Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • Xedos 9

Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1998)

Aparte toptechniek

Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1998)
  • Autotest
2 oktober 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Mazda"s luxueuze vlaggeschip - de Xedos 9 - is ook leverbaar met een heel aparte Miller-motor. De Japanse fabrikant is de eerste ter wereld die zo"n krachtbron gebruikt en dat maakte ons uiterst nieuwsgierig.

Bij Mazda houden ze wel van aparte motoren. Toen de Wankelmotor midden jaren zestig zijn opwachting maakte, was Mazda er als de kippen bij om licentierechten te verwerven. Hij werd met name bekend in de RX-7 sportwagens.
Een andere bijzondere krachtbron is de Comprex-diesel voor de 626. In plaats van een turbo koos Mazda voor een mechanisch aangedreven compressor waarbij de drukgolven van de uitlaatgassen ervoor zorgen dat de inlaatlucht wordt gecomprimeerd. Ook dit motorconcept wordt door geen enkele andere fabrikant in personenauto's gebruikt.
En nu is er dan de derde unieke motor, de Miller Cycle Engine. Het principe van de Miller Cycle is een verandering in de timing van de klepbediening, waarbij de inlaatklep niet sluit aan het eind van de inlaatslag (als de zuiger zijn laagste punt heeft bereikt), maar iets later, als de zuiger tijdens de compressieslag alweer naar boven beweegt. In het eerste deel van de compressieslag vindt dus geen samenpersing plaats en er kan nog gasmengsel de cilinder binnenstromen. Door de montage van een mechanisch aangedreven Lysholm-compressor wordt het effect versterkt, waarmee Mazda een beresterke V6 heeft ontwikkeld. Hij heeft een relatief bescheiden inhoud van 2,3 liter, maar is desondanks goed voor dik 200 pk. Volgens Mazda biedt deze motor 'drieliter-prestaties' voor een 'tweeliter- verbruik'. Dat eerste klopt wel, want een sprintje naar 100 in iets meer dan 9 seconden, in ruim 7 seconden van 80 naar 120 en een top van 235 km/h zijn waarden die voor motoren met drie liter inhoud gebruikelijk zijn. Een 'tweeliter-verbruik' haalt de Xedos Miller echter niet. We kwamen tot een gemiddelde van 1:8,7 en een moderne tweeliter zit toch rond de 1:10. Een heel rustige rit waarbij we nauwelijks gebruik maakten van het forse vermogen, resulteerde in 1:10,5. Vergeleken met de eerder geteste Xedos 9 2.5 V6 (met net als de Miller een automaat aan boord) kwam de nieuweling gemiddeld 0,4 kilometer minder ver met een liter brandstof. Het is dus best een zuinige auto, maar níet zo zuinig als Mazda ons wil doen geloven.
Al snel valt op dat je onder het rijden niets merkt van de bijzondere motor. De krachtbron gedraagt zich als elke normale V6 met een inhoud van zo'n drie liter. De viertraps automaat schakelt vrijwel schokvrij en je kunt hem in elk van de eerste drie versnellingen blokkeren. Hij herkent ook een sportieve rijstijl en past zijn schakelmomenten daaraan aan. Remmen doet de Xedos als de beste: strak en met een hoge vertraging zoals van een dergelijke automobiel verwacht mag worden. Als je hard door de bocht gaat steekt onderstuur de kop op, in sterkere mate als je de traction control hebt uitgeschakeld.

Matig overzicht

De stuurbekrachtiging zou rond de middenstand wat fijngevoeliger mogen zijn. Hoogteverstelling van het stuurwiel wordt door lange bestuurders node gemist: die kunnen het bovenste deel van de instrumenten niet goed zien. De vering heeft een afstemming die een aardig compromis vormt tussen comfortabel en sportief. Een andere belangrijke bijdrage aan het comfort is de vergaande geruisloosheid bij snelheden tot zo'n 110 km/h; daarboven begint er meer band- en windgeruis hoorbaar te worden.
De Xedos 9 Miller wordt slechts in één (uiterst complete) versie verkocht. Natuurlijk heeft deze elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling, getint glas, maar ook leren bekleding, verwarmde voorstoelen, glazen schuifdak, alarm, tripcomputer en traction control. Toch maakt de auto een wat kille indruk doordat de Japanners er nog steeds in slagen leer zo te behandelen dat het net kunststof lijkt.
Ruimte biedt de Xedos 9 in voldoende mate, zowel voor- als achterin. Bergruimte voor allerlei klein grut is er genoeg. De kofferruimte is wel diep, maar niet zo hoog en het volume stelt dan ook een tikje teleur.
In details is de Xedos beslist vatbaar voor verbetering; met name het interieur zou wat minder steriel mogen zijn. De beloftes met betrekking tot het brandstofverbruik maakt hij niet helemaal waar. Zijn prestaties zijn gelukkig wél op niveau en daarmee stelt de rijk uitgeruste Xedos 9 Miller zich nadrukkelijk kandidaat in de drieliterklasse.

Signalement

Merk Mazda
Model Xedos 9 2.3i V6 Miller
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 52.182

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.255 cc
Maximaal vermogen 157 kW / 214 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 295 Nm bij 3.700 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.825 mm / 1.770 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.500 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 550 kg
Banden205/65WR15Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,1s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda Xedos 9
Mazda Mazda Xedos 9
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda Xedos 9 specificaties
  • Mazda Xedos 9 occasions
  • Mazda Xedos 9 video's
Advies en informatie
  • Mazda Xedos 9 tests
  • Mazda Xedos 9 gebruikersreviews
  • Mazda Xedos 9 index
PREMIUM
Mazda Xedos 9 vs. Opel Omega - Youngtimerdubbeltest

Mazda Xedos 9 vs. Opel Omega - Youngtimerdubbeltest

Mazda en Opel hebben beide jarenlang geprobeerd de gunst van de koper te winnen met hun grote...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    3
    • 3 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1997)

    Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1997)

    16
    • 4 april 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    8
    • 28 augustus 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    4
    • 24 augustus 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1994)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1994)

    • 11 december 2007
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1996)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1996)

    5
    • 12 maart 2007
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1997)

    Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1997)

    1
    • 12 januari 2007
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Mazda Xedos 9 vs. Opel Omega - Youngtimerdubbeltest

    Mazda Xedos 9 vs. Opel Omega - Youngtimerdubbeltest

    • 5 oktober 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mazda Xedos 9

    Facelift Friday: Mazda Xedos 9

    59
    • 27 april 2018
  • Autotest
    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2001)

    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2001)

    • 4 maart 2003
  • Autotest
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    1
    • 16 oktober 2001
  • Autotest
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1995)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1995)

    • 30 oktober 2000
  • Chevrolet Alero 3.4 V6 - Mazda 9 2.5i V6...

    • 1 april 1999
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    136
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden