Lancia Thema 3.6 V6 Pentastar Executive (2012)
Lang Amerikaans
In 2009 nam het Fiat-concern, waar Lancia onderdeel van is, een belang in het kwakkelende Chrysler. Hiermee kregen de Italianen onder andere de 300C in de schoot geworpen. De Thema is niets anders dan die auto voorzien van Lancia-logo's. Met z'n lange neus, grote wielen en hoge taillelijn herinneren we ons de 300C als een auto met een indrukwekkend voorkomen, mede dankzij de imposant grote grille en de koplampen die je met een priemende blik aanstaren. Dat dreigende voorkomen is bij de laatste facelift iets milder geworden. De huid van de auto lijkt wat strakker getrokken, iets eleganter en vloeiender.
In het interieur domineren vloeiende lijnen en is er kwistig gestrooid met authentiek ogend leer en hout. Het dashboard oogt opgeruimd en overzichtelijk. Het gaat te ver om te zeggen dat het minimalistisch van opzet is, maar er lijkt geen toets of knop te veel aanwezig. En dat geldt zeker ook aan de stuurkolom: daar treffen we aan de linkerkant nog een Mercedes-erfenis aan in de vorm van één enkele bedieningsstengel voor grootlicht, ruitenwisser en richtingaanwijzer. Verdwenen is de forse versnellingshendel die je door een gekartelde gleuf op de middentunnel moet bewegen; de gewenste rijrichting kies je nu door een tikje tegen een extreem kort pookje te geven.
Het instrumentarium is lekker overzichtelijk. Alle noodzakelijke informatie wordt helder en duidelijk gepresenteerd. De stoelen zijn uitgebreid instelbaar. De Lancia biedt bovendien verstelbare pedalen en om het af te maken ook nog eens flink wat binnenruimte. Daarnaast geeft de hoge taillelijn de inzittenden een gevoel van geborgenheid. Ook als achterpassagier ben je in de Lancia prima af. Niet alleen vanwege de beschikbare centimeters, maar bijvoorbeeld ook dankzij de individueel regelbare achterbankverwarming.
Serieuze V6
De 'Italiaan' is met niets kleiners dan een serieuze V6 te koop. Daar staat tegenover dat er ook een diesel in twee vermogensvarianten in het gamma is opgenomen. Handbakken zijn er niet. De V6 Pentastar in de Lancia levert maximaal 286 pk en 340 Nm. Daarmee levert de auto uitstekende prestaties. De sprint van 0 tot 100 km/h gaat zelfs nog net iets sneller dan de fabriek opgeeft. De achttrapsautomaat gaat verfijnd te werk. Het is dezelfde ZF-techniek die we tegenkomen bij onder andere BMW, Jaguar en Audi, en ook in de Lancia kwijt de automaat zich prima van z'n taak. Wel is de Lancia dorstig. Voor de Thema noteerden we een verbruik van 13,2 liter per 100 kilometer (1 op 7,6) en dat is, zeker naar de huidige maatstaven, ronduit fors.
Hoewel het een rappe jongen is, naar Amerikaanse maatstaven zelfs sportief, ligt de nadruk bij deze auto op comfortabel cruisen. Comfort en dynamiek zijn mooi met elkaar in balans. De Thema weet z'n inzittenden prima te behagen en communiceert daarnaast voldoende met de bestuurder. De Mercedes-genen worden dus niet verloochend, al is het weer niet zo dat de Lancia ook hedendaagse Duitse producten naar de kroon kan steken. De scherpte die we kennen van premium Europeanen zit er nog niet in.
Oordeel
De Thema komt aardig tegemoet aan de eisen die we in Europa aan zo’n auto stellen. Het brandstofverbruik is niet meer van deze tijd.
Signalement
Merk | Lancia |
---|---|
Model | Thema 3.6 V6 Pentastar Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 55.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.604 cc |
Maximaal vermogen | 210 kW / 286 pk bij 6.350 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 4.650 tpm |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.066 mm / 1.902 mm / 1.488 mm |
Wielbasis | 3.052 mm |
Massa leeg | 1.801 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.724 kg / 450 kg |
Banden | 245/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 7,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,7s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 227 g/km |
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.