Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+ (2009)

autoreview

Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+ (2009)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf132.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste 5000km

  • 138.000 km

De laatste 12 jaar hebben we tot volle tevredenheid gereden in diverse Subaru’s, model Impreza. Daarvan de GTT en WRX uitvoeringen, allen ruimschoots gekieteld naar waarden van bijna 400pk. Kortom, auto’s met power en bekend om hun fenominabel goede wegligging, door hun AWD systeem. Weliswaar niet bepaald uitmuntend in comfort, maar daar koop je een Impreza ook niet in de eerste plaats voor.En over het verbuik van zo’n rallykanon zullen we maar helemaal zwijgen.
Totdat ik door verandering van werk(gever) opeens geen auto van de zaak meer had en ik dus woon-werkverkeer (80km per dag)met de privé-auto moest gaan doen. Dat betekent dat ik een dieselauto zou moeten gaan kopen voor erbij, of een luxe gezinsdiesel met daarnaast een klein beznineautootje voor de boodschappen van m’n vrouw.
Uiteindelijk de knoop maar doorgehakt en de Impreza verkocht.Na uren en uren puzzelen op Autoweek en internetfora, om me goed te kunnen orienteren op de markt had ik al snel een wensenlijstje samengestelt:
-minimaal 150pk
-acceleratie 0-100km/h minder dan 10sec.
-top van minimaal 200km/h
-17inch wielen
-cruisecontrol
-navigatie
-Xenonverlichting
-kofferbak inhoud minimaal 400 liter.
-2010 of jonger
Dan heb je snel een lijstje kandidaten voor je, waarvan er even snel weer een aantal afvallen, voornamelijk doordat ze nog te nieuw waren en te duur (Volvo V50, Hyundai I40)Het duurde niet lang of Mazda bleef met de 6 over.En laat er nu net toevallig een bedrijf in Den Haag zijn, die z’n bedrijfswagens weg wilde doen ivm nieuwe leasewagens en dus oa een Mazda 6 2,2 Citd Sportbreak BusinessPlus te koop had staan in de juiste kleur en voor een redlijk scherpe prijs.Op deze auto had ik al snel mijn zinnen gezet. Weliswaar met een erg forse km stand, en een half jaar ouder dan gewenst, maar verder perfect.
Uiteindelijk met verlies de Impreza verkocht (ik wilde hem persé voor de zomervakantie verkocht hebben, dus moest ik de prijs wel wat laten zakken), maar na scherp onderhandelen ook de eerder genoemde Mazda voor een nóg scherpere prijs kunnen overnemen. Dezelfde dag nog naar Den Haag om de auto op te halen en een week later begon onze vakantie naar zuid-Frankrijk, waardoor we meteen de auto goed konden ‘inrijden”.
Het moge duidelijk zijn dat dit wel een heel ander soort auto is dan een Impreza. Waar je de Subaru voor z’n sportiviteit koopt; is deze Mazda meer een comfortabele reisgenoot. En hoe!
Standaard regensensor, parkeersensoren voor-en achter,lichtsensoren, Rear Vehicle Monitoring, stoelverwarming, dual-climatecontrol, cruisecontrol,navigatiesysteem met 6 CD wisselaar en MP3 speler etc.,etc
De rust in het interieur is heerlijk. Je gaat er automatisch ontspannender van rijden.En dan die ruimte….fenomenaal. Zelden in zo’n grote auto gereden. Ik kan op de achterbank met gemak ‘achter mezelf’ zitten, en dat met 1.90cm lengte. Ook de stoelen zitten geweldig. Ondanks de mindere zijdelingse steun tov de Impreza zetels, rijd dit veel beter. De 1400km terug naar huis, vanuit Frankrijk zonder rugklachten afgelegd. Dat redde ik met de WRX nooit. De bagageruimte in de Mazda is ook gigantisch; één der ruimste in z’n klasse.
De 165pk motor is weliswaar niet van Impreza kracht, maar is zeer ruim voldoende om de 1480kg zware Mazda zeer vlot door het verkeer te bewegen. En nog zuinig ook. Geregeld geeft de boordcomputer 1 op 20 aan. Dat is weliswaar wel erg optimistisch maar na 5000km rij ik gemiddeld 1 op 16 en dat is gewoon goed, voor zo’n grote auto, met mijn vlotte rijstijl.
Zijn er dan ook nadelen?
Jazeker:
-Turbogat. tot 1900t/pm gebeurd er niets, waana de turbo er duidelijk merkbaar opees inkomt
-Erg soepele veerwegen. Zeer comfortabel rijden, maar korte oneffenheden worden erg goed overgebracht.Bij verkeersdrempels klapt de vering vaak tot aan de uitslag, bij stapvoets rijden (deed de Impreza bij 50km/h nog niet).
.-geen Xenonverlichting. En ik betwijfel of dit achteraf zelfs überhaupt leverbaar is.
-zeer directe besturing. Minst of geringste beweging van het stuur resulteert al in een zijdelingse verplaatsing van de auto. Hoogst nerveus.
-Radio-ontvangst begint enorm te storen bij ingeschakelde achteruitverwarming
-Zwaar gedateerde navigatie. Nieuwste update is van 2010 en kost €300 per cd. Absurd!!
-Veel te gevoelig afgestelde dodehoeksensoren en ook een erg onnauwkeurig werkende regensensor.
-Harde materialen aan onderzijde dachboard/middenconsole, waar je precies met je knieën tegenaan leunt tijdens het rijden.
Kort samengevat is dit echt we een heerlijke reisauto waar we vele, vele fijne kilometers mee hopen te gaan rijden.Ondanks de nadelen, die beslist (nog)niet op wegen tegen de vele voordelen.
De meer dan complete standaarduitsrusting, de ruimte en comfort, alsmede het gunstige verbuik doen de Impreza al bijna vergeten. Maar ik weet dat de herfst en de winter nog moeten beginnen. Dus over wegligging bij slecht weer wil ik tzt m’n conclusies pas trekken.
Ik hoop deze Mazda nog zeker 2 a 3 jaar te kunnen rijden en ik zal geregeld updates toevoegen ,als er iets te melden valt.

een jaar verder...

  • 155.000 km

Inmiddels hebben we de Mazda een jaar in ons bezit en zijn er bijna 22000km's mee gereden, waaronder 2 vakanties naar Zuid-Frankrijk.
Nu,inmiddels volkomen gewend aan het rij-en stuurgedrag van deze auto, vind ik het allemaal heel prettig aanvoelen. Alles went....
Minder wennen doe ik aan de onoverzichtelijkheid van de carrosserie. ik snap nu ook waarom er zoveel sensoren opzitten,vóór en achter alsmede voor opzij.De hele koets is tamelijk onoverzichtelijk, vooral de raamstijlen zijn zó dik dat hele voertuigen erachter verdwijnen.Schijnt tegenwoordig vrij gewoon te zijn, maar ik vind het vrij irritant.Effe snel reageren word daarmee soms wat lastig.
Tweede (kostbare) kwestie was het DPF lampje dat ging branden bij 145000km,wat betekende dat het roetfilter gereinigd diende te worden. Kosten €750.
En dat terwijl er vrijwel uitsluitend stevig/op lange afstanden mee word gereden.Is dit normaal voor diesels?
En dan nog het merkwaardige feit dat ik bij het controleren van de bandenspanning 2(!)ventielen kapot brak,op dezelfde dag.Zijn die dingen zo slecht bij Mazda?
Kosten €75 p/stuk, wegens de bandenspanningsensoren,die erin gemonteerd zitten.

Ook het brandstofverbruik is niet zo gunstig als Mazda ons wil doen laten geloven (schijnt normaal te zijn, anno 2013??).Wanneer je gemiddeld 100km/h rijd dan is 1 op 18 nog wel haalbaar, maar bij normale snelheden en gerekent over een vol jaar kom ik amper aan de 1 op 15 en dat is toch een afwijking van ruim 20% tov de waarden die Mazda claimt.

Wel heel plezierig blijft het forse koppel.
Daar waar andere Nederlandse(lease-)auto's in de klim terug moeten schakelen of zelfs helemaal afzakken, sleurt de Mazda op de cruisecontrol gewoon iedere berg op (met volle bepakking); gewoon op koppel. Heerlijk!!

Samengevat; na ruim één jaar en 23000km verder heb ik ,ondanks de mankementen, nog steeds veel plezier in deze Japanner.

weer een jaar verder...

  • 175.000 km

inmiddels alweer tweeënhalf jaar in het bezit van deze auto.
Het blijft toch een mooie verschijning om te zien, in deze kleur.Ook het rijden is nog steeds een genot. Eventuele minpunten,die ik in eerdere reviews vermelde zijn intussen gewend geworden,behalve het hoge verbruik. Ondanks de vele relatief lange trajecten die ik rijd, is het verbruik met amper 1 op 14 ronduit veel te hoog. Opvallend is dat lange trajecten met hoge snelheid (150+km/h) juist relatief zuinig worden gereden. Iedere koudstart drukt het verbruik echter enorm.Toch jammer.
Kleine details blijven irritant,zoals de waardeloze regensensor en de veel te gevoelige dodehoeksensoren, maar daar is mee te leven.
Een zeer vervelend bijgeluid in de banden is opgelost,door voor-en achterwielen om te wisselen.Verbetering 100%!
Helaas rijd ik steeds minder kilometers op jaarbasis, waardoor ik vermoedelijk met deze Mazda nu te duur rijd; maar ik kan nog geen afstand doen van deze limousine.
Voor de navi heb ik (gewoon via marktplaats) een stel nieuwe DVD's gekocht, voor slechts een fractie van de abnormale prijs die Mazda ervoor vraagt.
Mocht ik eerdaags tegen een benzine-auto aanlopen, in dezelfde klasse en voor dezelfde prijs, dan overweeg ik misschien of afscheid te nemen; voor al het andere ben ik verliefd geworden op de 6.

na 3 jaar Mazda...

  • 190.000 km

Even een tydje gewacht met het plaatsen van een aanvulling.
Heb deze Mazda nu 3 jaar en ruim 60k in bezit en vind het nu wel tijd voor een kleine update.
Nog steeds meer dan tevreden over de rijkwaliteiten. Echter, wat minder tevreden over de zo geroemde betrouwbaarheid van dit Japanse stukje techniek. Rondom nieuwe schijven en blokken, afgebroken stabilisatorstang, defect roetfilter. Dat zijn bij elkaar toch voor bijna €2000 kosten,in 3 jaar. Had ik voorheen- bij Subaru- zeker niet.
Ook de afschrijving valt me toch tegen.
Daarnaast erger ik me rot aan het regelmatige regeneren van het roetfilter, waardoor her verbuik opeens enorm toeneemt.
Of dit een reden zal zijn om niet weer voor Mazda te kiezen? Geen idee. Vwb rijden kan menig auto niet hieraan tippen.
Mijn budget laat nu even geen investeringen toe, dus vermoed ik nóg 2 jaar met de 6 te moeten/mogen doen.
Kijken hoer de wagen zich boven de 200k zal houden.
Ik houd u op de hoogte.

bijna afgelopen.....

  • 205.000 km

NU,inmiddels 4 jaar in het bezit van deze Mazda.
Volledig gewend aan het diesel rijden en het moet gezegd worden; de 6 rijdt geweldig. Het enorme koppel en de forse laadruimte zijn toch wel de grootste pluspunten.
Grootste minpunten zijn echter de kosten van onderhoud, houderschapsbelasting, verzekering en afschrijving, die toch wel erg fors zijn. Vooral onderhoud en afschrijving vallen me fors tegen. Die andere punten had ik van tevoren ook wel kunnen bedenken
Net weer een grote onderhoudsbeurt gehad, waarbij een nieuwe accu en nieuwe remblokken áchter nodig waren. APK+ onderhoudsbeurt en bovengenoemde zaken kostten me wederom 1100euro. Vind ik erg veel geld.
Voor mij geen diesel meer. Ik hoop zsm afscheid van deze auto te kunnen nemen, maar ik wil de 6 niet helemaal afkraken. Ik houd het niet voor onmogelijk dat op termijn een 6 van het laatste type aangeschaft zal worden maar het budget laat dat nu nog niet toe.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 6

Mazda
Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 (5D/6H)
€ 739
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens