Test: Kia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

De derde weg omhoog

Kia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine
Kia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine achterkantKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLineKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine kofferbakKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine dashboard bKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine multimediaKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine achterbank Kia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLineKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine richtingaan
AutoWeek 44 2019
AutoWeek 44 2019

Je leest het in AutoWeek 44 2019

Het ophogen en aankleden van een bestaand model om een soort cross-over te maken, is verre van nieuw. De trend maakt de laatste tijd echter een stevige opleving door. Kia vaart een andere koers en maakt van de lifestyle-Ceed een aparte Xceed. Of dat de moeite waard is, mag je zelf beoordelen.

Een autofabrikant die geen cross-overs en SUV’s aanbiedt, is tegenwoordig eigenlijk ten dode opgeschreven. Het is daarom niet zo gek dat veel merken ook hun bestaande modellen van wat extra bodemspeling en stoere aankleding voorzien. Zo ontstaat er met relatief weinig moeite een extra model voor wie een reguliere hatchback te laag en een SUV te hoog of te duur vindt. De trend begon in hogere segmenten, met de Subaru Outback en Volvo V70 XC. Met hun stevige bumpers en vierwielaandrijving konden die auto’s ook écht wat, maar net als bij SUV’s bleken maar weinig mensen daarvan gebruik te maken, dus werd het ‘cross-pakket’ bij veel merken een puur optische aangelegenheid.
In deze test belichten we de Kia Xceed. De nieuwe Xceed lijkt wellicht op een opgehoogde Ceed, maar is een geheel nieuw model, dat slechts zijn techniek en naam deelt met de andere drie varianten op dit thema. Dat lijkt erg kostbaar, maar het betekent wel dat de Xceed vanaf de eerste pennenstreken als cross-over kon worden ontworpen. Dat is de auto aan te zien: de grote wielen en wielkasten passen naadloos in het ontwerp en de liggende achterruit en hoge kont accentueren de stoerheid van het model. Het resultaat is een auto die lekker coherent oogt en als bonus een stuk forser overkomt dan een gewone Ceed. Dat wordt gestaafd door de cijfers: behalve hoger is de Xceed ook langer en breder dan Kia’s hatchback.

Topper

Ook de binnenzijde van Kia’s nieuwste is specifiek voor de Xceed. Daardoor kan de auto goed demonstreren dat hij net even jonger is dan de Ceed, onder meer met een 10,25-inch touchscreen en een digitaal instrumentarium. Dat laatste is fraai, maar wel beperkt configurabel. Een kaart op volledig scherm behoort bijvoorbeeld niet tot de mogelijkheden. Gelukkig maakt het nieuwe UVO-infotainmentsysteem veel goed. Het voorgaande Kia-systeem was al een uitblinker in snelheid en gebruiksgemak, maar deze versie doet er nog een schepje bovenop. Instelbare ‘tegels’ als een startscherm, een zeer eenvoudig te doorgronden menustructuur, veel instelmogelijkheden en de aanwezigheid van de bekende connectiviteitsopties voor mobiele telefoons maken dit een van de toppers in dit segment. De enige serieuze klacht is dat veel (instellings)functies onder het rijden worden uitgeschakeld. Dat lijkt veilig, maar is in de praktijk vooral irritant. Ook het niet-digitale deel van het interieur is goed gelukt. Het Kia-binnenste is zeker niet van premiumniveau, maar materiaalgebruik, afwerking en ergonomie zijn dik voor elkaar voor een auto van dit kaliber. De vormgeving is bovendien een mooie mix tussen enige creativiteit en tijdloze, overzichtelijke zakelijkheid.

Waarschuwingspiepjes

Achterpassagiers krijgen voldoende been- en hoofdruimte, maar geen overdaad. In de bagageruimte biedt de Xceed plek voor 426 liter, fors meer dan een reguliere Ceed. Wie sportiviteit zoekt, hoeft bij niet bij de Xceed aan te kloppen. Dat is niet onze gedachte, maar die van de fabrikant zelf. Kia maakt de positionering van de Xceed immers duidelijk door geen GT-line of GT-versie aan te bieden. De 204 pk sterke motor van de Ceed GT is wél leverbaar, maar krijgt niet het sportieve label mee. Daarmee maakt Kia een duidelijke keuze, die wordt onderstreept door het comfortabele onderstel. Toch is de Xceed zeker geen deinend waterbed. Vering en demping zijn mooi op elkaar afgestemd en stevig genoeg om ook in snelle bochten stabiliteit en voorspelbaarheid te bieden. De besturing is daarbij voor een Kia opvallend zwaar, al hoeft het sportschoolabonnement nog zeker niet te worden opgezegd. Wie zo min mogelijk energie wil verspillen, kan bouwen op de standaard aanwezige rijstrookassistent, die de auto keurig in het midden van de baan houdt. Toch valt er iets aan te merken, want Kia slaat wat ons betreft door als het om waarschuwingspiepjes gaat. Handen aan het stuur worden vaak niet geregistreerd en ook de dodehoekdetectie laat goed van zich horen. In geval van nood is dat terecht, maar bij de Kia vaak niet. De enige remedie is dan het uitschakelen van het complete systeem en dat is jammer, want Kia’s veiligheidshulpjes werken uitstekend.

De turbomotor van de Kia maakt weinig geluid en presteert gevoelsmatig én volgens de cijfers soepel. De 140 pk sterke 1,4-liter past uitstekend bij de Xceed en helpt hem zonder drama aan toereikende prestaties. Ook de zeventraps DCT-automaat die de kracht naar de voorwielen brengt, doet zijn werk netjes. De Kia die wij rijden is voor € 38.995 afgeladen met luxe. Van leer tot stoelventilatie en van een panoramadak tot JBL-audio, het is allemaal standaard.

Oordeel

4 sterren

De Kia biedt veel value-for-money en dus een goede restwaarde. Het merk heeft van de Xceed een separaat model gemaakt, dat punten scoort met zijn ruimte, comfort en het fraaie en moderne interieur.

Signalement

Merk Kia
Model XCeed 1.4 T-GDi ExecutiveLine
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.150

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.353 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 242 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.395 mm / 1.826 mm / 1.495 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.410 kg / 600 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 159 g/km

    PRIVATE LEASE Kia XCeed

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (19) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum