Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 H.O. Overland (2002)

De stoerste

Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 H.O. Overland
De overtreffende trap van de Jeep Grand Cherokee heet 4.7i High Output Overland. Achter deze imponerende typenaam gaat een schier onverzettelijke uitvoering van de Grand Cherokee-reeks schuil, die zowel op als naast de gebaande paden grote indruk weet te maken.

De Jeep is geen trendy asfaltridder die een beetje stof en geaccidenteerd terrein niet schuwt, maar 'n serieuze terrein-beul, die pas in z'n element is als Ìie tegen bemodderde steile wanden op mag ploegen en er ook weer even hard van af mag denderen. De Overland heeft een tussenbak met hoge en lage gearing en Quadra-Drive, het meest geraffineerde 4x4-systeem dat DaimlerChrysler momenteel beschikbaar heeft voor Jeep. Het systeem verlegt het koppel bij doorslaande wielen respectievelijk naar de voor- of achteras en naar links en/of rechts.
Verreweg de meeste Grand Cherokees slijten echter hun dagen op de verharde openbare weg. En dat 'ie daar eigenlijk niet thuishoort, merk je aan het onderstel.
De Jeep heeft een beetje een wiebelig karakter en in de bocht gaat Ìie behoorlijk op »»n oor hangen. Oneffenheden in het wegdek worden bovendien maar matig gladgestreken. Niet zo vreemd; puike offroad-eigenschappen en bovengemiddelde rijkwaliteiten op het asfalt sluiten elkaar in de praktijk goeddeels uit.


Verlegen
Zolang de weg zo glad is als een biljartlaken, laat de Grand Cherokee geen steek vallen. In tegendeel, zouden we bijna willen beweren. De 4,7 liter V8, die in de Limited-versie van de grote Jeep een al niet schamele 223 pk levert, perst er in de Overland nog eens 35 pk meer uit. De krachtbron is geen verlegen type. De V8 maakt stationair draaiend rochelend gewag van zÌn aanwezigheid. Zet de keuzehendel van de automatische vijftrapstransmissie in D en ga op het gaspedaal staan. De achtpitter klimt met een indrukwekkende brul in de toeren en sleurt de bijna twee ton zware Jeep van zÌn plaats alsof 'ie nauwelijks gewicht in de schaal legt. Je kunt leden van de GTI-brigade ongehoord hard om de oren slaan met deze Grand Cherokee Overland; de sprint van 0 naar 100 km/h raffelt Ìie af in 8,2 tellen en wie bij 50 km/h het rechterpedaal fluks tot op de bodem intrapt, heeft binnen 4,3 tellen de 80 bereikt.
Met hetzelfde gemak waarmee de V8 de Grand Cherokee naar de einder katapulteert, klokt Ìie ook de 78-litertank leeg. Op het aan het plafond geschroefde display van de boardcomputer kunnen we het verbruik mooi volgen. Zestien liter per honderd kilometer is geen uitzonderlijke score. Het interieur kunnen we kenschetsen als uitbundig. Voorin word je verwelkomd door twee fullsize leren fauteuils, die op twee niveaus te verwarmen zijn, high en low. De bestuurdersstoel laat zich volledig elektrisch op tien manieren verstellen en twee bestuurders kunnen de voor hun optimale instelling van de zetel »n de radio opslaan in het geheugen, waarvan de bedieningsknoppen zich in het linkerportier bevinden. Stuur en bestuurdersstoel wijken overigens gedienstig als je de sleutel uit het contact haalt, zodat je gemakkelijk kunt uit- en weer instappen. De steun die de brede stoelen bieden, is overigens voor verbetering vatbaar. Je moet je in de bocht goed schrap zetten, want je glijdt alle kanten uit op 't gladde leer. Op het dashboard en de portieren treffen we de in deze klasse bijna onvermijdelijke houtstrips. Ook het bovenste deel van het stuur is afgewerkt met redwood. In het donker beschermen de zelfdimmende binnen- én linkerbuitenspiegel de ogen tegen felle lichten van achteropkomend verkeer. Het in een rechthoekige behuizing geplaatste instrumentarium is smullen voor liefhebbers van meters. Ook knopjesfanaten komen aan hun trekken. De airco en het audio-systeem zijn vergeven van de bedieningsknoppen.
DaimlerChrysler heeft de komst van de Overland aangegrepen om de ruimte op de achterbank van alle Grand Cherokee's te vergroten. Bovendien hebben ze op deze uitvoering een nieuwe wijze van wegklappen van de hoofdsteunen op de achterbank ge'ntroduceerd. Wie de leuning van de bank wil neerklappen en daartoe de desbetreffende hendel aan de leuning overhaalt, wordt eerst aangenaam verrast door achterovervallende hoofdsteunen. Hierdoor kun je zonder verdere handelingen de leuning neerleggen; er ontvouwt zich een laadruim van meer dan 2000 liter voor je ogen. Grote stukken passen door de brede achterklep, klein grut kan via de separaat te openen achterruit in de kofferbak worden gemikt.
Dat voor het opperhoofd van de Cherokee-stam fiks in de buidel moet worden getast, zal niemand verbazen. Ruim 67 mille vraagt Jeep ervoor. Maar bedenk dat veel concurrenten duurder uitvallen, sommige in het terrein in het stof bijten en verreweg de meeste enkele sporten lager staan op de stoerheidsladder.

Signalement

Merk Jeep
Model Grand Cherokee 4.7i V8 Overland
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 69.975

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.701 cc
Maximaal vermogen 190 kW / 258 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 425 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 78 l
Lengte / breedte / hoogte 4.613 mm / 1.839 mm / 1.836 mm
Wielbasis 2.691 mm
Massa leeg 1.969 kg
Laadvermogen 551 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.360 kg / 750 kg
Banden235/65HR17Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s (fabrieksopgave: 8,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D - s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,8s
Brandstofverbruik 16,5 l/100km
CO2-uitstoot 385 g/km