Mazda 3 Sedan 1.6 Executive (2005)

Sedan met klein kontje

Mazda 3 Sedan 1.6 Executive
Mazda afficheert de 3 als een sportieve auto. Hoewel het hier om slechts een 1.6-je gaat, laat de Mazda3 zich inderdaad sportief berijden. Maar we worden niet warm van zijn prestaties. Het is een rijdersauto, de praktische bruikbaarheid is beperkt.

Door al die moderne MPV's en SUV's zou je de klassieke auto met 'kofferbak' bijna vergeten. De Mazda3 Sedan is een moderne interpretatie van de klassieke autovorm. Het interieur van de compacte Mazdasedan oogt alleraardigst maar zoals we al eerder schreven, gaat het er nogal druk en rommelig aan toe. Frivool is het echter zeker. Al kun je je afvragen of je na verloop van tijd al die knipperende rode lampjes misschien niet zat wordt. De materialen van het dashboard voldoen, maar er zijn kunststoffen die duidelijk meer kwaliteitsgevoel geven. Het stuur laat zich goed verstellen, je kunt het ver naar je toe halen en ook de variatiemogelijkheden in hoogte zijn voldoende. Dat was tot voor kort bij veel Japanse auto's een probleem. Als de bestuurdersstoel in de laagste stand staat, is dat toch nog te hoog naar onze zin. Hoewel dat laatste natuurlijk persoonlijk is.
De kracht van deze auto zit 'm in de kont. Daar profiteert vooral de laadruimte van, maar ook op de achterbank gaat het er net zo ruim aan toe als in een hatchback. Ben je echter langer dan 1,80 meter, dan schuurt je hoofd tegen het dak. De daklijn loopt zo schuin naar beneden, dat er weinig hoofdruimte overblijft. Nou, kom maar op met die bagageruimte, zult u intussen wel denken. De Mazda3 Sedan heeft door zijn korte achterwerk een te kleine kofferdeksel, dat blijkt wel wanneer we onze kofferset proberen in te laden. Hoeveel gaat er dan in? In de Mazda3 Sedan past slechts 300 liter bagage, daarmee blijft 'ie ver achter bij de concurrentie. Nee, als het om bagageruimte gaat, dan haakt de Mazda af.


Kabaal
En wat als het op rijden aankomt? Laten we beginnen met de motor. De Mazda met met 1,6-litermotor schopt het tot 105 pk. De prestaties van de redelijk sportieve Mazda3 Sedan kunnen ons niet echt enthousiast maken, maar laten we reëel blijven. We zijn tenslotte ook maar met een 1.6 op stap en in het dagelijkse verkeer kun je toch uitstekend meekomen. De krachtbron maakt aardig wat kabaal. Maar het motorgeluid gaat op in ander lawaai dat binnendringt. Stil kunnen we de auto beslist niet noemen. Het stuur voelt wel prettig aan. Een tikkeltje zwaar en ietwat vaag in de middenstand, maar je weet altijd wat de voorwielen doen. Trouwe lezers weten dat we fan zijn van de stuurinrichting in deze auto. Lekker direct en dus lekker sportief. Alleen de armbeweging die je van vier naar vijf schakelend moet maken, vinden we wat omslachtig.
De Mazda3 Sedan is bepaald niet stevig gedempt, maar in bochten voelt hij bijzonder koersvast aan. Ga je van het gas dan zet de achterkant zich licht. Zoals het hoort. Het grote minpunt is het klapperen van het onderstel. Dat hebben we al heel vaak geschreven, maar het blijft opvallend. Als er een modelverbetering komt, dan is dit het eerste dat ze bij Mazda moeten aanpakken.
De Mazda3 Sedan Executive kost 22.775 euro. Veel geld? De Executive-uitvoering is standaard voorzien van lichtmetalen wielen en een automatische airco. En de achterpassagiers kunnen met een druk op de knop de portierramen openen, net als voorin. Dat je bij Mazda met de meest luxueuze 1.6 op stap bent, zul je weten.

Signalement

Merk Mazda
Model 3 Sedan 1.6 Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.775

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.490 mm / 1.755 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.140 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 550 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,5 s / 8,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,2 s / 15,1 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 172 g/km

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum