Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1995)
Een auto van stand
In 1991 verdween de Mazda 929 geruisloos uit het leveringsprogramma. Weinigen zullen hem hebben gemist, want populair is deze grote sedan bij ons nooit geworden. Even moesten de dure versies van de 626 de functie van topmodel vervullen, maar in 1992 werd die taak overgenomen door de Xedos 6. Van het begin af aan was duidelijk dat de Xedos 6 gezelschap zou krijgen van een grotere broer, een echte auto van stand. Dat is de Xedos 9 geworden. Dat de twee familie van elkaar zijn, zie je zo. De carrosserieën volgen dezelfde lijnen. Koplampunits en grille vertonen een vergaande mate van overeenkomst. Maar de 9 is forser, kloeker van formaat en daardoor minder elegant. De gelijkenis houdt niet op bij het uiterlijk. Wie achter het stuur van de 6 heeft gezeten ziet veel vertrouwds als hij in de 9 stapt. Dashboard en instrumentenpaneel zijn van hetzelfde ontwerp. Daarmee houden de overeenkomsten trouwens nog niet op. Zo is de 9 leverbaar met een tweetal V6-motoren, waarvan er een ook in de 6 wordt gemonteerd. Dat is de 1995 cc metende krachtbron die een vermogen van 107 kW/146 pk levert. Deze verschaft de zwaardere 9 uiteraard niet dezelfde prestaties als de 6, maar hij is nog altijd goed voor een top van 202 km/h. Voor wie hogere prestaties verlangt is er de 2,5-liter V6 die ook de testauto aandreef. In combinatie met een automaat brengt deze de Xedos 9 in 11,1 tellen naar de honderd en geeft hem een top van 210. Ook deze motor, met een exacte inhoud van 2497 cc en een vermogen van 125 kW/171 pk, is geen onbekende. Hij werd al gemonteerd in de Mazda MX-6 en in de snelste uitvoering van de Mazda 626.
Een en al begrip
De toegepaste automaat doet zijn werk voorbeeldig. Voor schakelen-zonder-schokken zorgt de computer van het motormanagement-systeem die precies op het moment van schakelen de trekkracht even doet afnemen. De viertrapsautomaat heeft een sportief en een economisch schakelprogramma. Een keuzetoets voor die twee programma's is er echter niet. De bak kiest zelf, maar niet op eigen houtje. Trap je het gaspedaal snel in, dan 'begrijpt' de automaat dat er actie wordt verlangd en gebruikt hij het sportieve programma. Doe je het kalmer aan, dan doet de versnellingsbak dat ook en schakelt hij 'economisch'. Wat geluidsproduktie betreft heeft de nieuwe Xedos hetzelfde karakter als zijn oudere, maar kleinere broer. De motor is dus keurig stil en ook van windgeruis is weinig te horen. Dit laatste heeft men bij Mazda voor elkaar gekregen door de Xedos een bijzonder gladde carrosserie te geven. Computers zorgen er voor dat de verschillende onderdelen van het koetswerk zeer exact op maat worden gemaakt. Als gevolg daarvan zijn de naden tussen de plaatwerkdelen heel smal, wat weer een gunstige invloed heeft op de luchtweerstand. Daardoor heeft de Xedos 9 een Cw-waarde van slechts 0,28.
Men heeft beslist zijn best gedaan om de Xedos 9 aan te passen aan de verlangens van de Europese automobilist. Zo werkt de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging beslist niet te licht of vaag. De chauffeur vóelt dat hij de wagen nauwkeurig onder controle heeft. Voor een gevoel van betrouwbaarheid zorgt ook de onafhankelijke multi-link wielophanging. Die houdt de wielen bijna steeds vrijwel exact verticaal op de weg en maakt de wagen in rechte lijn heel stabiel. Wel valt op dat je aan het geluid van de banden duidelijk kunt horen wanneer je over richels in het wegdek rijdt. Van 'slaan' is echter geen sprake.
Dat de grote Xedos 9 voldoende plaats aan zijn inzittenden biedt spreekt eigenlijk vanzelf; aan been- en hoofdruimte is geen gebrek.
Zoals mag worden verwacht is de 9 royaal uitgerust. Zo zijn ABS en tractie-controlesysteem standaard. Andere belangrijke onderdelen van de uitrusting zijn: twee airbags, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, een in hoogte verstelbaar stuur, cruise control, elektrisch bediende ramen vóór en achter, leren bekleding op het stuurwiel, de versnellingsknoppook en de handgreep van de handrem, verlichte make-up spiegels links en rechts en een skiluik.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | Xedos 9 2.5i V6 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.477 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.497 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 216 Nm bij 4.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.825 mm / 1.770 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.435 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 550 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |