Jeep Renegade

Triceps

Jeep Renegade
Jeep RenegadeJeep RenegadeJeep RenegadeJeep RenegadeJeep RenegadeJeep RenegadeJeep RenegadeJeep RenegadeJeep Renegade
AutoWeek 27 2018
AutoWeek 27 2018

Je leest het in AutoWeek 27 2018

Jeeps kleinste, de Renegade, is alweer sinds 2014 op de markt. Daarom is het tijd voor een facelift en die gelegenheid grijpt Jeep aan om een volledig nieuwe generatie benzinemotoren aan het gamma toe te voegen. We rijden met zowel de drie- als de viercilindervariant. Een Jeep met drie cilinders? Jawel.

Tien jaar geleden gaf Jeep een eerste knipoog naar wat toen nog haast ondenkbaar was voor het merk van de grote, ijzervretende rednecks: een klein model, niveau B-segment. De Renegade Concept debuteerde op de NAIAS 2008 in Detroit, maar was toen nog ver van het productiestadium verwijderd. Het duurde nog tot maart 2014 voordat de productieversie van de Renegade het podium van Genève beklom. Niet alleen de afmetingen waren minder Yank dan andere Jeeps, ook onderhuids was de Renegade iets heel anders, want de auto was samen met de Fiat 500X ontwikkeld. Enfin, een impuls frisse genen heeft menig familie goed gedaan. Dat betekende dat de Renegade in principe een voorwielaangedreven auto was, maar Jeep was zijn komaf gelukkig niet vergeten en dus kwamen er ook vierwielaangedreven versies.

Dat alles is alweer vier jaar geleden, dus is het tijd om Jeeps kleintje op te frissen. Dat zal later dit jaar gebeuren, maar we konden vast op stap met enkele voorserie-exemplaren. Traditiegetrouw als Jeep is, zijn de uiterlijke veranderingen beperkt gebleven. De grille is vernieuwd, met als meest in het oog springende verschillen de zeven bredere, meer afgeplatte sleuven en de koplampen die voortaan ringvormige leddagrijverlichting herbergen. De achterlichten zijn licht gewijzigd, waarbij dat typische kruisvormige hart gelukkig is gehandhaafd. Je moet het weten, maar als je dat eenmaal doet, is het leuk: het kruis verwijst naar de jerrycan die de originele Willys Jeep als rugzakje meezeulde. Dat kruis kom je overigens vanbinnen ook op diverse plekken tegen. Nieuwe 19-inch-wielen maken de make-over compleet.

Al met al is de Renegade daardoor niet de meest avantgardistische auto meer in zijn klasse, maar de hoekige, robuuste lijnen en het duidelijk op de Wrangler geïnspireerde front maken het nog steeds een statement om mee voor de dag te komen en met recht een kleine, maar echte Jeep om te zien. Vanbinnen is er hoegenaamd niets veranderd. Jammer, daar hadden we nu juist wel een verfrissende wind willen zien. Het dashboard daarentegen is lekker overzichtelijk en logisch ingedeeld en de hoge zitpositie past goed bij dit soort auto's en levert bovendien goed zicht rondom op. Dat wordt wel weer enigszins belemmerd door de flinke A- en C-stijlen. Wie scherp oplet, ziet in de onderhoek van de voorruit aan de bijrijderskant opnieuw een verwijzing naar de oorsprong van het merk, nu in de vorm van een Willys. Een geintje dat we inmiddels vaker tegenkomen, zoals onlangs nog het welpje in de voorruit van de Jaguar E-Pace. Een slimme truc van fabrikanten om de handel in vervangingsruiten binnen het merkgebonden kanaal te houden? Leuk is het in elk geval. Jeep zet op de achterruit nog een klimmend mannetje.

NIEUWE MOTOREN

Weinig nieuws onder de zon dus, maar des te meer nieuws onder de kap. De Renegade valt namelijk de eer te beurt om te dienen als lanceerplatform voor een volledig nieuwe generatie benzinemotoren van FCA. Die zijn voorzien van de derde generatie van het systeem dat voor een variabele inlaatklep-opening zorgt, MultiAir III genaamd. Zowel het blok als de kop is geheel van aluminium om het gewicht te beperken en de motor is modulair opgebouwd uit 0,33-liter cilinders; blikjes frisdrank. De driecilinder meet zodoende een liter, de fourpack 1,3 liter. We beginnen onze kennismaking met de drie-cilinder, die voor ons land het belangrijkst zal zijn. Wat meteen opvalt, is dat de motor een erg mooie, rustige stationaire loop heeft voor een driecilinder. Ook wanneer je meer van de motor vraagt, blijft hij opvallend stil, wat het comfort ten goede komt. Hij pakt al behoorlijk laag in het toerengebied goed op en blijft ook daarboven lekker soepel. Met name onderin voelt hij opvallend genoeg alerter aan dan zijn grotere viercilinderbroer, die we later rijden, al heeft dat ook te maken met de zestraps DDCT die voor die uitvoering standaard is. Met de automaat met dubbele koppeling reageert die ons net wat te traag op het gas. Mede daardoor gaat onze voorkeur uit naar de driecilinder met handgeschakelde zesbak.

Het onderstel voelt op slecht wegdek wat hard aan, op de snelweg is het tamelijk comfortabel en lekker rustig. De besturing is aan de lichte kant en past daarmee mooi bij het karakter van de auto. Wij krijgen de kans om ook nog een stukje het terrein in te gaan met een Trailhawk, een aangepaste 4x4-variant. En dan blijkt de naam Jeep er nog steeds terecht op te zitten, want daar staat hij verrassend goed zijn mannetje voor een 'softroader'. Steile hellingen en diepe doorwadingen werkt hij probleemloos af. De vernieuwde Jeep Renegade komt er behalve met de twee nieuwe benzinemotoren ook als diesel, met keuze uit drie variaties. De 1.6 met 120 pk ontbreekt in bijgaande tabel, omdat daar nog geen specificaties van bekend zijn. De uitrustingsniveaus zijn Sport, Longitude, Limited en Trailhawk. Vanaf september staat hij bij de Nederlandse dealers.

PRIVATE LEASE Jeep Renegade

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum