Kia Ceed 1.0 T-GDI (2015)
Vaart der volkeren
Je moet drie keer kijken om de verschillen te zien. Gelukkig maakt de Kia het ons makkelijk door een GT-Line mee te geven. Dat uitrustingsniveau is nieuw en laat de bescheiden gemotoriseerde 1.0 T-GDI eruitzien als de GT met bijna twee keer het vermogen. Binnenin bleef veel bij het oude. Het meest in het oog springt het nieuwe multimediasysteem, dat zich makkelijk laat bedienen. Over het ruimteaanbod valt weinig te klagen. Met 380 liter zit de bagageruimte op het niveau van de concurrentie en de ruimte op de achterbank is voor volwassenen toereikend. Een automaat is nog niet leverbaar op de nieuwe 1.0 T-GDI. De handgeschakelde transmissie is echter prima en de pook gaat zonder moeite door het patroon. Minder goed is de bediening van de koppeling. Die is te vaag, waardoor het aangrijppunt lastig te bepalen is.
De éénliter driecilinder is goed, maar niet de beste in z'n klasse. Dat merk je vooral tussen de 1.500 en 2.000 toeren. Wel loopt de turbomotor mooi en voor een eerste poging heel aardig. Hij verschaft de auto een topsnelheid van 185 km/h en een 0-100-tijd van 11,1 seconden. Kia mikt met de GT-Line op de sportieve bestuurder. Naast een riante uitrusting krijg je namelijk ook een scherper onderstel. De pseudo-GT wil best de bocht in, maar tref je daar een dwarsrichel, dan hebben de dempers moeite om de Cee'd op koers te houden. Op glad wegdek ligt de Cee'd wel mooi strak. De in drie standen instelbare besturing van de Cee'd is gebleven en nog steeds is eigenlijk geen van de standen zoals je zou willen. Gelukkig zijn er ook zaken gebleven die de Cee'd erg goed voor elkaar had, zoals de standaard zeven jaar garantie (tot 150.000 kilometer) en de riante standaarduitrusting. Voor de hier geteste GT-Line betaal je € 25.495 en dan heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt. Navi, verwarmbare stoelen én stuur, regen-, licht- en parkeersensoren, xenonverlichting en 17-inch lichtmetaal, bijvoorbeeld. Alleen het panoramadak is optioneel en kost €849. Actieve veiligheidssystemen vind je alleen op de duurdere ExecutiveLine, die €27.495 kost.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Met de nieuwe neus en nieuwe motor kan de Kia Cee’d de concurrentie weer van repliek dienen. Voor een eerste poging doet die downsizemotor het heel aardig, al zijn er concurrenten die beter presteren. Voor particulieren is het handhaven van de 7 jaar durende garantie belangrijk.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Ceed 1.0 T-GDI 120pk GT-Line |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 26.345 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 171 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.310 mm / 1.780 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.179 kg |
Laadvermogen | 641 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 6,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,9 s / 13,6 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 115 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Ceed

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Kia Cee'd - Nissan Pulsar - Volkswagen Golf

Achteruitkijkspiegel - Kia Cee'd

Test: Kia Cee'd (2015)

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (43) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.