Test: Mazda MX-5 Roadster Coupé (2006)

Beste van twee werelden

Mazda MX-5 Roadster Coupé
Mazda MX-5 Roadster CoupéMazda MX-5 Roadster CoupéMazda MX-5 Roadster CoupéMazda MX-5 Roadster CoupéMazda MX-5 Roadster Coupé
AutoWeek 38 2006
AutoWeek 38 2006

Je leest het in AutoWeek 38 2006

Pure roadsters en cabrio's met hard klapdak waren tot nu toe twee verschillende segmenten, maar Mazda probeert het beste van beide werelden te verenigen in de MX-5 Roadster Coupé. En dat is gelukt: ook met een wegklapbare hardtop blijft de MX-5 een heerlijke auto.

Wanneer Mazda in 1989 de MX-5 Roadster introduceert op de autoshow van Chicago, slaat het model in als een bom. Het recept van de MX-5 blijkt goud waard: sportief, licht, open en betaalbaar. Mazda's puristische roadster met stoffen kapje is bijna niet aan te slepen in die jaren, en vormt de aftrap van een ware roadster-invasie in de jaren '90. Bij het succes van de Japanners willen merken als BMW en Porsche niet achterblijven, en brengen eveneens achterwielaangedreven roadsters op de markt. Maar in die periode doet ook een ander concept zijn intrede: de cabriolet met metalen hardtop. Hier heet de pionier Mercedes SLK, en ook die auto brengt een ware hype op gang. Fabrikanten als Peugeot en Renault volgen snel met coupé-cabriolets. Dit type auto's is echter vooral op comfort en gebruiksgemak gericht. Tot nu toe hield Mazda bij de MX-5 stug vast aan een stoffen kap, maar bij de derde generatie van het succesvolle model, die eind vorig jaar op de markt kwam, wil het merk voortaan de klant de keuze bieden tussen een stoffen en een hard dak. En dat is toch wel bijzonder, twee dakvarianten. Bij de nieuwe Roadster Coupé is de softtop vervangen door een opklapbaar kunststof dak. En eerlijk is eerlijk, de operatie lijkt bijzonder geslaagd. Het lijnenspel van de MX-5 wordt door het compacte metalen kapje absoluut niet verstoord. De sexy looks blijven gelukkig behouden. Daar komt bij dat een hardtop de nodige voordelen met zich meebrengt. Het is minder gevoelig voor vandalisme en inbraak, en het scheelt een behoorlijk stuk in windgeruis wanneer je dicht rijdt. Daardoor is de nieuwe MX-5 variant veel geschikter om dagelijks mee te rijden, en niet meer in de eerste plaats van een pretauto 'voor erbij'. De naam 'Roadster Coupé' is wat dat betreft niet overdreven: bij mooi weer heb je een sportieve open tweezitter, en wanneer de weergoden minder goedgezind zijn, sluit je simpelweg het dak en tover je hem binnen twaalf tellen om in een coupé. Daarmee claimt Mazda de snelste hardtop ter wereld in huis te hebben. Het openen verloopt overigens niet volautomatisch: je moet namelijk nog wel even een hendel boven de voorruit ontgrendelen.

Eenzame hoogte

Voor degenen die vrezen dat het sterke punt van de MX-5, zijn sublieme rijeigenschappen, door het kunstof dak verstoord worden, hebben we goed nieuws. De Mazda is ook met metalen kap nog altijd de good old MX-5, zoals we hem kennen en waarderen. De Japanners blijven namelijk op de kilootjes letten: het meergewicht van het dak bedraagt een relatief geringe 37 kilo. Daardoor blijft de gewichtsverdeling 50-50 behouden. De vering werd een tandje comfortabeler afgesteld bij deze nieuwe variant, maar daar heeft de wegligging niet onder geleden. Hij pleziert zijn bestuurder als vanouds, met een heerlijk directe en mededeelzame besturing en voorspelbare onderstelreacties. De stabiliteitsregeling is uitschakelbaar, waardoor je lekker kunt driften met de achterwielaangedreven Mazda. Wat wegligging betreft staat deze auto in dit prijssegment op eenzame hoogte. En op het gebied van rijplezier is hij in staat om het tegen veel duurdere auto's op te nemen. Net als bij de variant met stoffen dak zijn voor de Roadster Coupé twee motoren leverbaar: een 1,8-liter met 126 pk, en een tweeliter die 160 pk levert. Onze testauto had de laatstgenoemde krachtbron onder de motorkap. Het testparcours in de omgeving van het Oostenrijkse Sölden waar we met de Roadster Coupé rijden, omvat een paar flinke hellingen, en daar moet de 2-litermotor er behoorlijk aan trekken om de gang erin te houden. Het is een echt toerenmachientje, dat zijn maximale vermogen pas bij 6.700 tpm afgeeft. Pas bovenin gaat hij er echt lekker tegenaan, en schakelen is dan ook het devies. Dat is echter geen straf met het korte pookje, dat je soepel door de verzetten loodst. Overigens is in ons vlakke landje de 1,8-litermotor in principe genoeg voor de relatief lichte MX-5. Als je open rijdt, heb je immers niet meer zo'n haast.

Uitwaaien

En open rijden, dat is een genot met de MX-5. Dit is geen cabriolet waarbij je kruin verstopt zit onder een enorme, ver doorlopende voorruit, je kunt echt lekker uitwaaien met de Mazda. Het windschotje achter de voorstoelen verdient nauwelijks die naam, het plastic stripje is luttele centimeters hoog. Echt effectief is het dan ook niet te noemen. Maar goed, je koopt zo'n auto ook niet om compleet uit de wind te zitten. Het interieur van de Roadster Coupé is identiek aan dat van de bestaande versie. Ook hier zien we een sportief ogend, met hoogwaardige materialen afgewerkt dashboard. Nieuw is de iPod-aansluiting die nu als optie leverbaar is. Ook zijn er nieuwe lakkleuren leverbaar. Wanneer de Roadster Coupé half oktober bij de dealer staat, zal de meerprijs € 2.500 gaan bedragen ten opzichte van de versie met stoffen kap. Een losse hardtop voor de Roadster kost als accessoire € 2.650, dus die lijkt zijn bestaansrecht een beetje te gaan verliezen. Want wie wil zo'n ding er elke keer op- en afzetten als je er meer voor kwijt bent dan aan de meerprijs van de Roadster Coupé? Mazda verwacht eenderde van de MX-5's als Roadster Coupé te verkopen. De puristen zullen blijven zweren bij de uitstraling van een stoffen kap, maar dat is eigenlijk ook de enige reden die wij kunnen bedenken om voor de 'traditionele' variant te kiezen.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum