Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Soul 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 17.000 km |
De 1e km’s met Kia e-soul 64 kWh
- 1.250 km
Zo de eerste 1250 km zitten er op met onze Kia e-soul Executive Line MY20 (64 kWh). Nog niet heel veel maar voldoende om mijn eerste ervaringen te delen. Overall vind ik het een heel fijn rijdende en zeer complete auto. Er is weinig meer te wensen met dit uitrustingsniveau. Hieronder de plussen en minnen:
Plus:
Rijdt uiterst comfortabel en (tot 110 km/h) voldoende stil.
Zeer compleet
Intuïtieve bediening met handige fysieke knoppen.
Ruim voor alle inzittenden. Kofferbak voor ons ruim voldoende zeker als je de bodem in de laagste stand zet. Wij zijn met z'n tweeën.
Verbruik is heel schappelijk. Ik zit nu op 16 á 17 kWh per 100 km. Ben overigens geen "strepentrekker".
Instellingen voor regeneratie zijn top. Je gaat hierdoor nog beter anticiperen en doseren met het stroompedaal. Voor mij is dat extra rijplezier. En natuurlijk de stuurflipper waarmee je de auto zonder remmen tot stilstand kan brengen.
Eigenzinnig uiterlijke (is voor mij een 'plus'). Al aantal keren nieuwsgierige mensen om de auto gehad met uiteenlopende reacties over het uiterlijk.
Fijne rij assistenten. Ze vergen wel gewenning, vooral de smart cruise control. Maar wat is een adaptieve snelheidsregeling prettig!
Zeer uitgebreid en snel reagerend multi-media/navigatie/etc systeem.
De UVO app is top. Altijd actuele info over de laadstatus, deurvergrendeling, locatie vd auto e.d. En je auto voorverwarmen of koelen op afstand.......wat is dat handig zeg!
Min:
Ik mis een frunk. Daar is ruimte genoeg voor. Gemiste kans van Kia.
Lane assist. Minpuntje is dat de auto voor mijn gevoel teveel neigt naar de linker rijbaanstreep. Ik rij liever meer langs de rechter rijbaanstreep.
1-fase laden. Voor mij geen probleem (ik kan thuis laden en gebruik hem alleen privé) maar als je een elektrische auto voor dagelijks (werk-)gebruik nodig hebt is 3-fase handiger. Op de MY21 is dat inmiddels 3-fase geworden.
Tot zover voor nu.
Dik tevreden
- 17.000 km
Ruim een jaar en 17000 km verder. Wat een fijne auto is dit. Elektrisch rijden bevalt me uitstekend. Ik ben een rustige rijder en dan is deze auto, in de eco stand, een weldaad om mee te zoeven.
Alles plussen gelden voor mij nog steeds. Verbruik ligt zomers rond de 15kWh. Nu in december gaat het richting 17 tot 19 kWh bij gebruik in eco stand, rijden op allerlei soorten wegen tot iets boven de geldende max snelheid en gebruik verwarming.
In het begin was ik erg bezig met de range maar dat is voor de dagelijkse ritten helemaal verdwenen. Opladen doe ik bijna altijd thuis aan de wallbox. Afgelopen zomer naar Zd Duitsland geweest en dat ging erg goed. Dat vraagt wel planning en geeft wat meer gedoe dan een ICE. Wel voldoende snelladers en altijd plek in de BRD. Wel een x een defecte snellader gehad maar dan was er nog een goed werkende beschikbaar. Een betrouwbaar snellaadnetwerk met één universeel betaalsysteem is echt een must om elektrisch laden te laten slagen.
De minpunten gelden ook nog steeds hoewel ik een frunk heb aangeschaft en dat is een hele verbetering.
Er is ook een minpunt bijgekomen. Dat is de ‘verbeterde’ software na update. Die kan me nog niet bekoren. De app ziet er beter uit en heeft wat meer mogelijkheden. Maar het display in de auto met de rare paarse kleuren is geen verbetering. Het is trager en bestemmingen die ik met de app naar de navigatie stuur komen niet altijd meer door. En waar blijft een navigatie met laadplanning zoals Tesla dat heeft?
De Soul heeft 1 beurtje gehad. Geen idee van de kosten want PL. Verder deed de airco het niet dit voorjaar. Blijkbaar gebruikte ik die toen voor het eerst want bij bezoek aan de garagebleek er geen koelvloeistof (noem je dat zo?) in het systeem te zitten. Vermoedelijk in de fabriek misgegaan. Werd netjes opgelost incl testen of er lekkage was.
We rijden lekker door en dat wordt met de hoge benzineprijzen en de goedkope stroom van de eigen panelen alleen maar prettiger.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Kia Soul DynamicPlusLine 64kWh
- 2020
- 39.475 km

Kia Soul ExecutiveLine 64kWh € 2.000,- SUBSIDIE | Leder | LED| Apple Carplay / Android Auto | Head up display | Harman Kardon |
- 2022
- 8.573 km

Kia Soul ExecutiveLine 64kWh | Lederen Bekleding | Panoramadak | Harman/Kardon Audio | Adaptieve Cruise Control
- 2019
- 74.178 km