Kia Picanto - Seat Mii

Kaarten schudden

AW 20
AutoWeek 20 2017
AutoWeek 20 2017

Je leest het in AutoWeek 20 2017

Sinds de introductie van de vorige generatie Kia Picanto heeft de concurrentie in de 'instapklasse' een stevige kluif aan de Koreanen. Met de komst van een compleet nieuwe generatie worden de kaarten opnieuw geschud: blijft het een winnaar, of is 'oudgediende' Seat Mii een betere keus?

Korea slaat ernstig toe' kopten we in de zomer van 2011. De toen hagelnieuwe Picanto van de tweede generatie nam het op tegen maar liefst negen concurrenten en wist die allemaal achter zich te laten. De test luidde het begin in van een periode waarin de strijd om de titel 'beste A-segmenter' feitelijk tussen de zustermerken Kia en Hyundai ging. Lange tijd wist slechts één concurrent in de buurt te komen van de Koreaanse overmacht: de Volkswagen Group. De enorme populariteit waarin de Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii zich sinds hun introductie mogen verheugen, is zeker niet onterecht. De Mii kreeg nooit een facelift, maar dat wil niet zeggen dat de ontwikkelaars hebben stilgezeten. Met modernere entertainmentsystemen en frisse optiepakketten probeert Seat zijn kleinste auto bij de tijd te houden. Tijd om uit te vissen of dat genoeg is!


STRAKGETROKKEN

Kia is bij het tekenen van de nieuwe Picanto voorzichtig te werk gegaan. Het design van de vorige generatie is strakgetrokken en past nu naadloos bij dat van de eveneens erg verse Rio. De grote lichtunits zijn bij de duurdere uitvoeringen net als voorheen voorzien van ledtechniek, wat erg voornaam oogt. Naast de Picanto komt de Mii wat kleiner en simpeler over, maar tegelijkertijd dankt de auto zijn lange houdbaarheid aan die erg strakke koets. De platte achterkant met de verticale achterlichtunits is typerend voor de Duits-Tsjechisch-Spaanse drieling, waarbij Seats aanbod zich onderscheidt door de driehoekige elementen in
de lampen. Het enige uiterlijke verschil met de Mii uit 2012, is dat de leddagrijlampen op de plaats zijn gekomen waar eerder de mistlampen waren gemonteerd.

De goede balans tussen speels en tijdloos design die Kia heeft gevonden, wordt aan de binnenkant van de Picanto voortgezet. Het dashboard vormt een strak, logisch ingedeeld geheel. Er zijn vrij veel knoppen, maar de meeste daarvan zijn rond het touchscreen geplaatst en dienen als snelkoppeling naar de verschillende menu's. Ook het stuur is bezaaid met knoppen, maar dit went snel en is uiteindelijk heel prettig.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum