Lexus RX 450h President (2011)

Reddende engel

Lexus RX 450h President
Hij rijdt gemiddeld nog geen 1 op 16, stoot slechts 148 gram CO2 per kilometer uit en levert tóch 299 pk. Het gevolg: een A-label en dus geen slurptaks. Volgens Lexus is de RX 450h de redder van het grote-SUVsegment.

De RX 450h is een hybride. Dat wil zeggen dat de auto naast de zescilinder benzinemotor ook twee elektromotoren aan boord heeft. De 3,5-liter V6 drijft alleen de voorwielen aan, al dan niet ondersteund door de voorste elektromotor. De tweede elektromotor bevindt zich bij de achteras en drijft de achterwielen aan zodra de omstandigheden erom vragen. Als je krachtig accelereert, springen de achterwielen bij, maar ook op gladde ondergrond of op hellingen doet de achteras zijn duit in het zakje.

Zodra je met de RX op pad gaat, valt op hoe bijzonder gladjes het systeem werkt. Druk op de startknop rechts naast het stuurwiel en de auto komt tot leven. In dit geval hoor je geen dikke brul van de motor of een lekker uitlaatgeluid, maar slechts aan het woordje 'Ready' op het instrumentenpaneel zie je dat de auto er klaar voor is. Schakel de pook naar 'D' en de auto komt vrijwel geluidloos in beweging, omdat je zuiver op elektriciteit wegrijdt. De RX houdt deze electric vehicle mode (EV) verrassend lang vol. Bij een volle accu kun je gerust enkele kilometers elektrisch rijden. De EV-stand is met een knop op het stuur te activeren, dus bij snelheden tot 50 km/h is het inderdaad mogelijk om geheel emissievrij te rijden. Geef je te veel gas of wordt de snelheid te hoog, dan schakelt de auto zelfstandig over op de hybridestand door de V6 tot leven te wekken. De overgangen van elektrisch naar hybride naar benzinemodus gaan ongelooflijk vloeiend. Het is dat je een lichte brom hoort uit de motorruimte zodra de benzinemotor aanslaat, maar het hele proces gaat nagenoeg zonder schokken.

Vloeiend en soepel

De motoren in de RX zijn gekoppeld aan een traploze automaat en die laat de auto heel vloeiend en soepel presteren. De transmissie reageert eveneens vlot op commando's. Het gevoel in de besturing is erg licht en ook de vering en demping geven de auto een Amerikaans karakter. Door de luchtvering heb je niet veel last van gaten in het wegdek of richels. Het onderstel slokt ze allemaal effectief op. Dat is heel comfortabel, maar gevoel of feedback is er niet. Ondanks de optionele actieve stabilisatoren helt de RX flink in bochten. Wie te hard een bocht induikt of er bovengemiddeld hard uit knalt, wordt prompt getrakteerd op kermende banden en onderstuur. Ook bij plotselinge lastwisselingen hebben de elektronische vangnetten in de Lexus hun handen vol om de 2.100 kilo wegende SUV op het rechte pad te houden.

Op het gebied van bediening en ergonomie loopt de RX 450h achter bij menig Europese concurrent. Dat komt vooral door de muis op de tunnelconsole, door Lexus remote touch controller genoemd. Het ziet er uiterst futuristisch uit, maar blijkt in de praktijk onhandig.

De RX scoort nette verbruikscijfers en de CO2-uitstoot is al even keurig; 148 gram per kilometer is zeker niet veel voor een auto van dit formaat. Wie echter vlot met het verkeer wil meekomen, zal nooit en te nimmer de beloofde 1 op 16 halen. Wij kwamen niet verder dan een ruime 1 op 10. Onder ideale omstandigheden – lees bij overdreven rustig rijden – zal de Lexus heus richting de 1 op 13 kunnen kruipen, maar 1 op 16 gemiddeld lijkt ons geen haalbare kaart.

Signalement

Merk Lexus
Model RX 450h President
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 88.905

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6, hybride
Cilinderinhoud 3.456 cc
Maximaal vermogen 220 kW / 299 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 317 Nm bij 4.800 tpm
Accu capaciteit (bruto) 2 kWh
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.770 mm / 1.885 mm / 1.685 mm
Wielbasis 2.740 mm
Massa leeg 2.085 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden245/45R19Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,8 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,5s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum