Kia e-Niro - Eerste Rijtest

Derde Niro-variant is EV

Kia Niro EV
AutoWeek 45 2018
AutoWeek 45 2018

Je leest het in AutoWeek 45 2018

Met een elektrische actieradius van maximaal 485 kilometer rolt de Kia e-Niro begin 2019 de showrooms binnen. In Zuid-Korea konden we alvast rijden met deze nieuwkomer, die EV-rijden ook mogelijk maakt voor mensen met een niet al te hoog budget.

Yes, eindelijk kunnen we het gaspedaal (het is in dit geval een vreemd woord, laten we het op ‘stroompedaal’ houden) op de bodem trappen en de EV in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/h jagen. Dat is geen enkel probleem met deze Kia, maar als je dat vaak doet, snap je niet waar het bij deze auto om draait. Dan kun je die enorme actieradius wel op je buik schrijven. Met de grote accu kan de Kia volgens zijn makers in principe 485 kilometer ver komen. Dan moet je het rechterpedaal wel bedienen alsof er een ei onder ligt. Ook moet je de airconditioning uit laten, waardoor het bij hoge buitentemperaturen al snel binnen onaangenaam warm wordt. Dat maakt de geclaimde actieradius echter niet minder indrukwekkend. Na een rit van 100 kilometer en een resterende actieradius van 320 kilometer moeten we concluderen dat deze auto zelfs de meest verstokte petrolhead de wind uit de zeilen neemt: de actieradius is niet echt een probleem meer. Na zijn debuut tijdens de autosalon van Parijs staat de Kia Niro EV begin 2019 in de showroom. Dan draagt Kia een flinke steen bij aan het toegankelijker maken van elektromobiliteit. De vanafprijs bedraagt 42.510 euro. Daarmee krijg je voor relatief weinig geld een grote actieradius. Ter vergelijking: de premium cross-overs Audi E-tron en Mercedes EQC halen volgens de realistische WLTP-meetmethode ook een afstand van circa 500 kilometer, maar zijn wel ongeveer twee keer zo duur.

KUNSTMATIG

En dat terwijl je aan boord van de Kia bepaald niet het gevoel krijgt dat je concessies moet doen. De Niro is eerder een SUV dan een eenvoudige eco-auto. Je vraagt je dan ook af waarom sommige andere elektrische auto’s net zo sexy zijn als sandalen met tennissokken. Binnenin kijken we tegen het vertrouwde Niro-dashboard aan. In het midden prijkt bovenaan een touchscreen, daaronder hebben de selectieknoppen en het bedieningspaneel van de klimaatregeling een plekje gekregen. De automaat bedien je met een draaiknop. Alles steekt qua ergonomie goed in elkaar, de bediening roept geen vragen op. Met een druk op de knop kun je kiezen uit verschillende rijmodi. Je wordt al snel fan van een efficiënte rijstijl en het afremmen door het loslaten van het ‘stroompedaal’. Oké, de besturing voelt kunstmatig aan en het onderstel is bij deze Koreaanse versie erg soft afgesteld. Ook storend: het gepiep bij het inhalen als je de hendel van de richtingaanwijzer alleen aantikt in plaats van daadwerkelijk beweegt. Hopelijk wordt dat bij de Europese uitvoering achterwege gelaten. Ook zien we in het interieur veel hard plastic. Dat vergeven we deze Kia echter graag, want hij compenseert dit soort zaken ruimschoots met zijn ruimteaanbod.

De Niro EV is met zijn 4,38 meter lengte een volwaardige reisauto voor vier volwassenen en hun bagage. Want de kofferbak heeft een inhoud van 451 liter, wat slechts 52 liter minder is dan wat een Kia Sportage te bieden heeft.

VERKOOPTOPPER

Over actieradius gesproken: het basismodel heeft een vermogen van 136 pk en een accu van 39,2 kWh. Daarmee moet een actieradius van 312 kilometer mogelijk zijn. Onze testauto is voorzien van de 204 pk-motor en een 64 kWh lithium-polymeer accu. Als je uitsluitend in stadsverkeer rijdt, moet hiermee zelfs een actieradius van 615 kilometer mogelijk zijn, zo meldt Kia trots. Wie vaker over provinciale wegen rijdt, kan van de coasting- en efficiency-systemen gebruikmaken. Beide systemen zijn gekoppeld aan het navigatiesysteem. Ze analyseren de route en laten de bestuurder weten wanneer deze beter zijn voet van het ‘stroompedaal’ kan halen om de actieradius te vergroten.

De accu’s kunnen met een snellader overigens in ongeveer een uur voor 80 procent worden opgeladen. De kleine accu is met de normale laadcyclus in zes en de grote accu in negenenhalf uur weer volledig opgeladen. De Kia Niro EV maakt wederom duidelijk dat de elektro-auto niet langer enorme concessies van de consument vergt. Het is een volwaardige vierzitter met een goede actieradius. Met het prijskaartje vanaf ruim 42.000 euro wordt dit geheid een verkooptopper.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Zeer bruikbare actieradius
  • +Scherpe prijs
  • -Richtingaanwijzer piept bij inhalen
  • -Kunstmatig aanvoelende besturing

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum