Test: Kia e-Soul (2019)
Alleen de dure versie
47 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De enige versie van de nieuwe Kia Soul die naar Europa komt is de e-Soul. Deze elektrische versie krijgt een 64 kWh accupakket mee en moet daarmee 452 kilometer ver kunnen komen. Roy test hem in Duitsland.
De elektroauto rukt extreem snel op en de merken die aantrekkelijke modellen in de aanbieding hebben, worstelen met wachtlijsten en een tekort aan productieplekken. Opvallend genoeg geldt dat voornamelijk voor het duurdere segment. Zo heeft Hyundai geen elektrische Kona’s meer, maar nog wel elektrische Ioniqs. Ook lopen modellen als de Nissan Leaf en de Renault Zoe minder hard dan bijvoorbeeld de Tesla Model 3 en de Jaguar I-Pace. Voor een deel zit dat hem in de klantenkring (voornamelijk zakelijke rijders met flink wat budget rijden elektrisch), maar ook in de actieradius. Die grotere duurdere auto’s hebben ook grotere accupakketten, zodat de range anxiety langzaam maar zeker naar de achtergrond verdwijnt. Het verschil tussen 300 tot 400 echte kilometers of 150 tot 200 scheelt enorm in een land als Nederland.
LUXEPROBLEEM
Bij Kia is het de e-Niro die voor zowel succes als problemen zorgt. Succes in de zin van enorme verkoopaantallen, problemen vanwege het feit dat de auto in januari voor heel 2019 al was uitverkocht. Het Koreaanse merk kan er een paar duizend leveren dit jaar en die zijn allemaal al vergeven. In 2020 volgt pas de volgende lading. En dat is jammer, want kijkend naar de hoeveelheid auto én range voor je geld, is de e-Niro zo’n beetje de beste EV op de markt. Voor € 45.000 heb je de dikste versie met alles erop en eraan, terwijl de auto ook nog eens erg fijn rijdt én dik 400 kilometer ver komt. Hij kan niet driefasenladen, maar daarmee zijn de grote nadelen wel op. Snelladen met gelijkstroom kan wel, tot maximaal 80 kWh. Zodoende zitten veel klanten ongeduldig duimen te draaien tot de e-Niro weer beschikbaar is.
Maar wellicht hebben ze een andere optie: Kia komt namelijk dit jaar nog met een tweede elektrische SUV: de e-Soul. Een stroomversie van de Kia Soul, een Bsegment SUV die elders op de wereld ook met verbrandingsmotor is te krijgen. In Nederland is men daar na de eerste generatie mee gestopt, generatie twee kwam eind 2014 ook als elektrische auto naar Nederland, toen nog met 27 kWh. En dat is een fors verschil met de derde generatie. Die krijgt in Nederland namelijk hetzelfde 64 kWh-accupakket met 204 pk sterke elektromotor als de e-Niro en de Hyundai Kona Electric. En dus kom je met de auto op papier 450 WLTP-kilometers ver. Dat is genoeg voor een krappe 400 reële kilometers, afhankelijk van het weer en je rijstijl en dat is nogal wat.
Elders komt Kia ook met kleinere accupakketten (39 kWh) en een 136 pk-motor (en dus een lagere prijs) voor de e-Soul, maar de Nederlandse importeur kiest enkel voor de high-end versie. Wellicht jammer voor minder koopkrachtige geïnteresseerden, maar voor Kia Nederland geldt natuurlijk dat men een beperkt aantal productieplekken krijgt toegewezen en dat men gezien de hoge vraag liever de dure modellen dan de goedkope modellen verkoopt.
ANDER DESIGN
Omdat wij de Soul als brandstofauto hier (nog) niet hebben, is het model wellicht even wennen. De auto zit een segment lager dan de Kia Niro, maar is merkbaar meer SUV dan de Stonic, die nauwelijks een cross-over mag heten. De auto is opvallend vierkant en ook het design van de neus en vooral van de achterkant is anders dan dat van de meer Europees georiënteerde Kia’s, zoals de Ceed, Niro en Sportage. Door de hoge koets is de hoofdruimte achterin wel goed. De beenruimte is voldoende, maar stukken minder dan in de e-Niro, waarvan de wielbasis 10 centimeter groter is. De kofferbak meet 315 liter. Voorin oogt het redelijk bekend voor Kia-rijders, maar wel valt op dat we een nieuw multimediasysteem hebben met groter touchscreen. Dit werkt goed en door de snelknoppen (een aanrader; veel merken hebben alleen een scherm, wat minder prettig is) aan de onderkant is alles vlot bereikbaar.
De e-Soul krijgt bovendien voor het eerst binnen Kia een app voor de smartphone met uitgebreid tweerichtingsverkeer. Zo kun je de auto op afstand vast opwarmen en koelen of het laden starten of stoppen. Bij veel andere EV’s al gemeengoed, maar bij Kia is het nieuw. Mensen die dit jaar een e-Niro krijgen, moeten die optie bijvoorbeeld missen, vanaf 2020 krijgt die auto dit systeem ook.
Het rijden is relatief dynamisch. Dat wil zeggen dat de Soul vrij stug is en bijna geforceerd strak blijft liggen als je instuurt. De besturing is redelijk zwaar, maar wel direct. De stabilisatorenstangen zijn duidelijk op heftigheid afgesteld, wat niet altijd de souplesse en de tractie ten goede komt. De Soul rijdt hierdoor minder verfijnd dan de e-Niro, die wat meer in balans is. Zijn hoge zwaartepunt past niet zo bij de harde afstelling, maar de wegligging is wel goed.
De aandrijving is soepel en prettig. Met 204 pk zit de auto in minder dan acht tellen op 100 km/h en met de flippers achter het stuur kun je de mate van regeneratie zelf instellen. Een must voor elke EV! Met veel hulpmenu’s, grafieken en rangekaarten helpt de auto je zo goed mogelijk om de accucapaciteit te gebruiken, maar met de forse actieradius is dat niet altijd nodig.
Voor de dikkere versies worden uitgebreide veiligheidsopties verkrijgbaar, zoals autobrake, lanekeeping en een volg-assistent, bovendien kan je bij Kia altijd voor relatief weinig geld leuke luxeopties krijgen, zoals stoelverwarming achterin. Op dat vlak heeft het merk de zaken goed voor elkaar.
De Soul moet Kia’s hippe, sportieve (edoch hoge) model zijn dat voornamelijk door zijn uitstraling kopers aantrekt. Nu zijn de Nederlandse prijzen nog niet bekend (die worden begin van de zomer verwacht) maar kijken we naar Duitsland, dan zien we dat de prijs vóór belastingen zo’n € 1.500 € 2.000 scheelt met de e-Niro. Op ruim € 40.000 is dat een relatief klein verschil. Nu is de Soul in elektroland een fijne nieuwe toevoeging. Op de totale ranglijst van goede EV’s onder de € 50.000 staat hij zeker vrij hoog. Maar de e-Niro is de betere auto voor (vermoedelijk) een kleine meerprijs. Hij is groter, rijdt beter en heeft vanaf 2020 ook het nieuwe multimediasysteem.
Kijken we naar de Hyundai Kona Electric, dan ziet de e-Soul er vanbinnen veel mooier uit, maar de Kona is comfortabeler. Vooralsnog is het ook zo dat die elektrische Kona en Niro voor dit jaar zijn uitverkocht, terwijl de e-Soul vanaf begin juli is te bestellen en vanaf de nazomer wordt uitgeleverd. In deze tijden van elektrohype telt die eigenschap meer dan wat ook.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Fijne actieradius
- +Volwassen auto
- +Nog te bestellen dit jaar!
- -Geen driefasenladen
- -De e-niro is de betere auto
- -Vermoedelijk niet veel duurder
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.