Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 134.250 km |
Pretauto
- 130.000 km
Een lang gekoesterde wens om ooit nog eens een cabrio te bezitten laten uitkomen. Een auto die we hebben aangeschaft naast de cx30. Een tijdje terug zijn we op zoek gegaan naar een goede en nette MX5 NC met maximaal 150.000 km op de teller. We hebben er een aantal bekeken en gereden. Omdat we geen garage hebben besloten om te gaan voor een roadster coupé. Deze zijn schaars aangezien ze hier bij aankoop (nieuw) een forse meerprijs voor vroegen t.o.v. de cabrio met soft top. Bij een voormalige Mazda dealer (nu een universeel Bovag bedrijf met liefde voor het merk Mazda) troffen we er twee aan. De voorkeur ging uiteindelijk uit naar de door ons aangeschafte MX5 mede omdat er minder kilometers op de teller stonden en het lakwerk minder beschadigingen had. Uiteraard besef ik dat het geen nieuwe auto meer is maar ik wilde gaan voor zo min mogelijk gebruikssporen. Daarom ook een paar zaken laten aanpakken. De voorkant is opnieuw gespoten ivm steenslag, de koplampen zijn gepolijst, roest aan de binnenkant van de achterklep laten behandelen (hebben bijna alle MX5 jes NC schijnbaar) en een nieuwe mattenset bedongen. Ook Bovag garantie voor 6 maanden afgesproken met de verkoper inclusief afleveringsbeurt. Het was geen koopje maar dan heb je ook wat (hoop ik).
Het is een Touring uitvoering met o.a. automatische airco, ABS, ESP, 4 airbags, audio met 6 speakers, electrische ramen, 16” lmv, centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging etc.
Voor die tijd dus best goed in de spullen. Daarnaast zit er een rvs IL motorsport uitlaat onder (oogt gelukkig niet ordinair en maakt een lichte stoere brom) De velgen hebben links en rechts wel wat kleine beschadigingen door vooral steenslag. Aanpak hiervan staat op de wensenlijst evenals parkeersensoren achter. Ook wil ik de stoelhoes van de bestuurdersstoel ooit vernieuwen. Deze is op zich netjes gerepareerd maar met een iets andere stof. Ik denk er nog even over na omdat het toch behoorlijke investeringen zijn voor een relatief oude auto. Het rijden in de MX 5 is echt een feestje. De auto ligt lekker strak op de weg zonder oncomfortabel te zijn. Echt een auto voor mooi weer en voor op de buitenweggetjes met zijn scherpe stuurgedrag. En de kap open je elektrisch binnen 12 seconden. De 1.8 16v motor is voor Nederland voldoende. Tot zover de eerste indrukken.
Update 29 december 2022
- 134.000 km
Hierbij een update over de afgelopen periode.We hebben de afgelopen maanden genoten van de MX5. Zeker als de kap naar beneden kon. Het is vooral een auto om lekker mee te toeren en minder een sportauto. Bochtige weggetjes waar je 50-80 km per uur kan zijn het leukst! Hij rijdt als een kart, stuurt lekker direct maar het wordt nooit oncomfortabel. Je kan wel zeggen dat we de omgeving opnieuw hebben ontdekt. Veel leuke oude plaatsjes bezocht via bij voorkeur de binnenwegen. Kleine stukjes snelweg kan prima maar als het langere stukken zijn, wordt het wel vermoeiend. Zelfs met het dak dicht.
Zijn er nog problemen geweest? Een paar kleine zaken die onder garantie zijn opgelost door de garage:
- Lekkage in de auto aan de passagierszijde. Gelukkig op tijd ontdekt. Er is een plaat achter het dashboard vervangen. Daarna geen problemen meer gehad.
- Gaatje in de knalpijp gelast.
- Nieuwe ophangbeugel uitlaat.
- Nokkenas sensor is vervangen i.v.m. startproblemen.
- Nieuw slot rechterportier omdat de centrale vergrendeling niet meer werkte.
Het blijft natuurlijk een oude auto dus af en toe zal er wel eens iets stukgaan.
We hebben ook wat zaken aangepakt:
- Nieuwe 16 “ spaakvelgen omdat de originele veel kleine beschadigingen hadden. Inclusief Mazda naafdoppen. Zie toegevoegde foto’s.
- Andere (kunstlederen) stoelhoezen. Deze zijn speciaal gemaakt voor de MX5 in Italië. De originele stoffen bekleding vond ik niet echt super meer.
- De lange radioantenne was gebarsten. Deze vervangen door een korte Stubby antenne.
Had ook nog Chromen rolbeugelbekleding van IL motorsport besteld maar die passen helaas niet op mijn coupé (te weinig ruimte tussen de beugel en het klapdak, gaat resoneren).
Met het minder mooie weer rijden we alleen nog als het droog weer is. Ik vind het zonde om ermee in de regen of pekel te rijden. Tot zover weer even. Laat het voorjaar maar weer komen!
Update
- 134.250 km
Even een kleine update. Vorige week is de Mx5 voor de apk en een kleine onderhoudsbeurt (olie verversen etc.) langs geweest bij de garage. We hoorden al een tijdje een piepend geluid bij het starten. De v snaar moest inderdaad worden vervangen. Daarnaast kwam de remklauw rechts voor niet door de apk. Die liep aan en moest ook worden vervangen. Bij het vervangen van de v snaar en spanrollen kwamen ze erachter dat de slang van de koelvloeistof poreus was en die is ook vervangen. Helaas brak er een schroef af bij het vervangen van de v snaar waardoor ook de airco er even uit moest. We zijn de auto een paar dagen kwijt geweest. Al met al hadden we dit niet aan zien komen, net als de hoge rekening van ruim 1.100 euro. Maar toch maar besloten om de investering te doen. Feitelijk heb je ook niet veel keus. De auto kon zonder reparaties niet meer de weg op. Hopelijk kunnen we nu weer een tijdje voorruit zonder extra kosten. Het komende jaar maar is nadenken of we deze inmiddels 15 jaar auto houden en oprijden met de bijbehorende onderhoudskosten of deze misschien toch inruilen op een mooie 2e hands ND RF. Omdat we sinds 2004 altijd nieuw hebben gereden zijn we hoge onderhoudskosten ook niet meer gewend. Uiteraard mag een hobby auto wat kosten maar het moet wel een beetje leuk blijven. Het blijft echter wel een leuke auto om mee te rijden. Genoeg stof tot nadenken!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met stalen klapdak

Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 S-VT Sportive (2007)

Test: Mazda MX-5 Roadster Coupé - Mercedes SLK 200

Test: Mazda MX-5 Roadster Coupé (2006)

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Lezersreacties (0)
Reageren