Kia Sportage 2.0 CVVT 4WD X-treme (2006)
Namaak-4x4
We fotograferen onze testauto op een zandafgraving, en om een lang verhaal kort te maken: binnen de kortste keren staat de Sportage tot zijn assen in het zand. De Kia is voorzien van platte en brede banden die binnen de kortste keren vol zand zitten. Moraal van dit verhaal: een SUV ziet er misschien wel uit als een terreinwagen, maar is het niet.
De Kia stelt het zonder reductiebak; de Sportage is een SUV is van na de tijd dat SUV's nog terreinwagens waren. Hij heeft permanente vierwielaandrijving en de krachten worden over de wielen verdeeld, geassisteerd door traction control. Met een knop wordt het differentieel op slot gezet en is de verdeling tussen voor- en achteras 50/50.
Banden
De Sportage heeft een zelfdragende carrosserie met moderne, onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen achter. De Sportage heeft in bochten duidelijk baat bij z'n grote, platte banden, die achteraf door de dealer zijn gemonteerd. Daardoor blijft de Koreaan netjes op koers, zonder veel over te hellen. Keerzijde daarvan is dat het comfort er iets op achteruit gaat, omdat dit soort banden nu eenmaal meer informatie over het wegdek aan de inzittenden doorgeeft. Standaard monteert de fabriek banden in de maat 235/60R16 en dat scheelt flink met de 18-inchwielen (235/50) die onder de testauto zijn geschroefd. Reken er dus op dat wanneer u een standaard Sportage koopt, de auto meer veercomfort 'vanuit de banden' levert, maar dat die hogere banden een minder strak bochten-karakter tot gevolg hebben.
Het stuurwiel gaat met het grootste gemak rond, de besturing is weinig direct en allerminst communicatief. Het past bij de aard van dit soort auto's. In de stad is het ideaal, maar geef ons toch maar een iets zwaardere besturing.
Irritant
De Kia heeft een tweelitermotor met continu variabele kleptiming, die 141 pk en 184 newtonmeter trekkracht levert. Schakelen doe je zelf; de pook maakt vrij lange slagen, maar je prikt 'm zonder moeite in de juiste versnelling. Irritant is dat het toerental eerst nog even blijft hangen en vervolgens erg langzaam afneemt als je het koppelingspedaal intrapt. Over de remcapaciteiten van de Sportage zijn we niet erg te spreken. Het pedaal is zacht en de remmen werken verre van bijterig.
De beoordeling van het uiterlijk laten we aan uw persoonlijke smaak over. De materialen in de cockpit kunnen kwalitatief beter, net als de bekleding van het meubilair. Kia gebruikt een combinatie van stof en goedkoop nepleer. De zitpositie is goed voor elkaar, ondanks dat het stuurwiel niet axiaal verstelbaar is. De stoelen, waarvan de zitting zowel voor als achter in hoogte verstelbaar is met draaiknoppen, zijn stevig en bieden genoeg steun. Achterin hebben de stoelen verzonken hoofd-steunen en verstelbare leuningen, waardoor je als achterpassagier bijna een relaxte lighouding kunt aannemen.
De achterklep scharniert gewoon naar boven en je kunt het ruitje apart openen om klein spul in te laden. Kia heeft een mooi systeem om de achterbank plat te leggen: door aan een handgreep boven aan de leuning te trekken en de leuning naar voren te bewegen, zakt de zitting mee in de vloer.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Sportage 2.0 CVVT 4WD X-treme |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 30.580 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.975 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 141 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 184 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.350 mm / 1.800 mm / 1.695 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.523 kg |
Laadvermogen | 617 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 176 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,1 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,5 s / 9,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,3 s / 12,6 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |