Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Kia
  • Clarus

Kia Clarus 1.8 SLX (1997)

Serieuze concurrent

Kia Clarus 1.8 SLX (1997)
  • Autotest
18 oktober 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Kia zoekt het hogerop. Bij de dealers van dit jonge Koreaanse merk staat nu ook een flinke middenklasser in de showroom: de Clarus. In deze test kijken we of hij het kan opnemen tegen de gevestigde orde in de middenklasse.

De Clarus met 1.8-liter motor kent maar één uitrustingsniveau: SLX. De viercilinder heeft een inhoud van 1793 cc en ontwikkelt 85 kW/115 pk bij 5750 toeren. Het koppel bedraagt 152 Nm bij 4500 tpm.
Daarmee moet de Clarus 1.8 volgens Kia een top van 185 halen. De acceleratietijd wordt niet verklapt. Meten wij wel voor ze: we klokten de Clarus op 11,4 s. Optrekken van 80-120 in 'vier' leverde een score van 11,2 s op, terwijl in 'vijf' 17,2 s nodig waren. Nette waarden. Datzelfde geldt voor de geluidsproduktie. Bij 100 km/h wees de meter 68 dB aan. Bij 120 bleek de Clarus met 70,5 dB nog aardig stil.
De Clarus is een moderne auto. Zijn gladde en vloeiende vormen zijn in overeenstemming met de heersende trend en met zijn verchroomde grille is hij helemaal bij de tijd. Wat het interieur betreft zou de Kia Clarus een 'doorsnee Japanner' kunnen zijn. We vinden er namelijk dezelfde saaie grijstinten die we in Japanse automobielen maar al te vaak aantreffen. Het personencompartiment van de Clarus lijkt daardoor goedkoper dan het is. De kunststof waar het dashboard van gemaakt is, ziet er heel gewoontjes uit. Pas als je het aanraakt, krijg je in de gaten dat je met zacht materiaal te maken hebt. Dat verandert natuurlijk niets aan het feit dat de vormgeving van het dashboard heel simpel is en geen enkel karakteristiek trekje vertoont. Of het zou het wieltje moeten zijn waarmee de toevoer van warme of koude lucht wordt geregeld.
Ook bij de bekledingsstof van zitmeubilair en deurpanelen overheerst grijs, hoewel er wel wát kleuraccentjes in zijn verwerkt. Op de voorstoelen valt niets aan te merken. Ze zijn - alweer - erg doorsnee: niet sportief gevormd, wel licht gemodelleerd. De zetel van de bestuurder heeft draaiknoppen opzij, waarmee je het voorste en achterste deel van de zitting afzonderlijk in hoogte kunt verstellen. Een in hoogte verstelbaar stuur is de Clarus ook rijk, zodat de chauffeur mogelijkheden genoeg heeft om een optimale zit te vinden. Veel opberg/aflegmogelijkheden biedt hij niet. Je kunt wat spullen kwijt onder de radio, in de middenarmsteun en in portiervakken die wel redelijk lang, maar ook nogal smal zijn. Bekerhouders zijn standaard.
Achterin biedt de Clarus veel beenruimte. Met hoofdruimte is hij minder gul, maar hij stelt zeker niet teleur. Wat kofferruimte betreft slaat de Clarus geen slecht figuur. De ruimte kan bovendien met een in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning worden vergroot.

Amerikaans

Noord-Amerika is een belangrijke markt voor Kia. En dus geven de Koreanen hun wagens Amerikaanse rij-eigenschappen mee. In de USA en Canada stelt men prijs op weke demping, die met zich meebrengt dat auto's deinneigingen vertonen. Europeanen zijn daar niet van gecharmeerd en daarom past men de vering en demping van auto's voor ons continent aan. Bij de Clarus is dat niet helemaal gelukt, want als er lange oneffenheden onder de wielen doorgaan voel je onmiskenbaar zee-bewegingen. Heftig zijn ze niet, maar toch... Zolang er over goede wegen wordt gereden kan de Amerikaanse afstemming van vering en demping nog voor een gevoel van comfort zorgen. Wanneer de rit echter over slecht plaveisel voert, is dat niet het geval. Ook bij het nemen van bochten in klinkerwegen laat de Clarus zich niet van z'n beste kant zien. Zijn achterwielen gaan dan dribbelen. Snelle snelwegbochten leveren geen problemen op. Kia's middenklasser gaat er vlot doorheen en vertoont nauwelijks onderstuurneigingen. Net als het onderstel heeft de bekrachtigde besturing Amerikaanse trekjes. Hij werkt nogal licht. Behalve rond de middenstand, want daar voel je een kleine weerstand. Schakelen gaat soepel genoeg.
Kia vraagt voor de Clarus 1.8 SLX bijna 37 mille. Voor dat geld krijg je geen wagen met van alles en nog wat er op en er aan. Maar zaken als centrale vergrendeling met afstandsbediening, een startonderbreker, elektrisch bedienbare voorportierruiten en hoofdsteunen achter horen tot de standaarduitrusting. Elektrisch verstelbare buitenspiegels is de Clarus echter niet rijk. Airbags behoren tot de opties.
Kortom: Met een andere onderstelafstemming zou de Kia Clarus best een serieuze concurrent in de middenklasse kunnen worden.

Signalement

Merk Kia
Model Clarus 1.8 SLX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.785

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.793 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 152 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.696 mm / 1.770 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.659 mm
Massa leeg 1.195 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.650 kg / 600 kg
Banden195/65R14Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,2 s / 17,2 s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Kia Clarus
Kia Kia Clarus
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Clarus specificaties
  • Kia Clarus occasions
  • Kia Clarus video's
Advies en informatie
  • Kia Clarus tests
  • Kia Clarus gebruikersreviews
  • Kia Clarus index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Clarus 1.8 SLX (2001)

    Kia Clarus 1.8 SLX (2001)

    2
    • 21 januari 2008
  • Gebruikersreview
    Kia Clarus 1.8 LX (1998)

    Kia Clarus 1.8 LX (1998)

    1
    • 23 april 2004
  • Gebruikersreview
    Kia Clarus 1.8 SLX (1996)

    Kia Clarus 1.8 SLX (1996)

    • 18 april 2004
  • Gebruikersreview
    Kia Clarus 1.8 SLX (1996)

    Kia Clarus 1.8 SLX (1996)

    • 18 mei 2002
  • Gebruikersreview
    Kia Clarus 1.8 SLX (1999)

    Kia Clarus 1.8 SLX (1999)

    • 24 maart 2002
meer reviews
Klokje Rond - Kia Clarus

Klokje Rond - Kia Clarus

119

Een Kia Clarus is een niet veel geziene auto op de Nederlandse wegen, dus als we er een aantreffen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Klokje Rond - Kia Clarus

    Klokje Rond - Kia Clarus

    119
    • 13 februari 2013
  • Autotest
    Kia Clarus 2.0 GLX (1998)

    Kia Clarus 2.0 GLX (1998)

    2
    • 27 augustus 2002
  • Autotest
    Kia Clarus Wagon 1.8 SLX (1999)

    Kia Clarus Wagon 1.8 SLX (1999)

    • 8 mei 2001
  • Kia Clarus 1.8 SLX Wagon - Nissan Primera...

    • 18 maart 1999
Merk
Merk
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Kia vernieuwt compacte cross-over

    Kia vernieuwt compacte cross-over

    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia op jacht naar sjoemelsoftware

    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia...

    60
    • 28 juni 2022
  • Kia Sportage - Welkom duurtest

    Kia Sportage - Welkom duurtest

    50
    • 14 juni 2022
  • Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren mee

    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren...

    4
    • 27 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden