Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • 323 P

Mazda 323 P 1.3 LX (1998)

Eerherstel

1
Mazda 323 P 1.3 LX (1998)
  • Autotest
16 augustus 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Mazda dacht ooit met de driedeurs 323 Coupé een goede zet te doen, maar zonder een echte hatchback tel je in de com-pacte middenklasse niet mee. Mazda was dat even vergeten en voegde alsnog 'n hatch aan het programma toe.

Vergissen is menselijk en omdat automobielfabrikanten mensen zijn, moeten die ook wel eens op een genomen besluit terugkomen. Mazda sloeg enkele jaren geleden met z'n kleine middenklasser de verkeerde weg in. Omdat de F-coupé het binnen de diverse varianten van de 323 zo goed deed, besloot men de hatchback met z'n nagenoeg rechte achterkant te laten vervallen en in plaats daarvan ook een coupé uit te brengen. Bad mistake. Mazda-rijders die een 323 hatchback hadden, zagen het nieuwe coupeetje niet zitten, waardoor de verkopen van het sportief aandoende wagentje te wensen over lieten. Om hun vergissing te herstellen ontwikkelden de Japanners alsnog een nieuwe hatchback. Deze 323 P, die een plaatsje kreeg naast de bestaande 323-modellen, beleefde op de AutoRAI '97 z'n Europese debuut. Voor deze test kozen we de basisversie van de hatchback; de 1.3 LX.
De 1.3-krachtbron van de Mazda is een moderne zestienkleppen-motor met een inhoud van 1324 cc. Met een vermogen van 73 pk en een koppel van 108 Nm zijn de prestaties gemiddeld. Daarmee ligt de top van de Japanner bij 164 km/h. Voor de sprint 0-100 geeft Mazda 13,3 s op, wij noteerden 13,9 seconden. En de inhaal-oefening (80-120) deed de Mazda met 14,5 en 20,7 s in de vierde en vijfde versnelling.
Het zal duidelijk zijn dat het er met 72 dB bij 100 km in de Mazda aardig rumoerig aan toe gaat. Gaat het tempo naar 120, dan stijgt het geluidsniveau voor het oor niet veel. De decibelmeter die nu 73 aanwijst, bevestigt dat. Maar het vreemde is dat 72 dB(A) bij 100 in de Mazda veel lawaaiiger klinkt dan 72 dB in andere auto's; duidelijk een minder plezierig timbre.
Mazda heeft de 323 een op Europese automobilisten afgestemde stuurbekrachtiging gegeven. Hij neemt de chauffeur dus niet te veel arbeid uit handen. De vering is aan de stugge kant, waardoor het comfort aan boord bepaald niet overhoudt als 't wegdek niet zo denderend is. Met snellere bochten heeft de hatchback geen moeilijkheden. En als het wat te hard mocht gaan, demonstreert hij een makkelijk te corrigeren onderstuur. Schakelen levert geen problemen op.
Dashboard en instrumenten-paneel van de Mazda 323 P zien er eenvoudig uit. Hier is geen ontwerper bezig geweest met het aanbrengen van bijzondere stijlelementen. Geeft niets, al had er toch wel wat geld aan beter ogende kunststof gespendeerd mogen worden. Dat gaat zowel op voor het dashboard als voor de rest van het leefgedeelte. Het interieur van de 323 P maakt trouwens in z'n totaliteit een weinig inspirerende indruk. Alleen de stoelbekleding zorgt nog voor een beetje fleur. De zetels zijn overigens stevige exemplaren, die veel zijdelingse steun geven. Prima, maar waarom zijn de gordels die bestuurder en passagier in deze stoelen moeten houden niet in hoogte verstelbaar?

Opbergmogelijkheden
Kleinere en grotere losse spullen die de 323-rijders bij zich hebben, vinden een plaatsje in lange ruimte portiervakken of in bescheiden vakjes links naast het stuur en achter de handrem. Ook is de Mazda twee bekerhouders rijk.
Je bereikt de achterbank van de Mazda 323 P via de rechter deur. Daar zorgt het walk-in systeem op de bijrijdersstoel voor een makkelijke instap. Achterin aangeland vind je voldoende ruimte voor hoofd en benen. Mazda heeft die ruimte op een slimme wijze geschapen. Je zit namelijk diep en de voeten kunnen ver onder de voorstoelen worden geschoven.
De bagageruimte meet 306 liter en kan via een in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning worden uitgebreid.
Het model in deze vergelijking is een basisversie en dat zie je aan de uitrusting. Het openen en sluiten van de ramen vergt handwerk en voor het verstellen van de buitenspiegels geldt hetzelfde. Centrale deurvergrendeling ontbreekt, evenals een toerenteller, een startblokkering en een in hoogte verstelbaar stuur.
Het ontbreken van de mogelijkheid het stuur in hoogte te verstellen wordt overigens enigszins gecompenseerd doordat de zithoek van de bestuurdersstoel instelbaar is. Mazda monteert de airbag voor de bestuurder standaard en vraagt zo'n 1.000 gulden extra als er rechtsvoor ook een moet komen.

Signalement

Merk Mazda
Model 323 P 1.3i LX
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 12.250

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.324 cc
Maximaal vermogen 54 kW / 73 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 108 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.035 mm / 1.695 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.505 mm
Massa leeg 980 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 400 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 164 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,9 s (fabrieksopgave: 13,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,5 s / 20,7 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 323
Mazda Mazda 323

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 323 specificaties
  • Mazda 323 occasions
  • Mazda 323 video's
Advies en informatie
  • Mazda 323 tests
  • Mazda 323 gebruikersreviews
  • Mazda 323 index
PREMIUM
Mazda 2 Hybrid - Test

Mazda 2 Hybrid - Test

Het mag een unicum worden genoemd: Mazda heeft twee totaal verschillende 2’s in de etalage....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 323 (1995)

    Mazda 323 (1995)

    5
    • 2 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    8
    • 18 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

    Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

    3
    • 30 november 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

    2
    • 16 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    • 26 april 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    • 26 april 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 Sedan 1.5i GLX (2000)

    Mazda 323 Sedan 1.5i GLX (2000)

    3
    • 10 juli 2016
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda 323 sedan (1993) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 323 sedan (1993) - Liefhebber Gezocht

    47
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Mazda 323C (1997) - In het Wild

    Mazda 323C (1997) - In het Wild

    30
    • 22 november 2021
  • Achtergrond
    Waarom de eerste Mazda 323 toen de minst Japanse Japanner was

    Waarom de eerste Mazda 323 toen de minst...

    33
    • 30 oktober 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mazda 323 (BJ)

    Facelift Friday: Mazda 323 (BJ)

    37
    • 16 februari 2018
  • Nieuws
    In het wild: Mazda 323 (1981)

    In het wild: Mazda 323 (1981)

    27
    • 21 september 2016
  • Hadi Mazda Club Tourtocht - AutoWeek on Tour

    Hadi Mazda Club Tourtocht - AutoWeek on...

    61
    • 4 september 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    100
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden