Kia Picanto 1.0 T-GDI - Op de Rollenbank
Reuzenkracht
32 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het ook onze eigen nieuwsgierigheid is om een turbogeblazen Kia Picanto op de rollenbank te zien. Nog niet zo lang geleden hadden we er eentje als duurtester en die ging als de brandweer. Een optreden in Op de Rollenbank is er echter nooit van gekomen. Gelukkig is er nu Richard van Oosterwijk, die zijn kleine Kia graag ter beschikking stelt.
Richard van Oosterwijk heeft zijn Kia Picanto misschien nog niet zo lang, het is wel duidelijk dat hij inmiddels is gebeten door het Kia-virus. De typeplaatjes zijn vervangen door Koreaanse logo’s, die van zijn auto ineens een Kia Morning maken. Dat is de naam die op de thuismarkt wordt gebruikt. “Voor aanschaf van deze auto heb ik natuurlijk ook met de Volkswagen Up TSI ge reden, maar die viel kwalitatief tegen”, vertelt hij. “Vanbinnen zie je daar gewoon het plaatstaal zitten. Dan is deze Picanto wat luxer aangekleed. Maar de Up vind ik de enige concurrent van deze auto.”
Dat de Picanto voor Richard er eentje met de turbomotor moest worden, stond al vroeg vast. “Een normale is niet vooruit te branden. Een kleine auto is leuk, maar je moet er wel een beetje mee kunnen doorrijden”, weet hij. n nu we Richard toch spreken: wat is het verbruik precies? Daar moet hij om lachen. “In principe is dat 1 op 14, maar 1 op 11 is ook mogelijk. Dat hangt er een beetje van af in wat voor een bui ik ben.”
Wat de reputatie van deze auto bij vermogensmetingen is, weet Richard ook. “Hij schijnt af fabriek al meer te hebben dan er wordt opgegeven. En bij de Kia-club weten ze te vertellen dat hij is te tunen tot 146 pk!” Als rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven de Picanto de sporen geeft, blijkt inderdaad dat het motortje zijn standaard vermogen gemakkelijk vrijgeeft. “Bestaat deze motor ook in een dikkere versie?”, wil Ghisbert weten. Jazeker. In de grotere modellen heb je hem ook met 120 pk. Toen we die hebben gemeten, bleek die ook gemakkelijk over de fabrieksopgave te gaan.
Ghisbert: “De motor in deze Picanto is enorm afgeknepen. Hij moet gemakkelijk op te halen zijn. Als ik je hoor beweren dat er 146 pk uit kan komen, geloof ik dat direct.” Staat Richard dan morgen bij de chiptuner? Nou, nee dus. “Ik heb een zoon van 18 die bezig is om zijn rijbewijs te halen. Ik denk dat hij maar eens rustig aan moet beginnen”, zegt hij. Bovendien hebben wij ook zo onze twijfels bij nóg meer ver mogen in een Kia Picanto. Als je deze motor al het beschikbare ver mogen zou geven, vliegen de aandrijfassen je binnen de kortste keren om de oren. Daar is deze auto helemaal niet voor gebouwd, zou je zeggen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Picanto 1.0 T-GDI GT-Line |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.615 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 171 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.595 mm / 1.595 mm / 1.485 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 920 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 195/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 129 g/km |
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.