Test: Kia Carens (2006)
Hoogspringer
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
De Kia Carens speelde tot nu toe slechts een bescheiden rol in het MPV-segment, maar met de nieuwe generatie streeft het ambitieuze Koreaanse merk naar een duidelijk groter marktaandeel in deze klasse. Kia's midi-MPV is geheel nieuw van constructie en is nu zowel in vijf- als zevenzits uitvoering leverbaar.
Terwijl de automarkt al enkele jaren achteruit hobbelt, blijven de verkoopcijfers van de midi-MPV's opvallend stabiel. Daarmee nemen ze procentueel gezien een steeds grotere, dus belangrijker plek in. Tot nu toe moest Kia met zijn Carens genoegen nemen met een kleine rol. Vorig jaar werden er zo'n 1.200 exemplaren van de MPV afgezet in ons land, tegen dik 12.000 exemplaren van de Renault Scénic. Dat is iets waar de ambitieuze Koreanen natuurlijk niet tevreden mee kunnen zijn. Het merk wil van de nieuwe generatie jaarlijks 50.000 exemplaren in Europa gaan verkopen en de strijd aangaan met verkoopkanonnen als de Opel Zafira, Toyota Verso en natuurlijk de eerdergenoemde Renault Scénic.
Om dat doel te halen, is Kia niet over één nacht ijs gegaan. De nieuwe Carens is dan ook specifiek afgestemd op en aangepast voor de Europese markt. Zo is het nieuwe model duidelijk breder en tevens hoger dan de vorige generatie. De nieuwe Carens staat op het platform van de Magentis. Daardoor is de wielbasis ten opzichte van de vorige versie 13 centimeter langer uitgevallen, terwijl de overhang aan de voor- en achterzijde juist kleiner is. Dit zorgt ervoor dat de Carens meer binnenruimte biedt en aan dat gegeven ontleent een MPV nu eenmaal zijn bestaansrecht. Volgens Kia is het zelfs de grootste midsize-MPV, die tevens de meeste interieurruimte in deze klasse zou bieden.
Door die toegenomen interieurmaten is nu naast de standaard opstelling met vijf zitplaatsen ook voorzien in een versie met zevenzitsconfiguratie. Die extra stoelen zijn in een handomdraai weg te klappen in de laadvloer, à la Opel Zafira. Je zou het met het compacte voorkomen van de Carens misschien niet verwachten, maar ook helemaal achterin vinden personen met een lengte tot zo'n 1,80 meter een plekje waar het best is uit te houden. Met die stoelen op hun plek krimpt de bagageruimte naar een minuscule 74 liter inhoud, maar normaliter is deze met 414 liter (vijfzitter 430 liter) redelijk ruim bemeten en mooi gelijkmatig van vorm. De tildrempel is bovendien relatief laag. Dat is mede een gevolg van de laaggeplaatste laadvloer, wat mogelijk werd door montage van een speciale, 'platte' benzinetank.
Het interieur doet netjes verzorgd aan. Speciaal voor ons continent worden deze keer donkere kunststoffen gebruikt, in plaats van het saaie muisgrijs waar de Aziaten zo van lijken te houden. Dat ziet er gelijk veel beter uit. Ook de kwaliteit van de kunststoffen is er met sprongen op vooruitgegaan. Wat dat betreft weten de Koreanen het niveau van de westerse merken tegenwoordig dicht te benaderen.
Het dash ziet er bovendien eigentijds uit. De ronde luchtroosters geven er een origineel tintje aan, en door de hoge plaatsing van de middenconsole zit alles prima binnen handbereik. Verder passen de Koreanen vandaag de dag ook geïntegreerde, in plaats van achteraf ingebouwde radio's toe, wat er fraaier uitziet.
Frisser
Ook het design van de buitenkant oogt duidelijk frisser. Volgens Kia is de Carens een 'MPV met een SUV-uitstraling'. Dat vinden wij wat overdreven, maar hij ziet er in ieder geval vlot gelijnd uit. Aan de voorzijde zien we een grille met twee chromen strips. Dit is voor Kia in de komende jaren het 'familiegezicht'. Het merk wil dat haar modellen een duidelijker eigen identiteit gaat uitstralen in de toekomst, zoals modellen van bijvoorbeeld Audi en VW ook doen, waardoor ze direct herkenbaar zijn.
Aan de zijkant zien we een oplopende taillelijn, met een scherpe 'knik' in de achterste zijruiten. Het doet ons een beetje aan de BMW X3 denken, maar het draagt wel bij aan een wat sportievere look. Ook de achterklep vertoont een scherpe knik, die doorloopt in de achterlichten. Wat knullig oogt de 'diffusor' in de achterbumper; MPV blijf bij je leest…
Het uiterlijk van de Carens zal je niet snel in vuur en vlam zetten, en er zijn duidelijk sportiever ogende MPV's zoals de Seat Altea, maar je rijd ook niet voor schut met deze auto.
Soepel
Wie een scherp sturende auto zoekt, is bij de Carens aan het verkeerde adres. De besturing is vrij indirect, en biedt ook niet bijster veel gevoel. Maar voor degene die gewoon een comfortabel rijdende gezinsauto zoekt, is de Kia een goed alternatief. Door de lange wielbasis glijdt hij soepel over hobbels heen. Het onderstel is zoals gezegd van de Magentis afkomstig en voldoet prima. Ook de motoren zijn van die grote sedan overgenomen, hoewel de 2.7 V6 aan de Amerikaanse versie van de Carens voorbehouden blijft. Daar zitten wij Europeanen ook niet zo op te wachten in een midi-MPV.
Wij krijgen de tweeliter benzinemotor met variabele kleptiming en 144 pk, en een tweeliter zelfontbrander die 140 pk levert. Door de hoge bpm-druk en het feit dat deze auto vooral particulier wordt gekocht, zal de dieselmotor in Nederland een relatief bescheiden rol spelen met een aandeel van naar verwachting zo'n 30 procent in de totale verkopen. Tijdens de testrit overtuigt de CRDi met lekker veel trekkracht. Wel is het jammer dat hij bij vol accelereren een behoorlijke keel kan opzetten. Bij constante snelheden zijn de motormanieren echter wél beschaafd te noemen.
De tweeliter benzinemotor heeft weliswaar 4 pk meer, maar hij moet er gevoelsmatig duidelijk harder aan trekken om de gang erin te krijgen. Met bijna 1.500 kilo is de Carens dan ook geen lichtgewicht. De acceleratie naar 100 km/h verloopt bij beide versies in 11 seconden en de top ligt bij beide om en nabij de 190 km/h. De benzinevariant is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, de dieselmotor met zijn beperktere vermogensgebied is voorzien van een zesbak. Prettig is de hoge plaatsing van de pook op de middenconsole, waardoor hij lekker binnen handbereik ligt. Als optie is een viertrapsautomaat leverbaar, waarvan ook onze testauto was voorzien. Met slechts vier verzetten is hij niet bepaald state-of-the-art in een tijd waarin Lexus een achttrapsautomaat levert. De toerenval na het opschakelen is dan ook behoorlijk groot, en erg rap verlopen de schakelacties ook niet. Liever de handgeschakelde bak, wat ons betreft.
Drie uitrustingsniveaus
De Carens wordt beschikbaar in drie verschillende uitrustingsniveaus, namelijk LX, EX en EX Luxe. Een volautomatische klimaatregeling is vanaf de EX Luxe standaard.
Op veiligheidsgebied valt te melden dat de Kia is voorzien van zes airbags en actieve hoofdsteunen voorin, en bij de Euro NCAP-crashtest verwacht het merk vier sterren te halen, wat een keurige score zou zijn. Bovendien is ESP nu in ieder geval als optie leverbaar, en bij de EX Luxe standaard aan boord; dat had overigens best bij alle versies het geval mogen zijn, maar dat terzijde. De LX is standaard voorzien van zes airbags, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrische verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een airco en ABS. Bovendien is elke Carens standaard uitgerust met lichtmetalen wielen.
De prijzen van de nieuwe Koreaanse MPV zijn nog niet bekend, maar zullen starten bij circa E 23.000. Voor de zevenzitter geldt een meerprijs van E 800. Half oktober staat de nieuwe Carens in de showroom. Het Koreaanse merk verwacht er volgend jaar 3.000 exemplaren van te kunnen slijten, waarvan naar schatting 60 procent een vijfzitter zal zijn.