Lexus RX 450h Luxury (2010)

autoreview

Lexus RX 450h Luxury (2010)
Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)Lexus RX 450h Luxury (2010)

Signalement

UitvoeringRX 450h Luxury
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Anders is ... anders.

  • 25.000 km

Het lijkt mij voor deze review nuttig om mijn gebruikservaring van de Lexus rx 450h in het perspectief te plaatsen van mijn andere ervaringen met auto's. In feite betekent dat, dat ik de rx vergelijk met mijn vorige auto's. Slechts incidenteel rij ik in auto's van anderen. Daarnaast heb ik op internet natuurlijk de meeste reviews, tests en vergelijkende tests gelezen of gezien die gaan over de rx 450h. Deze zijn van invloed geweest op deze gebruikersreview.

Gedurende ongeveer 10 jaar voordat ik de rx kocht heb ik uitsluitend achterwiel aangedreven auto's gereden. Vooral 6-cylinders. Eerst BMW's (320i, 316Ni (1.9 compact), 530i), daarna Lexus (IS 200 executive handgeschakeld en IS 250 Business Luxury). Over het rijgedrag van al deze auto's was ik zeer tevreden. Achterwielaandrijving met een 6-cylinder is een geweldige combinatie vanuit het oogpunt van sportiviteit en luxe. Alle door mij gereden auto's zaten ruim in de optie's. De overstap van BMW naar lexus is ingegeven doordat er bij de BMW's wel eens kleine manko's voorkwamen en de service bij de dealer ronduit slecht was. De kwaliteit van de auto's en de service bij Lexus is beter. Ik voel mij ook beter bij het merkimago van Lexus.

Hoe dan ook. Vanwege gezinsuitbreiding koos ik ervoor om de IS 250 in te ruilen voor de RX. Voordat dat besluit viel heb ik geen proefritten gemaakt met concurrerende auto's, waaronder ik de volgende SUV's rekende: de BMW X5, Volvo XC 90/60, Audi Q5, Mercedes MB, Range Rover Sport en VW Toareg.

Deze auto's (m.u.v. de Mercedes MB) ken ik wel van dichtbij en ik heb de prijzen, reviews en dergelijke bekeken alvorens mijn keuze te maken.

De BMW X5, Mercedes MB, Range Rover zijn het niet geworden vanwege het imago. Dit is zo'n subjectief criterium dat ik mij niet waag aan een verdergaande verantwoording. Bovendien zouden deze drie auto's met een met de RX vergelijkbaar uitrustingsniveau RX ten minste 10 tot 15 duizend Euro duurder uitvallen, met als voorspelbare koploper de Range Rover Sport.

De rij- en motoreigenschappen van de Volvo XC 90 vond ik te onverfijnd. De XC 60 is aanzienlijk kleiner dan de RX. Bovendien werden er in mijn omgeving erg veel XC 60's besteld. Deze is het dus ook niet geworden.

De Audi Q5 is met zes-cylinders en een behoorlijk uitrustingsniveau behoorlijk aan de prijs. De optielijst heeft mij de audidealer uitgejaagd. Bovendien is de Q5 volgens mij ook kleiner dan de RX. De 211 pk 4cylinder met turbo heeft 2 cylinders te weinig.

Over de VW Toeareg hadden mij te veel verhalen bereikt over het matig rijgedrag. Die wilde ik graag geloven want uiterlijk vind ik de Toeareg te lomp.

Bij mijn short-list was ik de Cayenne vergeten. Het nieuwe model vind ik er goed uitzien, maar ik kan mij niet herinneren of die medio 2009 al te koop was. Misschien zou dit een goede kanshebber zijn geweest, ook al vrees ik dat ook hier sprake is van een groot prijsverschil met de RX.

Tot dusverre de aanloop.

Mijn rx450h is de luxury versie. De specificaties e.d. hiervan zijn op de autoweek website terug te vinden. Als extra's heb ik een schuifkanteldak laten monteren en heb ik Led verlichting met AFS (Adaptive Frontlighting Sytem), waarmee de koplampen de bocht indraaien aan de hand van de stuurbeweging. Mijn auto beschikt niet over het extra stabiliteitssysteem op de achteras (geloof ik) van de auto. Mijn versie is de 4WD. Dit betekent geen fiscale voordelen, maar 25% bijtelling.

Onmiskenbaar is de belangrijkste karakteristiek van de RX 450h zijn hybride aandrijving. Sommige lezers van deze review zullen het wellicht moeilijk geloven, maar ondanks dat ik een hybride auto heb gekocht beschouw ik mezelf als een redelijke autofiel of 'petrol head'. Vanuit dit perspectief vergt een hybride aandrijflijn absoluut gewenning. Motorgeluid is bij deze auto niet lineair aan de prestaties van de auto. De auto ervaring is hierdoor minder. Het paradoxale is echter dat de prestaties juist beter zijn dan bij uitsluitend een verbrandingsmotor. Ik ga hier niet uitleggen hoe de hybride aandrijflijn werkt. Daarover is erg veel te vinden op internet. Het valt mij overigens wel op dat er erg veel negatieve reacties op het autoweekforum zijn te vinden van mensen die er blijk van geven dit systeem niet te kennen, niet te begrijpen of er geen ervaring mee hebben.
De crux van hybride-autorijden is dat je je rijbeleving uit het verleden min of meer moet loslaten om van de rijbeleving van de hybride auto te kunnen genieten.
De slotsom is dat de noodzaak tot gewenning aan de hybride aandrijving als belangrijkste minpunt van de RX kan worden gezien. Dan nu wat specifiekere informatie.

Motor en aandrijving
De auto is snel. plusminus 7.8 sec naar de honderd en minder dan 30 seconden naar topsnelheid. Met 19 inch wielen is dat ongeveer 215 kmh (begrensd). De begrensing doet zijn werk soepel. Je merkt er niets van, behalve dat de acceleratie stopt. Ook op tussensprints versnelt de RX moeiteloos. Zoals bekend bij een cvt bak, maakt hij bij volgas veel toeren. Dit kan op twee manieren worden voorkomen. Door progressief het gaspedaal in te drukken of met de handbediening in te grijpen in de overbrengingsverhoudingen. Met de laatste mogelijkheid simuleert de versnellingsbak 6 versnellingen. Hiermee komt de lineariteit tussen toerental en versnelling grotendeels terug. Bij vol accelereren hoor je de motor dus goed. Overigens is de aandrijving verder muisstil en enorm confortabel, mede door het traploze 'schakelen'. Ik rijd veel in de stad en daar maak ik goed gebruik van de electromotoren, maar ook de benzinemotor loopt zeer verfijnd. De auto kent een eco stand. Hiermee verandert het karakter van de aandrijving. Hij reageert dan rustiger op acceleren en er wordt zuiniger gereden. Deze stand maakt de auto nog rustiger bij een kalme rijstijl. Lekker dieselen, maar dan in de ecostand van de hybride. Als u begrijpt wat ik bedoel. In de normale stand is de auto lichtvoetig en reageert hij door de electromotor zinder enige aarzeling direct op acceleren. Door de electormotoren is het niet nodig dat eerst toeren worden gemaakt alvorens er koppel aanwezig is. Dit zorgt er ook voor dat het start stop systeem ongemerkt zijn werk doet.


Rijeigenschappen.
De auto is goed gebalanceerd, ook al kreeg ik in het begin ten onrechte de indruk dat er onevenredig veel gewicht op de voor-as rustte. Naarmate ik meer kilometers heb gemaakt en de grens af en toe heb opgezocht blijkt echter dat de auto zeer voorspelbaar reageert en niet snel schuift. Erg bont heb ik het daarbij overigens niet gemaakt. De balans wordt volgens mij mede bevorderd doordat het accupakket boven de achteras is geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. De auto heeft een prima rechtuit stabiliteit. Ook op hoge snelheden. Boven de 180 kmh zie je wel wat trilling in de motorkap. Die ongetwijfeld van licht materiaal is gemaakt. Hij stuurt precies, maar vanzelfsprekend niet enorm direct. De eerste 10.000 kilometer vond ik de vering nogal stug. Dat is nu beter. Door het gebruik lijkt het soepeler geworden. De RX is een hoge en zware auto. Bovendien erg comfortabel. Het heeft dus geen zin om hem naar de limiet te rijden voor een sparkle sportief rijden. Daar is het de auto niet voor. Er is nauwelijks snelheidssensatie. Je gaat dus wel hard, maar zonder lol. Voor die lol kun je dus beter een caterham kopen of wellicht een mazda mx 5 of iets dergelijks. Voor je de RX op zijn limiet rijdt, rijdt je (asociaal) hard met zijn 299 PK en kun je beter het circuit opzoeken. Dat is overigens echt veel leuker dan quasi hard op de openbare weg. In de sneeuw is de auto met winterbanden uitstekend. Veel grip en controle. De RX heeft ook speciale snow stand waardoor de inzet van de achterwielaandrijving wordt vergroot en het VDIM systeem (zie Wikipedia) zich aanpast aan de gladde omstandigheden. De standaardbanden van de RX leveren wel wat bandengeruis op. Ik vermoed dat dat bij wisseling beter kan worden.

Gezinsauto
De auto is ruim en praktisch. De achterbank is naar voren en naar achteren te schuiven om te varieren tussen beenruimte en kofferruimte. De achterbank is eenvoudig in drie delen om te klappen in de verhouding 40/20/40. Er zijn erg veel opbergvakken. Klepjes, bekerhouders e.d. zitten goed in elkaar en op de goede plek. De auto staat bekend als enorm veilig. Dat vind ik ook een pluspunt.

Luxe
De voorstoelen zijn verwarmd. Helaas geen airco in de stoelop deze uitvoering . Dat was een optie waarmee de koper naar de Executive of President uitvoering moest worden gelokt. Wel fraai leer en goed zittende stoelen. Bij het instappen en uitstappen schuiven stoel en stuur automatisch zodanig weg dat je een ruime in- en uitstap hebt. Ik ben niet dik, maar het is wel handig. Ook geen Mark Levinson verkrijgbaar in deze versie. Dat is jammer. Die had ik wel in de vorige twee Lexussen en wordt node gemist. Er zijn weliswaar 13 speakers o.i.d. aan boord, maar Mark Levinson is echt iets anders. De Remote Touch controller vind ik erg goed. Er is ook wel eens kritiek te lezen op het internet, maar die herken ik niet. Zo is er wel eens geschreven dat hij te licht reageert op de handbeweging of dat het moeilijk is icoontjes te vinden. Aldus heeft de schrijver gemist dat het weerstandsniveau van de controller kan worden aangepast om meer gevoel en 'klikjes' te krijgen bij de bediening. Zodoende kan op gevoel en zonder zicht het juiste icoontje worden gevonden. Veel functies zijn overigens met de stem te bedienen. Ook het navigatiesysteem, dat prima is. Mijn favoriete commando is 'ga naar huis' na een afspraak buiten de deur. Tenslotte dragen de fluwelen motor en overbrengingseigenschappen veel bij aan de luxe van deze auto. Hij is hierdoor uitermate geschikt om lange autoritten te maken zonder vermoeid te raken. Een minpunt dat ik moet noemen is dat het dashboard bij fel zonlicht enigszins in de voorruit weerkaatst.

Kosten en verbruik
Ik heb geen idee wat de auto mij precies kost. Ik rijd de auto zakelijk en als ik naar de kosten zou kijken is er vast een deel van het plezier van de auto verdwenen. Hij wordt er ook niet goedkoper van als ik er naar kijk. In elk geval, en logischerwijs, nog geen reparaties. Hij krijgt ongeveer eens per jaar zijn beurt.

Het verbruik lag de eerste 10.000 kilometer ongeveer 1 op tien. Hij is kennelijk na het inrijden wat zuiniger geworden, want ik rijd nu ongeveer 1 op 11/12 (8,5 L per 100km). Ik rijd bepaald niet trager om benzine te besparen. Op langere trajecten met B wegen en 100 km wegen kom ik in de buurt van de 6,5/7 liter per 100 kilometer.

Overige opmerkingen.

Omdat de achteras uitsluitend door een electromotor wordt aangedreven, kan ik mij moeilijk voorstellen in welke mate deze daadwerkelijk aan de tractie van de auto bijdragen. In elk geval is het voor het rijden in sneeuw adequaat. Bovendien is op internet een artikel te lezen waaruit blijkt dat iemand de Sani Pass in Zuid Afrika is overgestoken met de RX 450h, hetgeen een behoorlijk lastig onverhard pad schijnt te zijn. Als iemand er meer over weet hoor ik het graag.

Soms twijfel ik of ik met de RX 450h niet teveel concessies heb gedaan aan de traditionele rijervaring. Hoewel ik er een nieuwe ervaring voor heb teruggekregen mis ik af en toe het 'petrol' gevoel en dat kan ik niet compenseren met een tweede auto. Ik woon in de stad en een tweede (oude) handgeschakelde achterwiel aangedreven auto met kuren (en zonder dak wellicht) kan ik dus niet kwijt. Misschien dat de auto's die ik als alternatief heb gezien een minder offer in dit opzicht zouden hebben gevraagd. Wellicht leuk idee voor een nieuwe rubriek met de tekst 'tweede keus' waarbij kopers van gelijkwaardige auto's de gelegenheid krijgen elkaars auto te testen?

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens