Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mega
  • Tjaffer

Mega Tjaffer 1.1i Cabrio (1996)

Eigen willetje

Mega Tjaffer 1.1i Cabrio (1996)
  • Autotest
15 augustus 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Misschien wel de meest eigenwijze op auto die je momenteel kunt kopen is de Mega Tjaffer. Het Franse pretmobieltje is in staat zich in veel verschillende gedaanten te presenteren.

Velen zullen er nooit van hebben gehoord, maar het Franse merk Mega produceert de alleraardigste Tjaffer. Daarnaast verdient Mega ook nog geld met brommerautootjes, die onder de merknaam Aixam op de markt worden gebracht. Wie zijn zinnen op de olijke Tjaffer heeft gezet, wacht meteen een aardige verrassing: dit karretje wordt standaard naakt geleverd; dat wil zeggen zonder dak en zonder deuren. Daarmee is het een ideale flaneerauto voor zonnige boulevards. Lekker de wind door je haren en de zon op je bol, ondertussen genietend van de aandacht die je Tjaffer trekt. Als de zon het laat afweten, wordt het tijd om een zogenaamd Wind & Waterdicht-pakket aan te brengen. Als een volleerde kameleon verandert de Tjaffer in een Break, Coup‚ of Cabriolet naar keuze. Onze Tjaffer was uitgerust als Cabrio: deuren, twee harde panelen boven je hoofd en een cabriokap aan de achterkant. Voor (de)montage moet je enige tijd uittrekken en over gespierde vingers beschikken. De vele draaiknoppen aan de dakdelen draai je niet zomaar even los. In gesloten toestand is het zicht naar achteren niet optimaal en de kwalificatie 'Waterdicht' kon de Tjaffer tijdens een hoosbui bepaald niet waarmaken.
De Tjafferbestuurder geniet van het leven, maar kiest toch voor w t zekerheid in de vorm van betrouwbare techniek van Citro‰ns AX. Het 1,1-liter vierpittertje van onze testauto is goed voor 60 paardekrachten, maar moet in de minder gestroomlijnde Mega Tjaffer een stuk harder werken dan in de kleine Citro‰n. De auto komt vrij vlot op gang, maar op hogere snelheden is de fut er wel uit en moet er vaker naar het prima schakelende pookje worden gegrepen. Het testverbruik kwam uit op 1:12,5 en dat viel ons niet tegen gezien de pittige rijstsijl die werd gehanteerd. Jammer dat de eigenzinnige Tjaffer zo'n ongekende hoeveelheid herrie maakt; een geluidsniveau bij 120 km/h van maar liefst 84,5 dB is niet meer van deze tijd. Zelfs kruisen met zo'n 100 km/h is al dodelijk vermoeiend. Meer geluidsisolatie zou absoluut geen kwaad kunnen en de acceptatie van de Tjaffer beslist vergroten. Daarnaast moet Mega nog maar eens goed naar de voorruitstijl en de schuiframen kijken, want die veroorzaken op snelheid ook erg veel lawaai.
Het openen van de Tjaffer eist altijd enig zoekwerk, want de auto wordt geleverd met drie verschillende sleutels die ieder voor zich deuren openen die voor de andere gesloten blijven. Het bestijgen van de Tjaffer vereist enige lenigheid door de hoge dorpel. Deze is aangebracht om de kunststof carrosserie meer stijfheid te geven en biedt en passant een betere bescherming bij aanrijdingen van opzij. De rijpositie achter het AX-stuur is niet optimaal, mede doordat de rugleuning van de voorstoelen niet recht genoeg kan staan.

Overeenkomsten

Het dashboard vertoont veel overeenkomsten met dat van de AX. Het is goed afleesbaar, maar je moet geen luxe verwachten. Bergruimte is er maar weinig, temeer daar kaartentassen ontbreken. Achterin kunnen volwassenen met enige beleid worden ondergebracht; de zit is echter niet zo prettig door de rechtop staande rugleuning. Kinderen hebben minder problemen met het niet overdadige ruimteaanbod. De bagageruimte is met 310 liter inhoud voldoende groot; voor een slot erop moet je extra betalen.
Het lichte karretje laat zich met zijn lekker directe besturing heel verdienstelijk door bochten dirigeren en wordt licht onderstuurd als het echt te hard gaat. Wel ligt hij een tikje onrustig tijdens het rappe bochtenwerk, maar dat heeft geen invloed op zijn stabiliteit. Rare reacties op plotseling gas loslaten in een snelle bocht zijn hem ook volkomen vreemd. De vering is voor zo'n Fransoos wat stugger dan je eigenlijk verwacht, maar toch niet oncomfortabel. Remmen doet de Tjaffer prima, ook op nat wegdek. Niet verwonderlijk want het karretje weegt niet meer dan 765 kg.
Je koopt met de Tjaffer eigenwijze exclusiviteit, dat gezien de lage produktieaantallen niet echt goedkoop k n zijn. De grootste charme van de eigengereide Tjaffer is natuurlijk de veelheid van gezichten die hij kan tonen. Daarnaast is het ook een auto die zich nadrukkelijk leent voor zelf knutselen. Een lampje hier, een tapijtje daar, allemaal makkelijk aan te brengen.

Signalement

Merk Mega
Model Tjaffer 1.1i Cabrio
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.611

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.124 cc
Maximaal vermogen 44 kW / 60 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 88 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 3.510 mm / 1.625 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.280 mm
Massa leeg 720 kg
Laadvermogen 435 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 415 kg
Banden165/65TR13Prijzen
Topsnelheid 140 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,9 s / 26,6 s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mega Tjaffer
Mega Mega Tjaffer
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mega Tjaffer specificaties
  • Mega Tjaffer occasions
  • Mega Tjaffer video's
Advies en informatie
  • Mega Tjaffer tests
  • Mega Tjaffer gebruikersreviews
  • Mega Tjaffer index

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    In het wild: Mega Tjaffer

    In het wild: Mega Tjaffer

    22
    • 16 juni 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    In het wild: Mega Tjaffer

    In het wild: Mega Tjaffer

    22
    • 16 juni 2015
  • Nieuws
    VriMiBolide: Mega Track

    VriMiBolide: Mega Track

    43
    • 30 november 2012

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden