Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 S-VT Sportive (2007)
Hardtop voor softies
De Mazda MX-5 laat zich moeilijk vergelijken in tijden waarin steeds meer cabrio's worden geleverd met een stalen vouwkap. Zijn de dagen van de stoffen kap geteld? Je zou het haast zeggen, te meer daar zelfs Mazda (gedeeltelijk) van zijn geloof valt en de MX-5 nu optioneel met hard vouwdak levert.
Opvallend is dat het harde vouwdak opgeborgen wordt in de ruimte waar normaal de softtop opgeslagen wordt. Dit heeft als voordeel dat de bagageruimte niet nadelig beïnvloed wordt. Maar met de kap gesloten heb je een loze ruimte. Verder moet je bij de Mazda de kap met de hand ontgrendelen. Zo snel als de normale MX-5 krijg je de Roadster Coupé niet open of dicht, maar dertien seconden is toch bijzonder rap.
Minder puur
Het pure van de eerdere generaties is bij de derde MX-5 op de achtergrond geraakt, maar toch is het interieur lekker eenvoudig. De kunststoffen maken een wat goedkope indruk, maar het zit allemaal mooi in elkaar en is sober, maar netjes vormgegeven.
De zitpositie is prima. Wie net uit een ouder type stapt, zal opmerken dat hij wel hoog zit, maar dat went snel. Ook is de positie van het korte pookje erg goed, hierdoor kun je het snel en met korte slagen bedienen, mede doordat de handrem rechts van de middenconsole is geplaatst.
Omdat het stuur voortaan in hoogte (maar nog steeds niet in diepte) verstelbaar
is, biedt de cockpit van de MX-5 een fantastische zit, waarbij alles draait om puur autorijden. Ook de pedalen zitten waar ze horen. Op de verzorging van de bestuurder valt niets aan te merken.
Lekker licht
De snelheidssensatie in de Mazda is bijzonder groot, zo blijkt uit de cijfers. Met 160 pk, gekoppeld aan 1.092 kg is de MX-5 een vlot wagentje. Dat bewijzen de metingen ook! De MX-5 duikt in de 0-100-sprint tweetiende seconde onder de beloofde 8,3 seconden. Tussenacceleraties in de Roadster zijn een waar genot; de MX-5 reageert zeer alert op het gaspedaal, al had de zesbak de tweeliter wat beter bij de les gehouden.
Gelukkig zijn die pk's niet alleen in rechte lijn inzetbaar. Net als zijn voorgangers heeft de Mazda MX-5 een lekker directe besturing, hoewel er een kleine sprong naar meer comfort is gemaakt. Het stuur voelt lichter aan zonder veel contact met de weg te verliezen. Daardoor kun je lekker spelen en dat maakt de Japanner een spannend speeltje.
Biedt de harde kap van de MX-5 nu een meerwaarde ten opzichte van de stoffen versie? Qua geluid in het interieur in elk geval nauwelijks tot niet. Esthetisch gezien onderscheidt de harde kap zich in open toestand amper van de stoffen versie, maar de aanblik van een dichte MX-5 Roadster Coupé zal menig lief-hebber tegen de borst stuiten. Aan de andere kant: veel eigenaren hebben er voor de winter een losse hardtop bij, en die is op de officiële accessoirelijst duurder dan de elektrisch bedienbare vouwkap. Het is natuurlijk ook een kwestie van gewenning; op een MX-5 verwacht je nu eenmaal een stoffen kapje.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | MX-5 Roadster Coupé 2.0 S-VT Sportive |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 6.700 tpm |
Maximaal koppel | 188 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.995 mm / 1.720 mm / 1.255 mm |
Wielbasis | 2.330 mm |
Massa leeg | 1.107 kg |
Laadvermogen | 258 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 5,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,8 s / 9,9 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 193 g/km |
Lees ook
Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met stalen klapdak
Test: Mazda MX-5 Roadster Coupé - Mercedes SLK 200
Test: Mazda MX-5 Roadster Coupé (2006)
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.