Jeep Cherokee 2.5 CRD Sport Plus (2002)
Indianenverhaal
Intussen heeft Jeep een hele ontwikkeling doorgemaakt en produceert het merk drie modellen. Het dichtst bij de oorspronkelijke, Spartaanse Jeep gebleven, is de Wrangler. De Cherokee en de grotere Grand Cherokee zijn terreinwaardige gezinsauto's.
De Cherokee onderging onlangs een complete metamorfose. Z'n hoekige koets verruilde hij voor een carrosserie met rondere vormen. Z'n ronde koplampen en z'n grille met stevige spijlen zijn 'retro' en grijpen terug naar het oermodel. Maar ondanks die oude stijlelementen hebben de designers de Cherokee een heel modern uiterlijk weten te geven. De Cherokee wordt geleverd met een up-to-date dieselmotor met directe inspuiting via een common rail. Uit een cilinderinhoud van 2,5 liter ontwikkelt hij 104 kW/143 pk vermogen en 312 Nm koppel. Daarmee zou de Jeep Cherokee 2.5 CRD 164 km/h moeten kunnen halen. Je moet hem echt flink op z'n staart trappen voor hij wat begint te 'doen'. Bij onze metingen had de dieselende Cherokee 15,7 tellen nodig om op te trekken van nul naar honderd. Ook het onderdeel 'souplessemetingen' kon zeker beter. Bij de inhaalsprint van 80-120 km/h in '4' noteerden we 12,6 s en in '5' 14,8 s.
Jeep heeft de Cherokee een stevige wielophanging gegeven. Z'n carrosserie blijft daardoor netjes rechtop; ook in sneller genomen bochten. Mooi, maar dat stug afgestemde onderstel is weer minder bevorderlijk voor het comfort. Dat de Cherokee meer het type van de stevige aanpak is, merk je ook aan de besturing. Die is natuurlijk bekrachtigd, maar zo terughoudend dat je als chauffeur toch ook nog wel een beetje werken moet. Meer kracht nog – en beleid – vraagt de omgang met de versnellingsbak. Die laat zich alles behalve soepel bedienen. En vooral het verzetten van de pook van twee naar drie moet met overleg gebeuren. Naast de versnellingspook zit nog een hendel met drie keuzemogelijkheden. Keuze één is '2H'; voor normale omstandigheden. Via de gewone – hoge – overbrenging worden dan de achterwielen aangedreven. Met '4H' schakel je de vierwielaandrijving met hoge gearing in en '4L' is vierwielaandrijving met lage gearing voor het zwaardere off-road werk. Achter is er een differentieel met beperkte slip.
Aanvaring
In het interieur overheerst 'modern'. Het dashboard is strak en eenvoudig van opzet met als opvallende elementen vier ronde ventilatieroosters; uiterst links en rechts één en twee bovenaan de middenconsole. De instrumenten zijn bijeen gebracht onder een koepeltje. Ze vallen op door hun crèmekleurige wijzerplaten, die voor een luxueus-sportief accent zorgen. Om in het terrein uit de voeten te kunnen moet een 4x4 hoog op de poten staan en ook het koetswerk gaat nogal de hoogte in. Zo kom je dus vanzelf aan een hoge zit; met een goed uitzicht over het verkeer voor je. Je zit op stevige stoelen die voldoende steun opzij geven. Aan de zitpositie valt niet zo heel veel te veranderen, want de zetels laten zich niet in hoogte verstellen; het stuur wel. Met de beperkte verstelmogelijkheden moet de chauffeur een manier vinden om een conflict tussen z'n linkerbeen en de onderkant van het dashboard te voorkomen. Been en dash komen namelijk nogal snel met elkaar in aanvaring. Jammer is ook dat je je been niet links van het koppelingspedaal kunt 'parkeren'.
Wat heeft deze Amerikaan de achterpassagiers te bieden? Allereerst is hun instap niet zo ruim; heeft te maken met de relatief korte wielbasis. Maar beenruimte is er genoeg en aan centimeters tussen hoofd en autohemel ontbreekt het al helemaal niet. Zoals je van een nieuw model mag verwachten, vinden we achterin drie hoofdsteunen en drie 3-puntsgordels.
De achterklep gaat in twee delen open. Het raam beweegt omhoog; de onderdeur scharniert opzij. Als je even snel bij de bagage moet zijn en er hoeven geen zware en/of grote spullen te worden in-/uitgeladen, kun je ook alleen het raam omhoog doen. Hij is goed te beladen, want zijn laadvloer ligt op een makkelijke hoogte en je kunt koffers tassen en dergelijke zo naar binnen schuiven. Ze hoeven niet over een drempel te worden getild. Moet er meer mee dan de standaard bagageruimte aan kan? Geen punt leuning en zitting zijn in ongelijke delen wegklapbaar.
Al met al is de Cherokee een waardige opvolger van 't vorige model. Hij oogt leuk, is redelijk geprijsd en voldoende ruim van binnen. Bovendien is het natuurlijk een échte Jeep.
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Cherokee 2.5 CRD Sport-Plus |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 39.875 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.500 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 143 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 312 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.437 mm / 1.819 mm / 1.866 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.866 kg |
Laadvermogen | 651 kg |
Aanhangermassa geremd | 2.160 kg |
Banden | 235/75HR16Prijzen |
Topsnelheid | 164 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,7 s (fabrieksopgave: 13,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,6 s / 14,8 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 250 g/km |