Test: Kia XCeed PHEV

Zuinig, ook met rijplezier

Kia Xceed PHEV rijden
AutoWeek 21 2020
AutoWeek 21 2020

Je leest het in AutoWeek 21 2020

Bij een plug-in hybride is altijd sprake van een compromis, dat de ene keer beter uitpakt dan de andere keer. Bij de fraaie Kia XCeed is het uitgerekend de benzinemotor die roet in het eten gooit.

In de ogen van critici is het misschien een compromis, maar toch is de pluginhybride aan een flinke opmars bezig. Het is dan wel geen volledig elektrische aandrijflijn, maar een plug-inhybride is toch vriendelijker voor het milieu dan een auto met uitsluitend een brandstofmotor, en dat zonder zo prijzig te zijn als een volledig elektrisch model. Steeds meer merken bieden deze techniek daarom aan.

Onder de motorkap van de fraai ogende Koreaan ligt zowel een 1,6-liter benzinemotor van 105 pk als een 44,5 kW sterke elektromotor, plus uiteraard de benodigde besturingstechniek. Onder de vloer van de bagageruimte en de achterbank bevindt zich een tweedelige accu met een capaciteit van 8,9 kWh. Het gecombineerde vermogen, dat via een zestraps transmissie met dubbele koppeling aan de voorwielen wordt geleverd, is volgens de Zuid-Koreanen 141 pk. Het is hetzelfde systeem dat ook de Ceed Sportswagon aandrijft – en eigenlijk past deze aandrijftechniek ook beter bij zo’n stationwagon. Zoals gezegd, de plug-inhybridetechniek is een compromis. Deze techniek maakt de XCeed wellicht wat zuiniger, maar het wordt er bepaald geen betere auto door dan de regulier aangedreven versie. De aandrijflijn ontneemt hem zijn enthousiasme.

Er zijn verschillende oorzaken voor deze helaas nogal negatieve beoordeling aan te wijzen. Het eerste probleem is het hogere gewicht, want de XCeed met stekker is bijna 115 kilo zwaarder dan de conventionele variant. Daarnaast snoept het accupakket 135 liter aan bagageruimte op, plus een deel van de beenruimte achterin. Daar komt bij dat deze versie € 7.500 duurder is dan de basisvariant met 120 pk. Voor dat bedrag krijg je gevoelsmatig niet veel meer auto. Integendeel, het lijkt wel alsof de atmosferische motor is gemuilkorfd; hij gaat aan de slag met het brio van een egel die net uit zijn winterslaap is ontwaakt. De deels elektrische aandrijflijn vermindert weliswaar het verbruik, maar duidelijk ook het rijplezier.

Als je het gaspedaal intrapt, lijkt het alsof je in een zak met watten gaat staan: er gebeurt niet zoveel en dat gebrek aan dynamiek komt onderweg continu naar voren. De Kia is traag bij het accelereren en komt bij het inhalen van een vrachtwagen op een provinciale weg ook maar moeizaam op gang. In de Sport-modus komt er meer leven in de brouwerij, maar dan moet je weer concessies doen op het gebied van comfort. Opnieuw een compromis.

FEILLOOS

Wanneer je een rustige rijder bent en je kunt leven met het gebrek aan temperament, dan is de omgang met de Kia XCeed PHEV heus niet slecht. In technisch opzicht valt er namelijk niets af te dingen op de aandrijflijn. Het werkt allemaal feilloos. Als je rustig aan doet, kan de Kia ongeveer 50 kilometer afleggen op alleen de energie van zijn accu. Dat kan net genoeg zijn voor de ritjes van en naar het werk. Ook ondersteunt de accu de motor op effectieve wijze, waardoor het gemiddelde verbruik tijdens onze testrit 6,7 l/100 km bedraagt, oftewel 1 op 14,9. Bij zuinig rijden komt de Driver Only-knop van pas, die ervoor zorgt dat het ventilatiesysteem alleen op de bestuurder is gericht. Ook slim: het laden van de accu kan zo worden gepland dat je van lagere nachttarieven kunt profiteren.

Op het verminderde temperament na blijft de XCeed een auto die goed in elkaar steekt. Neem de afwerkingskwaliteit, met materialen waarvan een Volkswagen T-Roc alleen maar kan dromen. Of de riante standaarduitrusting met ledkoplampen, een automatische airconditioning met twee zones, een achteruitrijcamera, lichtmetalen wielen, een handvol assistentiesystemen en een snel werkend multimediasysteem, dat veel functies biedt en qua bediening geen vragen oproept. Al met al kunnen we stellen dat de PHEV-operatie geslaagd is, maar dat de patiënt nog maar weinig energie overheeft. Als dat geen punt is en je rijstijl op een zo laag mogelijk verbruik is gericht, koop je met de XCeed in plug-inhybrideuitvoering een harmonieuze auto, die voor een glimlach bij de pomp zorgt. En dat is natuurlijk ook goed voor je humeur.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Hybride techniek en transmissie werken goed samen
  • +Comfortabele stoelen
  • -Motor voelt sloom aan
  • -Gevoelloze besturing

Signalement

Merk Kia
Model XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.105

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.580 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 141 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 4.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 9 kWh
Inhoud brandstoftank 37 l
Lengte / breedte / hoogte 4.395 mm / 1.826 mm / 1.495 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.494 kg
Laadvermogen 536 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 600 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s
Brandstofverbruik 1,7 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 38 g/km

    PRIVATE LEASE Kia XCeed

    Gerelateerde forum topics

    Praat verder op het forum