Mercedes-AMG C43 4Matic – Audi S4 TDI - Vergelijkende Test

Fotofinish

Audi Mercedes-Benz
AutoWeek 20 2020
AutoWeek 20 2020

Je leest het in AutoWeek 20 2020

Ook al is de ene auto voorzien van een benzinemotor en de andere van een dieselmotor, qua concept hebben de Mercdes-AMG C43 en de Audi S4 veel gemeen: een drieliter V6, een automaat met koppelomvormer en vierwielaandrijving. Welke auto pakt uiteindelijk de koppositie?

We heten je van harte welkom bij deze tweekamp van sportieve middenklasse-amateurs. In de rode hoek staat de Mercedes-AMG C43, voorzien van een V6-turbobenzinemotor met 390 pk en 520 Nm. De AMG heeft een leeggewicht van 1.630 kilo en de gefacelifte variant is sinds het voorjaar van 2018 te koop. In de blauwe hoek staat de uitdager, de Audi S4. Deze auto beschikt over een V6-turbodieselmotor met 347 pk en maar liefst 700 Nm. Met een gewicht van 1.785 kilo is hij een stukje zwaarder dan zijn tegenstrever. Sinds het voorjaar van 2019 is hij op de markt.

Voordat het hard tegen hard gaat, is het tijd voor de smack talk. Een professionele bokswedstrijd begint immers niet in de boksring, maar al een paar weken eerder. Afhankelijk van het temperament van de deelnemers (en het IQ) loopt de confrontatie uiteen van subtiele provocaties en beledigingen tot geduw. Na de officiële weging voor de bokswedstrijd is het dan nog tijd voor de staredown, waarbij de gespierde tegenstrevers oog in oog en neus aan neus staan om te kijken wie er het beste is in machtsvertoon. Bij deze beide duels komt de S4 als winnaar uit de bus. Weliswaar oogt de C43 met zijn grote wielen niet alsof zijn eigenaar de pensioengerechtigde leeftijd al ver is gepasseerd, maar voor een auto die de letters AMG op de achterklep draagt, oogt hij toch best vriendelijk. De Audi is qua design overduidelijk meer op Überhohl-prestige gericht. Strikt genomen doet hij zelfs een beetje overdreven aan, want uit twee van de vier uitlaatpijpen komt niet eens warme lucht.

AKOESTISCH VERTOON

Het is tijd om de ring te betreden, dus laat de strijd maar beginnen. De C43 komt de bocht om en produceert een geluid dat qua karakter vergelijkbaar is met dat van Tina Turners ‘The Best’: klassiek, om niet ouderwets te zeggen. Dit geluid is niet echt verrassend, maar het geluid belichaamt wel de zelfverzekerdheid van het merk uit Stuttgart. De S4, die wil doorgaan voor een jonge hond, produceert een al even opvallend geluid, dat meer weg heeft van het synthetisch pompende rapnummer ‘Ima Boss’ van Mill Meek ft. Rick Ross. Het zal snel duidelijk zijn welke auto werkelijk de baas is op dit circuit.

We laten het uiterlijke en akoestische vertoon voor wat het is, tijd voor de eerste ronde! De beide opponenten tasten elkaar af, waarbij de Audi telkens weer bijzonder gretig naar voren schiet. De sprint van nul naar honderd is in 4,7 seconden gepiept. Hij blijft onverstoorbaar accelereren; de basisbeginselen heeft hij overduidelijk in de vingers. Op het rechte stuk kan hij rake klappen uitdelen dankzij het koppel van 700 newtonmeter, dat beschikbaar is van 2.500 tot 3.100 tpm. De Mercedes-AMG kan echter ook een rechtse directe uitdelen, anders zou hij de ring niet hebben betreden. Ook al is de duw in de rug wat minder heftig, hij weet de standaardsprint zelfs in 4,4 seconden te voltooien. Bovendien lijkt hij dat soort korte krachtmetingen gemakkelijker te volbrengen dan de Audi.

Vanaf de tweede ronde neemt het tempo toe en dan wordt opeens heel duidelijk dat dit qua karakter twee totaal verschillende auto’s zijn. Bij de sprint vanuit stilstand naar 200 is de AMG (15,9 s) maar liefst drie seconden sneller dan de Audi, die 18,7 seconden nodig heeft. Bij het accelereren heb je immers meer aan een hoog vermogen bij hoge toerentallen dan aan een doffe koppelklap. Hier wordt duidelijk welke krachtpatser in een minuut het vaakst kan uithalen. Daar staat tegenover dat het geluidsniveau in de Audi bij hoge snelheden op de autobahn wat lager is. Dat is echter niet zozeer een gevolg van het feit dat de motor dan met lagere toerentallen draait, het is vooral te danken aan de effectieve geluiddempende maatregelen die ze in Ingolstadt nemen. Vanaf de derde ronde wordt het technischer. De tegenstanders komen dichter bij elkaar en moeten af en toe wegduiken. Ook met hoge beginsnelheden vertragen beide opponenten goed en stabiel. Hoewel het AMG-remsysteem wat gretiger reageert, spreken de resultaten – in elk geval met een beginsnelheid van 100 km/h – in het voordeel van de Audi. Ook als de remmen warm zijn, pakt hij een voorsprong van een halve meter op de C43.

