Kia Carens 2.0 CVVT X-clusive (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Carens 2.0 CVVT X-clusive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 154.000 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
KLEINE MPV OF GROTE AUTO
- 154.000 km
Mijn tweede SsangYong Rodius heb ik onlangs verkocht. De vaste lasten, dus puur de kosten om zo'n auto voor de deur te hebben, zijn erg hoog.
Het is erg lastig om een geschikte opvolger te vinden, simpelweg omdat een Rodius nu eenmaal een aparte en bijzondere auto is. De noodzaak voor zeven zitplaatsen is er niet echt meer.
Al zoekende trof ik in mijn woonplaats bij Autobedrijf Mico deze keurige Kia Carens aan. Luxe uitvoering met automaat en op gas. De auto is zeer goed onderhouden door Kia dealer Braber in Ede. Daar voegt men standaard een additief toe aan de gastank (u leest het goed) om de kleppen te beschermen.
Autobedrijf Mico heeft de auto fantastisch gepoetst, technisch goed nagelopen en in orde gemaakt (o.a. automaat gespoeld). Vier nieuwe banden erop en rijden maar.
De Kia Carens heeft op een of andere manier de sfeer van de Rodius (Koreaans wellicht?). Ik voel mij meteen vertrouwd en zo ook de passagiers. De zit is hoger dan bij normale auto's. De Kia rijdt lekker en is stil. Wellicht wat veel windgeruis bij hogere snelheden. Het verbruik is aan de stevige kant.
De eerste beurt is over 15.000 km. Dan moet ook de klepspeling worden gecontroleerd. Als er gesteld moet worden, dan is dat even een klusje. De klepspeling wordt namelijk gecorrigeerd met vulplaatjes. Een systeem waar de meeste autofabrikanten al lange geleden afscheid van hebben genomen.
De uitrusting is luxe. Lederen bekleding, stoelverwarming, voorruitverwarming en automatisch airco. USB en aux aansluiting voor muziek en hier en daar nog een extra 12 volt aansluiting. Gek genoeg, geen cruisecontrol. Heel merkwaardig! De auto staat op mooie 17 inch velgen. Kortom, het ziet er allemaal goed uit. Een zeer riante kofferbak. De gastank hangt onder de auto.
Omdat je nu eenmaal de sterren moet invullen, moet daaraan op dit moment niet te veel waarde worden gehecht. De waardering is nu gebaseerd op een eerste indruk.
Eens avonturen of ik veel blije kilometers ga maken.
ERVARINGEN OPGEDAAN
- 161.500 km
Ik heb inmiddels de nodige kilometers achter de rug. Ik heb de sterren nog eens goed bekeken en ik vond dat ik een ster minder moest doen voor prestaties en voor kosten.
De redenen daarvoor zijn, dat ik het eigenlijk een beetje slome auto vindt, die overigens een beste slok lust. Cruisend op de snelweg is het allemaal prima, ook het verbruik. Wil je mee gaan doen met de vlotte lui op de linkerbaan, dan moet je stevig trappen om de boel bij te houden. Het verbruik stijgt navenant. Dan denk ik met weemoed terug aan de enorme trekkracht van de Rodius, mijn vorige auto.
Omdat er niet snel veel vermogen voor handen is, rijdt het vermoeiend en maakt het mij onzeker. Kortom; de linkerbaan is niet meer mijn domein. En dan mis ik node de cruisecontrol. Wat stom dat dat in deze luxe uitvoering niet gemonteerd is. Echt een blunder.
Stadswerk is een dure aangelegenheid. De auto verbruikt dan fors tot zeer fors.
Al met al; mixed feelings. Het is een mooie auto, die stil en comfortabel rijdt met een zee aan ruimte voor de passagiers achterin.
Voor het vervoer van grote spullen, leg je de achterbank in een handomdraai helemaal plat. Hartstikke praktisch.
Maar, de auto is sloom en je moet oppassen voor een hoog verbruik.
VEEL GEREDEN
- 165.500 km
Hoe het komt, weet ik niet, maar ik rijd best veel. 11.500 km sinds de aanschaf. Ik tank mij suf, vooral omdat de auto een tamelijk kleine gastank heeft van circa 35 liter. In aanmerking nemende het verbuik, rond de 1 op 9,5 gemiddeld, begrijp je dat ik best vaak "aan de slang hang".
Ik blijf mij blij verbazen over de prijs van LPG.
De volgende beurt nadert met rasse schreden en ik aarzel even waar ik de kleppen zal laten stellen. De rest van de beurt is tamelijk simpel.
Ik begin steeds meer gewend te raken aan de Carens en de sloomheid. Ik moet gewoon meer gas geven en meer in de toeren klimmen. Dat was ik al jaren niet meer gewend. Dan rijdt het best vlot.
Ja, ik ben een tevreden rijder, hoewel ik mij heel goed auto's kan voorstellen, die vele vele malen leuker zijn om te rijden. Gelukkig zijn er spannende auto's in mijn vriendenkring, waar ik vaak genoeg in kan rijden.
Het volgende verslag zal de komende beurt bespreken.
Probleemloze APK en Klepspeling
- 169.200 km
In december vorig jaar had ik de olie al laten verversen. Ook de beide voorbanden opnieuw laten monteren, omdat er te snel spanningsverlies optrad. Voor de rest was er niets te doen. Vervolgens afgelopen maandag de APK laten doen en de klepspeling laten controleren.
Vooral dat laatste zag ik met enige spanning tegemoet getuige de negatieve ervaringen, die op internet te lezen zijn. Deze 2.0 liter motor van Kia schijnt gevoelig voor LPG te zijn, met verbrande kleppen en/of klepzetels als gevolg. Uit het onderhoud is gebleken dat de Kia dealer te Ede trouw bij elke beurt een toevoeging aan de gastank heeft gedaan, om overmatige slijtage aan de kleppen te voorkomen. Ik heb dat voortgezet. Kennelijk succesvol, want de klepspeling was voorbeeldig, met een extra speling van 0,05 mm, wat geadviseerd wordt bij auto's op LPG. Kortom, geen zorg op dat punt.
Verder is er niets op de auto aan te merken. Alles doet het en blijft het doen. De auto rijdt soepel en schakelt perfect. Ik mis nog steeds een cruise control; dat dan weer wel.
AUTOMAAT LATEN SPOELEN
- 172.500 km
Het kost wel wat, maar het resultaat is er ook naar. De versnellingsbak laten spoelen bij de Versnellingsbakspecialist.nl te Wormerveer. Een zeer professioneel bedrijf met vakkundige monteurs. Na ruim een uur was de bak gespoeld en weer voorzien van nieuwe olie en een toevoeging.
Ik kan niet anders zeggen; de bak schakelt voortreffelijk.
Ondertussen ben ik bezig de radio te vervangen (er zat een Pioneer apparaat in) door een moderne JVC, die helemaal afgestemd is op het bedienen van de smartphone. Dus vanaf binnenkort Google Maps, radio via internet en muziek, waaronder Spotify, allemaal vanuit de telefoon via de radio. Zodra ik instap, wordt de verbinding gemaakt. Ideaal.
Over de auto verder niets bijzonders te melden.
Budget banden
- 174.000 km
Even een zijsprong. Ik heb altijd A merk banden onder mijn auto's gehad. Michelin, Goodyear, Uniroyal en andere premium merken.
Mijn auto is momenteel voorzien van budgetbanden. Hifly ook nog. Die banden zaten er nieuw op, toen ik de auto kocht.
Ik vind het allemaal maar matig. De grootste ergenis is toch wel het verlies van de spanning. Elke twee weken de boel op spanning brengen. Heb ik nooit gehad.
Ze maken ook nog lawaai, zijn niet echt koersvast en/of bochtenvast en bovendien voel je gewoon de hoge rolweerstand.
Eigenlijk moet ik gewoon nieuwe banden kopen, maar ik hik daar toch tegenaan ........................
Afscheid
- 175.000 km
Vandaag afscheid genomen van de Carens. Ik heb de afgelopen tijd gemengde gevoelens over de auto gehad. Hele ruime en absoluut praktische auto. Maar hij rijdt niet echt lekker boven de 100 km/u. De auto wordt dan vermoeiend. LPG is goedkoop, maar als de auto zuipt als een tempelier ook op benzine (beter dan 11,7 per 100 km heb ik niet gehaald) tank je je suf.
Vandaag overgestapt op een Mercedes Benz B 180cdi. Kleiner en lang niet zo praktisch, maar veel, heel veel comfortabeler. Een geknepen diesel met 6 bak. Dat belooft zuinigheid.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Kia Carens 2.0 CVVT X-ecutive (2008)

Test: Toyota Verso - Kia Carens - Citroën Grand C4 Picasso

Kia Carens 2.0 CVVT X-ecutive (2007)

Test: Kia Carens (2006)

Waarom Kia zoveel risico neemt op designgebied
