Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 - Op de Rollenbank
Nieuwer dan ooit
36 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Zelden zagen we een nieuwere auto in deze rubriek als de Mazda 3 van Mark de Weert. Die heeft net de kaap van 10.000 kilometer gerond. Toch zijn we evengoed benieuwd wat de eigenwijze techniek aan boord aan pk’s heeft te bieden.
Mazda is al sinds jaar en dag berucht om zijn Skyactiv-motoren. Voor het merk uit Hiroshima geen compacte turbotechniek, maar een ongeblazen 2,0-liter motor met een hoge compressieverhouding. Na een (overigens prima) ervaring met een Seat Ibiza 1.5 TSI ging Mark de Weert overstag voor zo’n bijzondere Japanner. “Ik heb gekozen voor de Skyactiv-G motor, want ik wilde geen proefkonijn zijn voor de Skyactiv-X. Die nieuwe motor, die het midden houdt tussen een benzine en een diesel, schijnt behoorlijk wat kuren te hebben.”
Dat er een Mazda 3 moest komen, stond voor Mark al vast vanaf het moment dat hij de eerste foto’s van het nieuwe model zag. “Voor een belangrijk deel heb ik hem gekocht om z’n uiterlijk. Ik vind het gewoon een mooie auto.” De motor bevalt Mark prima; hij staat voor iets meer dan 120 pk in de boeken. ”Maar het zou me verbazen als er niet wat meer uitkwam.” Op de rest van de auto is hij kritischer. “Er zitten veel rammeltjes in die voor kleine irritaties zorgen. De topkwaliteit die ik van Mazda had verwacht, valt een beetje tegen. Ook de cilinderuitschakeling werkt weinig subtiel; de auto trilt bovendien.” Mark is las inspecteur van beroep. In zijn werk is hij een pietje-precies en wellicht is hij daarom extra kritisch op de auto die hij rijdt.
Wie gewend is om gedegen te werk te gaan, vergeet ook niet 98 octaan te tanken voordat hij naar de pijnbank van Ghisbert van Ginhoven gaat. Daar staat de fonkelnieuwe Mazda inmiddels klaar om te presteren. Al bij het kalibreren van de auto op de bank, waarbij maar een dot gas wordt gegeven en alle toerengebieden even worden afgegaan, is duidelijk dat de 122 pk’s gemakkelijk haalbaar zijn. Zoals het een nieuwe auto betaamt, hoest de Mazda een ruime hoeveelheid meer vermogen op. Tegenvaller is wel dat het aantal Newtonmeters trekkracht niet zo enthousiast meestijgt als het motorvermogen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 213 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.460 mm / 1.795 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.249 kg |
Laadvermogen | 626 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 136 g/km |
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.