Mazda Demio

Ruim de hoek om

Mazda Demio
AutoWeek 2000 week 20
AutoWeek 2000 week 20

Je leest het in AutoWeek 2000 week 20

Ruimte-auto's: het heetste segment in de autobiz van dit moment. Wil je daarin meedoen, dan moet je als fabrikant scherp blijven. Dus heeft Mazda haar hoekig compacte ruimtereus Demio vernieuwd. We sturen 'm door beredruk Berlijn.

Met 'n kleine Japanse ruimte-auto heb je al snel de lachers op je hand. Of beter... je wordt simpelweg uitgelachen. Da"s niet voor niets: u kunt "n spottende grijns toch ook niet onderdrukken als u een eerste Wagon R, een Move of een Verso uitremt? Mazda"s Demio (vanaf "96 in Japan, vanaf "98 in Europa) heeft daar altijd (vanaf "98) boven gestaan. En neemt met deze opknapbeurt nog meer afstand: hier staat gewoon een serieuze, stevig ogende auto. De nieuwe neus in Mazda"s huidige familielook staat "m goed.

Er zijn meer veranderingen. Met de facelift biedt Mazda nu ook de mogelijkheid van een 1,5-liter benzinemotor aan en, da"s ook nieuw, u kunt die Demio 1.5 ook met automatische versnellingsbak bestellen. U weet: de Demio was er alleen als 1.3 (63 pk) met vijfbak.
"n Slome duikelaar is de Demio nooit geweest, maar zo"n 1.5 biedt natuurlijk net even wat meer reserve. De motor levert een bescheiden 75 pk maar het is Mazda meer te doen om de grotere souplesse. Helaas, helaas, wij vinden de 1.5 onderin, bij lage toerentallen, juist helemaal niet zo bij de les. Als je doortrekt ja, dan gebeurt er wat. Maar in deze brave gezinsauto hebben we nu juist geen zin in veel toeren. Ook al omdat zo"n Mazda-krachtbron het dan heus flink uitbrult. Doet die 1.5-Demio dus ook.

De bezem erdoor

Kazumasa Yoshida is de baas van het project Demio. Hij liet het interieur opknappen en de dashboardklokken restylen. Ook is er nu wat meer bergruimte en de kachelbedieningsknoppen zijn verbeterd. Aan het "ruimteconcept" van de nieuwe Demio heeft Mazda niets veranderd. We moeten niet gaan overdrijven. De Demio is praktisch, zeer zeker, maar een ruimte-auto? Verwacht geen wonderen. De instap naar de achterbank is heus niet riant (door bescheiden achterportieren en forse wielkasten), de ruimte daar is niet verkeerd (meer beenruimte dan in Agila/Wagon R), maar uitgeschoten pubers gaan geheid klagen. Uw testpiloot kan goed achter zichzelf zitten, maar ik ben dan ook geen reus. Toch: de Demio kan de meeste compacte hatchbacks wel aan op dit punt, ook omdat er aardig wat bagageruimte is. Maar vergeet niet dat de Demio ook een slag duurder is dan de compacte hatchback.
Ruimte-auto"s heten flexibel te zijn. De Demio-achterbank is verschuifbaar (over 12 centimeters) en de verstelbare rugleuning van de achterbank is in gelijke delen neerklapbaar. Daarmee hebben we de Demio-multifunctionaliteit gehad.

Rijdt 't een beetje lekker?

Wie kickt op het rijden van een Japanner, omdat die auto"s zich zo lekker en gemakkelijk laten bedienen, die zit bij Demio II helemaal goed. Uitstekend werkende vijfbak (al staat de pook erg ver naar achteren), bekende stuurhendels, licht pedaalwerk en een fijn overzicht rondom. Dit is nu typisch zo"n auto waar je moeders een groot plezier mee doet. En waar moeders tien jaar lang probleemloos mee op pad gaat. Hebben we alle vertrouwen in. Maar wij missen iets onderweg in de nieuwste Mazda. Doe een blinddoek om achter het stuur (doe dit niet in Berlijn!) en zelfs wij kunnen u niet meer vertellen in welke auto we aan het rijden zijn. De Demio communiceert niet. Dat wil niet zeggen dat de Mazda beroerd rijdt. Er is geen punt waarop hij tijdens deze eerste indruk al door de mand valt. Maar er is ook niets dat ons na het uitstappen bijblijft.
Samengevat: praktische auto, keurig afgewerkt overal, makkelijk in de omgang maar de vonk springt nog niet over. En een prijspakker is 't evenmin.

Airco is een optie

De groter gegroeide Demio-familie begint met de Demio Comfort. Noem 'm "t het instapmodel. Alleen leverbaar met de bekende 1.3. De auto heeft twee airbags (rechts met bezettingssensor), stuurbekrachtiging, dakdragers, wisser achter, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een klokje. De Demio Exclusive voegt daar aan toe: centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voor, elektrisch bedienbare buitenspiegels, stootstrips, toerenteller en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De Demio Touring is er alleen als 1.5 en die heeft afstandsbediening op de centrale deurvergrendeling, elektrische ramen achter, ABS, velours bekleding, mistlampen voor en verwarming op de buitenspiegels.