vijand”, weet Joanika. “Ik kreeg brand in huis en daarna heeft hij lang buiten moeten staan. Daarvoor had ik een verwarmde garage en dat is misschien wel zijn behoud geweest. Een ander mankement is de kilometerteller, die werkt soms niet. De snelheidsmeter wel. Op heel erg warme dagen stopt de teller ermee. Dus bij de huidige stand kun je nog wel wat optellen. Ik schat dat hij in totaal nu bijna 700.000 kilometer heeft gereden.”

Twee jaar geleden merkte Joanika dat de distributieketting een beetje lawaai begon te maken en de motor verbruikte ook meer olie dan anders. “De garage wilde in eerste instantie niets doen, ze vonden dat de auto het niet meer waard was. Toen heb ik een goede specialist gevonden die de motor deels gereviseerd heeft. Sinds die tijd loopt hij weer als een zonnetje en hoef ik geen olie bij te vullen. Hooguit een klein beetje, doordat er nu een lek is. Dat laat ik zo snel mogelijk verhelpen.”

En dan is Joep terug van zijn proefrit en we zien zowaar een grote lach. “Oké, er valt heus wel wat aan te merken zo links en rechts, maar tjonge, wat een goede auto is dit! Ik zou ‘m zo kopen, geen enkele twijfel. Dit is meteen het bewijs dat goed onderhoud automatisch een lange levensduur betekent. Samen met het feit dat dit een oerdegelijke auto is.” Onder de motorkap en aan de onderkant van de auto zien we dat er in het recente verleden het nodige is vervangen, zoals schokdempers, remslangen en allerlei rubbers van de wielophanging. Wederom is Joep onder de indruk. Joanika kijkt en geniet mee. “Hij heeft mij nog nooit laten staan en enorm grote reparaties bleven tot nu toe uit. Ik wil dan ook absoluut geen nieuwe, dat begrijp je zeker wel.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Ik word over het algemeen niet zo heel erg snel hebberig van de auto’s die ik voor deze rubriek rijd, maar deze Mercedes vormt daarop een uitzondering. Al was het alleen maar omdat het een mooie upgrade voor mijn huidige 190 zou zijn! Maar ook de technische conditie maakt indruk. Dit is een mooi bewijs van wat autofabrikanten in die jaren konden maken en in welke conditie je dat met nauwgezet onderhoud kunt houden.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model 200 T
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 4 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.691

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.765 mm / 1.740 mm / 1.490 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.390 kg
Laadvermogen 620 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 620 kg
Banden195/65TR15Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,6 s
Brandstofverbruik

Lezersreacties (69) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.