Kia Carens 2.0 CVVT X-ecutive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carens 2.0 CVVT X-ecutive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 180.000 km |
ERVARINGEN
- 22.500 km
De Kia Carens (als leaseauto) heb ik gekozen vanwege het comfort, de complete uitrusting en de prijs. Er werd gekozen uit de Kia, de Citroen C4 en de Opel Zafira. De auto werd na aanschaf uitgerust met een LPG-systeem omdat ik ongeveer 50.000 km per jaar rijdt. De auto rijdt goed, is comfortabel en snel. Tegenvallend is de actieradius op LPG, namelijk maar 270 km ... en de technische problemen (die nog niet opgelost zijn).
Mijn advies: Neem geen Carens op LPG (vanwege de actieradius en betrouwbaarheid, zie problemen). Zorg dat je direct andere banden plaatst. Ik heb Michelins en dat bevalt goed.
Als u overweegt een Carens aan te schaffen dan hoop ik dat u meer geluk heeft. Er zijn namelijk ook goede recenties over de Carens.
PROBLEMEN
- 101.500 km
Na de aflevering bleek dat de inbouwer van de LPG-installatie niet zo nauwkeurig te werk was gegaan. Er zaten krassen in het interieur en bepaalde onderdelen waren niet netjes gemonteerd. Die zijn overigens allemaal verholpen, maar intussen kwamen vele problemen aan het licht. Zaken zoals uitlijning, trillen, schijven met een slag, banden, knoppen van de raambediening, inhouden op benzine en LPG, problemen met schakelen en starten en zo zijn er nog een aantal punten (26 totaal). De meeste zijn wel opgelost. Let wel, dit is een nieuwe auto ...
Te bedenken valt dat mijn vorige nieuwe auto (Ford Transit 100 TDDI Cool Edition) 1 probleemje had en dat werd dezelfde dag van de aflevering nog verholpen.
Het vreemde is dat de Kia-dealer (Den Bosch) een aantal punten niet op kan lossen. Reden van mij om over te gaan naar een andere Kia-dealer (Tiel) die me hopelijk van de problemen afhelpt (en dat na bijna een half jaar rijden). Ik ben de auto al enige weken kwijt geweest vanwege problemen.
Eigenlijk ben ik 'm nu al zat, maar ja ...
Resten nog de volgende belangrijke problemen:
- De motor start vaak niet in 1 keer, soms moet ik doorstarten of verschillende keren proberen. In het begin was het “tik” en lopen.
- Auto houdt in tijdens het accelereren bij toerentallen tot 3000 RPM, zowel bij benzine als LPG. Voor de auto wordt een afspraak gemaakt bij Vialle Nederland in Eindhoven. Dealer weet geen oplossing. Kia Nederland zegt dat ik de enige ben met dit probleem.
- Schakelen in 2e versnelling gaat moeizaam, ook de 4e versnelling gaat niet soepel. Is gekomen na het plaatsen van de modificatie voor het trillen van de vesnellingspook.
- Als de LPG tankinhoud er laag wordt gaat het lampje van het motormanagement aan en begint de motor in te houden. De LPG-installatie schakelt niet automatisch over.
Ingeleverd
- 180.000 km
Mijn Kia ingelevert voor een Honda Civic Hybrid. De ervaring met de Kia was dat LPG-problemen mij bleven achtervolgen en er altijd kleine problemen zijn blijven bestaan.
Jammer, want het gebruiksgemak van deze auto was prima.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Kia Carens 2.0 CVVT X-ecutive (2008)

Test: Toyota Verso - Kia Carens - Citroën Grand C4 Picasso

Kia Carens 2.0 CVVT X-ecutive (2007)

Test: Kia Carens (2006)

Hyundai en Kia versnellen opladen elektrische auto met robot
