Jaguar XKR (2004)
Katachtige gentleman
De XKR Coupé heeft ranke lijnen als een roofdier dat op zijn prooi afgaat. Het front doet in de verte denken aan de E-type en de oplopende taillelijn geeft de XKR iets elegants. Daarbij verstopt de Jaguar zijn sportieve roots niet. Kijk maar naar die enorme 20-inchwielen, die prachtig de welgevormde wielkasten vullen. Ook die vijfspaakswielen blijven niet leeg, want er zitten Brembo-remschijven van pizzaformaat in, voorzien van vierzuiger-remklauwen. Zowel deze wielen als de Brembo-remmen zijn trouwens optioneel te bestellen.
De Jaguar presenteert zich vanbinnen als een heer van stand. Een mooi houten dashboard, met leer beklede sportstoelen en veel luxe. Alleen zou de sfeer nog wat Britser zijn als er gekozen was voor een lichtere kleurstelling van het interieur. De XKR heeft alles aan boord wat je vandaag de dag in een luxe limousine kunt vinden. In het elektrisch verstelbare stuurwiel zijn bedieningsknoppen voor audio, telefoon en cruise control geïntegreerd. De Jaguar XKR mikt met zijn aankleding en uitrusting op de sportautokoper die geen luxe wil ontberen.
Indrukwekkend
Ondanks de 20-inchwielen heeft 'ie zelfs op lage snelheden een onwaarschijnlijk soepel werkende vering. Pas als je het gaspedaal volledig vloert, worden de paarden in het vooronder voelbaar gemobiliseerd. De V8 gromt diep, de compressor giert en dik zes seconden later staat er 100 km/h op de snelheidsmeter. Met gemak stormt de Jag verder en ook boven de 200 is de acceleratie nog indrukwekkend. Het comfort trouwens ook en dat heeft zijn uitwerking op het wegcontact op hogere snelheden. De XKR heeft dan als het ware een filter.
De Jaguar is bloedsnel. Helaas maakt een misplaatste snelheidsbegrenzer (waarom bouw je dan een sportauto?) bij dik 260 op de klok een einde aan de pret. Anders zou de XKR de 300-barrière met groot enthousiasme bestormen. Het vermogen van zijn 4,2-liter compressormotor is er ruim voldoende voor. De achtcilinder perst er bij 6.100 toeren 400 pk uit en de trekkracht is zelfs 553 Nm bij 3.500 toeren. Maar hij moet wel 1.735 kilo in beweging brengen, da's 4,3 kilo per pk. De Jaguar is ook tijdens de acceleratie heel beschaafd in de omgang. Gewoon voet op de rem en flink gas geven, de automaat regelt het verder wel wanneer je de rem loslaat. Je moet in 5,4 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h kunnen snellen, maar ons lukte het niet vlotter dan in 6,6 seconden. Toch is de acceleratie hoogst indrukwekkend.
Gewillig
Het nemen van bochten gaat hem ook erg goed af. Hier laat de XKR zich weer van zijn mooie kant zien, want hij is gemakkelijk te besturen en volgt tamelijk gewillig de opgelegde koers. Gaat het iets te hard, dan heb je in de meeste gevallen slechts last van wat bescheiden onderstuur. Alleen in korte bochten met wat minder grip zal de achterkant de neiging hebben om uit te breken, maar een elektronisch stabilisatiesysteem roept onmiddellijk een zelfstandig achterwerk tot de orde. Laten we wel wezen, voordat je de grip van de 255 mm brede banden van het 'Detroit Handling Package' hebt kunnen verstoren, heb je je op een droge weg behoorlijk misdragen.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XKR |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 116.200 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.196 cc |
Maximaal vermogen | 298 kW / 400 pk bij 6.100 tpm |
Maximaal koppel | 553 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.776 mm / 1.829 mm / 1.296 mm |
Wielbasis | 2.588 mm |
Massa leeg | 1.735 kg |
Laadvermogen | 369 kg |
Banden voor | 245/50ZR18Prijzen |
Banden achter | 255/45ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,6 s (fabrieksopgave: 5,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,4s |
Brandstofverbruik | 12,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 304 g/km |
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.