AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • 2

Lekker op een kluitje

Mazda 2 1.4 Première (2006)

Je zit riant achter in de Mazda. De Mazda2 in onze test heeft een 1,4-litermotor, maar komt toch redelijk mee.
  • Autotest
7 maart 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Mazda2 is geen groot verkoopsucces en daarom heeft Mazda hem uiterlijk en innerlijk opgefrist. Maar het rij-gedrag van de Mazda was en is nog steeds prima in orde. Wij reden hem in een leuk aangeklede versie, die slechts tijdelijk beschikbaar is.

De Mazda2 wordt gebouwd in de fabriek in het Spaanse Valencia, waar overigens ook de Ford Fiesta en de Ford Fusion van de band rollen. Mede doordat ze de bodemplaat met elkaar gemeen hebben (Mazda maakt immers deel uit van Ford), is het zelfs mogelijk dat de modellen van de zelfde band rollen.


Bescheiden
De kleine Mazda is inmiddels alweer drie jaar op de markt, maar de verkoopaantallen bleven achter bij de verwachtingen. Mede daarom heeft Mazda de Mazda2 getrakteerd op een facelift. Uiterlijk heeft Mazda met de facelift voor ogen gehad de Mazda2 meer te laten aansluiten bij de rest van het modellenpalet van het merk.
Op het gebied van verlichting zijn het heldere glas en de heldere lenzen nieuw, zowel voor de voor- als de achterlichten. De mistlampen werden ook opnieuw vormgegeven. Het zijaanzicht is wat stoerder gemaakt met een zwarte C-stijl, en de lichtmetalen 15-inchwielen werden 16-inch (Sportive-versie). Het is inderdaad een bescheiden facelift, maar toch oogt de 2 weer aardig up-to-date.

Bedaagd sfeertje
Dat kan niet worden gezegd van het interieur. Daar bleven de wijzigingen beperkt tot wat kleurveranderingen, waarmee het bedaagde sfeertje aan boord natuurlijk niet te verbeteren is. Het dashboard bestaat uit enigszins sombere, zwarte kunststof. De middenconsole is 'opgeleukt' met een metaalkleurig materiaal. De bedoelingen zijn goed, maar het ziet er rommelig uit en het is niet meer van deze tijd.
De zit achter in de Mazda is goed. De beenruimte had iets royaler gekund, maar hoofdruimte is er genoeg. Wat krapper is het gesteld met de kofferruimte. Pluspunt is de beperkte tilhoogte, wat bij het inladen van zware spullen natuurlijk altijd wel prettig is.


Première
't Feit dat de Mazda2 op dezelfde techniek is gestoeld als de Ford Fusion, doet je vermoeden dat het rijgedrag ook veel overeenkomsten zal hebben. Dat is ook zo: het rijgedrag van de Mazda2 is dan ook prima in orde. En de 1.4 is een goede motor, alleen de bak schakelt minder soepel dan gewenst. Ook het geluids-niveau is erg hoog, hoewel dat ook de schuld kan zijn van gebrekkige isolatie en aerodynamica.

Het door ons geteste exemplaar van de Mazda2 behoeft wel enige toelichting. Wij reden namelijk met het tijdelijke introductiemodel Première, en dat is er alleen maar met 1,4-litermotor. De Première is gebaseerd op de Touring-uitvoering. Die Touring biedt elektrisch bedienbare ruiten voor en achter, een radio met bediening vanaf het stuur, airco, mistlampen en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. De Première biedt daarbovenop ook nog eens lichtmetalen 16-inchwielen, een leren stuurwiel en nog wat uiterlijke accenten. Zonder meerprijs, overigens.

Signalement

Merk Mazda
Model 2 1.4 Première
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.460

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.388 cc
Maximaal vermogen 59 kW / 80 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 124 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.925 mm / 1.680 mm / 1.530 mm
Wielbasis 2.490 mm
Massa leeg 1.025 kg
Laadvermogen 490 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 500 kg
Banden195/45R16Prijzen
Topsnelheid 164 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s (fabrieksopgave: 13,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,7 s / 10,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,0 s / 20,9 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 154 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 2
Mazda Mazda 2

Uitgelicht aanbod

    1.5 Skyactiv-G Skylease GT

    Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Skylease GT

    • 2015
    • 9.996 km

    € 15.250

    1.5 Skyactiv-G KEYLES-GO EL RAMEN BOORDCOMPUTER AIRCO 3/12M GARANTIE

    Mazda 2 1.5 Skyactiv-G KEYLES-GO EL RAMEN BOORDCOMPUTER AIRCO 3/12M GARANTIE

    • 2017
    • 59.278 km

    € 10.450

    1.3 BIFUEL Cool 1e eigenaar | 6 maanden BOVAG garantie | Cruise Control | Parrot Carkit | Radio MP3 Speler | LPG |

    Mazda 2 1.3 BIFUEL Cool 1e eigenaar | 6 maanden BOVAG garantie | Cruise Control | Parrot Carkit | Radio MP3 Speler | LPG |

    • 2011
    • 92.193 km

    € 5.950

Meer Mazda 2 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 2 specificaties
  • Mazda 2 occasions
  • Mazda 2 video's
Advies en informatie
  • Mazda 2 tests
  • Mazda 2 gebruikersreviews
  • Mazda 2 index
PREMIUM
Mazda CX-3 - Eerste rijtest

Mazda CX-3 - Eerste rijtest

Waar veel concurrenten kiezen voor duidelijk afgebakende facelifts, gaat men bij Mazda voor...

Lees meer
Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

De ooit zo populaire Kia Sorento is door de jaren heen weggepest door ons belastingsysteem....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    2
    • 22 februari 2021
  • Review
    Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)

    Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)

    2
    • 1 februari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Mazda 2 gebaseerd op Toyota Yaris

    Nieuwe Mazda 2 gebaseerd op Toyota Yaris

    21
    • 30 november 2020
  • Autotest
    Test: Mazda 2 SkyActiv-G 90

    Test: Mazda 2 SkyActiv-G 90

    30
    • 22 oktober 2020
  • Autonieuws
    Mazda 2 ook weer met automaat leverbaar

    Mazda 2 ook weer met automaat leverbaar

    17
    • 24 juni 2020
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    2
    • 27 april 2020
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2019)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2019)

    • 27 april 2020
Merk
Merk
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    2
    • 22 februari 2021
  • Review
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    • 20 februari 2021
  • Review
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

    2
    • 6 februari 2021
  • Autonieuws
    Mazda 3 – Back to Basics

    Mazda 3 – Back to Basics

    38
    • 6 februari 2021
  • Review
    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)

    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)

    1
    • 5 februari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe uitvoeringen voor Mazda MX-30

    Nieuwe uitvoeringen voor Mazda MX-30

    33
    • 4 februari 2021
  • Autonieuws
    Mazda 3: sterkere SkyActiv-X en nieuwe benzinemotor

    Mazda 3: sterkere SkyActiv-X en nieuwe...

    41
    • 3 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep