Lancia Thema & Voyager
Van Ontario naar Torino
- Frank Jacobs
- Eerste rijtest
Eén ding kun je Lancia in elk geval niet ontzeggen: moed, heel veel moed. Want dat je de hele wereld over je heen krijgt wanneer je een plomp, Amerikaans stuk ijzer beplakt met de logo's van een roemruchte, Italiaanse bouwer van verfijnde stukje automobielhistorie, daar kun je de klok op gelijk zetten. We vermoeden dan ook dat de meeste pr-managers bij Lancia dezer dagen stiekem wensen dat ze een ander vak hadden geleerd. Maar goed, laten we alle vooroordelen overboord gooien en gewoon met een onbeschreven lei in de Lancia Thema stappen.
De 300C was een heel aparte auto om te zien, met zijn hoge flanken en gedrongen raampartijen had hij iets mysterieus en dreigends, als een Sovjet-jager uit de koude oorlog. Gelukkig zijn die zaken in ere gehouden, zodat ook de Lancia Thema een statement is om te zien. Een Amerikaanse maffiasloep misschien, maar waar komt de maffia oorspronkelijk vandaan? Juist. Bovendien wordt de Thema gebouwd in het Canadese Ontario, en laat dat nou toevallig op één letter na een volmaakt anagram zijn van Torino. De Italianen lijken in elk geval weinig bevooroordeeld, want overal waar we stoppen op onze rit in de omgeving van Turijn, oogsten we bewonderende blikken van omstanders. Aanspraak hebben we volop en hoewel ons Italiaans erg beperkt is, horen we het woord Chrysler niet één keer noemen. En dat terwijl het uiterlijke verschil amper verder gaat dan andere logo's en een andere grille.
Mooi leer
Ook aan de binnenkant moet je goed zoeken naar de verschillen. Lancia heeft zijn stempel voornamelijk gedrukt door toepassing van hoogwaardigere materialen, waaronder heel veel mooi, gestikt leer. Het is jammer dat ze hun eigen meubilair niet even naar Ontario hebben verscheept, want de stoelen van de Thema zijn echt te min voor deze klasse. Vlak, ongeprofileerd en veel te korte zittingen. Dat zal wel te maken hebben met het gegeven dat veel Amerikanen breder dan lang zijn. Opvallend mooi zijn de klokken van de Thema; met het zilver op wit, sierlijke cijfers en lichtblauwe verlichting brengen ze ons op het dwaalspoor dat dit een Italiaans trekje moet zijn, maar later zien we dat de Chrysler 300 die ook heeft. Hoe mooi het leer en de mathouten panelen ook zijn, daartussendoor kijkt nog steeds het wat goedkope plastic waar Amerikanen niet zo wakker van liggen. Wat achterhaald is ook de pook, die uit een getrapte sleuf steekt. Tussen de voorstoelen zitten twee bekerhouders. Op zich weinig opzienbarends, zij het dat deze verwarmbaar zijn en ook nog kunnen koelen.
Finesse
De benzineversie van de Thema krijgt het 286 pk sterke V6 Pentastar-blok in combinatie met een nieuwe achttraps automaat van ZF, maar die is tijdens onze kennismaking helaas nog niet beschikbaar. We rijden daarom met de sterkste variant van de twee diesels, en dat is eveneens een V6 met 239 pk. Een erg lekkere, krachtige en soepele motor, die helaas toch wat minpunten scoort door de wat achterhaalde en daardoor traag schakelende vijftraps automaat. Niettemin maakt die motor deze Thema tot een prettig rijdende auto, je komt zelden kracht tekort en het is redelijk stil aan boord. Net als het interieur is ook hert onderstel door de ingenieurs van Lancia aan onze smaak aangepast. Dat is ze tot op zekere hoogte gelukt. Vooropgesteld dat we de nieuwe Chrysler niet hebben gereden (hij heet voortaan 300, de C verviel), kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat de Thema harder moet zijn. In elk geval vergeleken met de oude 300C. Maar niet altijd in de positieve zin van het woord. De Thema helt nog steeds wat te veel door in bochten, terwijl slecht wegdek tamelijk hard aan het interieur wordt doorgegeven. De finesse die in dit segment bij Europese auto's inmiddels gemeengoed is, zoek je in de Thema tevergeefs.
Is dat erg? Niet wanneer de Thema een stuk betaalbaarder is dan die Europese benchmark, maar dat is helaas niet het geval. De goedkoopste Thema gaat weg voor € 52.500 en voor dat geld heb je ook een veel geraffineerdere BMW 528i. Hoewel die, toegegeven, wat minder vermogen heeft. Goed, pak dan een 530i en die kost weinig meer dan de Thema. Aan de andere kant is de Thema wel uitgerust met allerlei luxe die op Duitse concurrenten tegen meestal schandalig hoge meerprijs wordt geleverd. Denk daarbij aan automatische niveauregeling, een hoogwaardig hifi- en navigatiesysteem met touch screen en stuurbediening, automaat, parkeersensoren rondom, leren bekleding, elektrische stoelverstelling voor, gescheiden volautomatische airco; het zit allemaal standaard op de eenvoudigste Thema, Gold genaamd. Kies je voor Platinum, komt daar nog stoelverwarming voor en achter, stoelkoeling voor, elektrisch verstelbaar en verwarmd stuurwiel, elektrisch verstelbare pedalen en nog wat luxe bij. Top of the range is de Executive, met onder meer adaptieve cruise control, schakelflippers, nog beter geluidsysteem, botsdetectie, blindehoeksensoren en achteruitrijcamera. In die versie kost de Thema tien mille meer dan de instapper, maar als je die zaken aanvinkt bij de Europese concurrent, gaat de prijs al gauw richting het Griekse begrotingstekort. De Thema staat op 7 december in de Nederlandse showrooms.
Voyagare
Naast de Thema krijgt Lancia nog een familielid erbij, de Voyager. Hier heeft Lancia nog minder moeite genomen zijn afkomst te verbloemen. Zelfs de naam is ongemoeid gelaten, zij het dat hij nu geschreven is met de sierlijke Italiaanse krulletters. Hoewel de Italianen ook hier claimen het onderstel te hebben aangescherpt, merken we daar op het korte rondje rond de kerk weinig van. Het is een ouderwetse, zompige zwabberbak in de bochten. Daar staat tegenover dat dit een van de zeer weinige auto's is waar ondergetekende met zijn 1,86 meter op de derde zitrij royaal achter zichzelf kan zitten. Bovendien is het bekende Stow 'n Go ook in de Lancia geniaal. Met enkele eenvoudige bewegingen verdwijnt het meubilair volledig onder de vloer, waardoor je een pakhuis overhoudt waar een kudde olifanten in kan verdwalen. En dat is waar de Lancia Voyager het van zal moeten hebben. Grote gezinnen met grote kinderen met grote verhuisdrang. De Voyager staat vanaf 9 november in de etalage te glimmen, met een prijskaartje vanaf € 57.000.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lezersreacties (44) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.