OMDRAAIENDE INGEWANDEN

Tijdens de vierde ronde halen de tegenstrevers trucs uit de kast. Ze draaien scherp weg en halen een paar keer uit. Hoewel de enorme hoeveelheid koppel van de TDImotor er bij het accelereren uit bochten telkens weer voor zorgt dat je ingewanden zich omdraaien, is het niet genoeg voor een knock-out. Aan het begin van ronde vijf ligt de AMG een paar punten voor, maar deze strijd is beslist nog niet gestreden. Daarom besluiten de kemphanen om een stapje terug te doen en hun krachten te sparen. Ze slenteren door de ring. Beide auto’s bieden genoeg veercomfort voor de praktijk van alledag en in stationwagon-uitvoering kunnen ze prima als dynamische gezinsvervoerder worden ingezet. Met zijn dieselmotor is de S4 daarbij op lange afstanden in het voordeel. Dat betekent echter ook dat de Audi af en toe zijn keel moet smeren met AdBlue. Daarbij is het best schandalig dat je voor de handige, want twee keer zo grote 24-litertank zelfs bij de dure S4 nog moet bijbetalen (€ 77 om precies te zijn).

Waar de C43 met zijn benzinemotor geen emissiedoping nodig heeft, is het geluiddempende benzinepartikelfilter een must. In ronde zes voeren de atleten tal van snelheidswisselingen uit. Hierbij kan de Audi met de harmonieuze werking van zijn achttraps automaat met koppelomvormer punten scoren, maar helaas is hij gekoppeld aan de met wat vertraging reagerende dieselmotor. De negentraps tegenhanger in de Mercedes schakelt alleen in de Sport-modus op overtuigende wijze, maar houdt het toerental soms onnodig hoog. Hij lijkt zelfs wat besluiteloos.

Omdat de C43 vanwege het benzinepartikelfilter niet zo vrijelijk kan ademen als hij zou willen, klinkt hij wat tam. Een heel verschil met het kenmerkende AMG-gebrul. Omdat zijn opponent echter als een soort van Darth Vader-parodie door de actuator kucht, laat de Mercedes de Audi op akoestisch gebied evengoed ver achter zich.

In de achtste ronde laait de strijd opeens weer op. De kemphanen rennen op elkaar af en duiken weg, dan hangen ze weer in de touwen. Bij zoveel koerswisselingen valt op dat de Hankooks van de Audi bij snel op elkaar volgende bochten over het asfalt slepen als de schoenen van een uitgeputte, veel te zware bokser die zijn tegenstander voor zich uit jaagt.

In de voorlaatste ronde krijgen de beide sporters een waarschuwing. Niet voor vastklampen – blikcontact voorkomen we liever met dit soort prijzige auto’s – maar voor het teleurstellende presteren van de verkeerstekenherkenning moeten door de ringrechter toch punten worden afgetrokken.

GEEN VERRASSINGEN

Ook in de allerlaatste ronde volgt er geen explosieve verrassing meer die wellicht één van beide vechtersbazen nog tegen de grond zou kunnen werken. In plaats daarvan laten de beide sporters zien dat ze nog overgenoeg krachtreserves beschikken om hun specialiteiten te etaleren: de Audi knalt met behulp van zijn enorme koppel als een dolle naar voren, waarbij de Mercedes onder perfecte begeleiding van zijn elektromechanische stuurbekrachtiging razendsnel wegduikt en zo voorkomt dat zijn tegenstrever belangrijke punten binnenhaalt.

Uiteindelijk bepaalt de puntentoekenning de uitslag. Daarbij is de C43 goed voor 30 punten en de S4 voor 27,5 punten. We zijn best wel verbaasd dat de Mercedes geen grotere voorsprong op de Audi neemt, omdat hij op veel onderdelen die belangrijk zijn voor de rijdynamiek, zoals de motor, het onderstel, het geluid en de besturing, aanzienlijk directer en levendiger aanvoelt.

De Audi scoort echter punten op tal van andere gebieden, waaronder paradoxaal genoeg ook op het vlak waarop hij het meest teleurstelt: de dieselmotor komt emotieloos over en irriteert met zijn wat synthetische geluid. Daar staat tegenover dat hij koppelrijk is en zuinig is. Bovendien biedt de Audi net wat meer comfort, waarmee hij over goede papieren beschikt als we naar het praktische aspect kijken. Desondanks voelt de Audi in vergelijking aan als een getemde stier. Hij stormt weliswaar als een dolle naar voren, maar omdat hij zijn kop niet graag draait, weet hij zijn spitse hoorns niet optimaal in te zetten. En de Mercedes-AMG? Die heeft meer weg van een poema: agressief, fijnbesnaard, maar lang niet zo opgeblazen als een leeuw of een tijger. Wel zou deze poema wat minder lomp mogen lopen. Dat zou de geschiktheid voor alledaags gebruik aanzienlijk verbeteren.

Onze toekomstprognose voor de vechtersbazen? De S4 is een soort kermisbokser: zeer getalenteerd, bijzonder sterk, maar lang niet zo fijnbesnaard als een professionele bokser. De C43 lijkt meer in de wieg te zijn gelegd voor een dergelijke carrière, maar dan moet hij wel wat compromislozer worden en in het ideale geval ook nog wat overtollige kilo’s kwijt zien te raken.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Een dikke diesel in een Audi met S-logo hangen, pakt niet helemaal goed uit. Natuurlijk, het is een krachtpatser met enorm veel trekkracht, maar je mist de sensatie. Het overdreven, kunstmatige geluid verandert daar niets aan. De Mercedes-AMG is met zijn benzinemotor meer een sportsedan, ook al merk je dat het gat met de echte krachtpatser van de serie, de C63, groot is.

Praat verder op het forum