Kia Sportage 2.0 CVVT 2WD Fifteen (2010)
Niet rimpelloos
Hoewel de Sportage nog niet zo heel lang geleden werd gefacelift, is het duidelijk een al wat ouder model. Aan de andere kant: het is nog steeds een vrij compacte, robuust uitziende auto, waarmee je prima voor de dag kunt komen. Bovendien heeft onze Sportage het Fifteen-pakket aan boord, waarmee vijftien jaar Kia in Nederland wordt gevierd. Dat betekent onder meer standaard 17-inchwielen.
De Sportage is weliswaar leverbaar als 4x4, maar die uitvoering was ten tijde van de test niet beschikbaar. Wij reden dus met de tweewielaangedreven versie. Binnen in de Kia is de sfeer vrolijk, ondermeer dankzij de toepassing van sterk contrasterende kleuren. Op het dashboard zitten diverse aluminiumkleurige panelen, en stoelen, stuur, pookknop en deurpanelen zijn deels overtrokken met gewaagd oranjebruin leer. En effect heeft dat, want hoewel de materialen niet van de allerhoogste kwaliteit zijn, kan het interieur van de Sportage er prima mee door. Met het gevoel ligt het anders. De stoelen zijn wat vlak en met name het stuurwiel voelt wat magertjes aan. Het is erg dun en nogal glad, waardoor het bij snel sturen wel eens uit je handen wil glijden.
De ruimte achter in de Sportage mag er zijn. Het is nog steeds prima toeven achter in de Kia. De kofferruimte lijkt op het oog wellicht niet zo groot, maar meet toch nog 667 liter. Daarnaast heeft de Sportage nog een unique selling point: de achterruit is apart te openen. Dat is handig als je krap staat geparkeerd en tijdens koude winters, als je de warmte aan boord niet wilt laten ontsnappen wanneer je even iets uit de kofferbak wilt halen.
Op en top Koreaan
Dat de Kia alweer een paar jaar meeloopt, merk je ook tijdens het rijden. Waar andere Kia-modellen verrassend Europees (lees: goed) sturen, is de Sportage duidelijk nog een op en top Koreaan. En dat betekent een wat vage besturing, in combinatie met een wat deinerige koets. Toch is Kia zeker niet doof voor opbouwende kritiek, want er is beslist verbetering geboekt toen de auto werd gefacelift. Met steviger dempers werd het rollen wat ingeperkt en ook de besturing werd een beetje communicatiever dan voorheen. Oké, de Koreanen zijn er nog niet, maar het biedt zeker goede hoop voor de opvolger van de Sportage. Dat wordt dan weliswaar geen in Europa ontwikkelde en gebouwde auto, zoals de Venga en de Cee'd, maar de Koreanen zullen vast niet nalaten ook de technici op ons continent te consulteren. Feit is dat de testexemplaren al in Europa rondrijden. Tot die tijd stellen we het met deze Sportage, nog altijd geen slechte auto. De zit is lekker hoog en zolang je hem niet op de grens jaagt, kom je prima vooruit. Wel moet je hem flink op toeren jagen als je power nodig hebt. Daarbij maakt de krachtbron een nogal rauwe indruk. De Kia Sportage is redelijk geprijsd en dan zit er ook nog eens bijna alles op en aan. Of het nou het schuif-/kanteldak, de stoelverwarming, het 17-inch lichtmetaal, de gedeeltelijk leren bekleding, de klimaatregeling of de cruisecontrol is: het is allemaal standaard op deze Fifteen. Alleen de metallic lak slaat de caissière nog even apart aan, voor een alleszins redelijk bedrag.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Sportage 2.0 CVVT 2WD Fifteen |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 23.695 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.975 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 141 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 184 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.350 mm / 1.840 mm / 1.730 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.442 kg |
Laadvermogen | 608 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 500 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 10,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,2 s / 6,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 16,9 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Kia Sportage- Skoda Yeti - Nissan Qashqai

Test: Kia Sportage 2.0 CVVT 2WD X-tra (2008)

Test: Honda Civic - Hoe alles anders werd

Test Alpina B4 Gran Coupe - Als je een M3 met stijl wilt, of een M4 Gran Coupe mist

Test: Volkswagen ID5 - Als de vorm ook functie heeft
