Jaguar XKR (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XKR |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 134.000 km |
- 134.000 km
Na 10 jaar lang BMW roadsters te hebben gereden wilde ik een wat meer comfortabele sportcoupe. Een echte GT (Grand Tourismus). Budget, max 20.000 euro (+ 2000 voor eventueel achterstallig onderhoud). Km stand, max 150.000. Belangrijk was ook dat ik hem vooral mooi moest vinden. Nou, dat waren er niet veel! Ook wilde ik geen zwarte carrosserie en/of zwart interieur. Moest Fun auto zijn.
Gezien de eisen die ik had moest ik wel op Mobile.de kijken (meer keuze) en vond er idd een in Dld. De keuze is gevallen op een XKR uit 2003 met 130.000 km op de teller. 20 Inch velgen, sportonderstel (0.a. grote Brembo schijven) en sportinterieur.
Als je een auto koopt van 13 jaar oud met ruim een ton op de teller , heb je geen nieuwe. Daarom reserveerde ik een budget om hem in top staat te brengen.
Na invoeren in NL, direct naar een Jaguar specialist (geen dure dealer) gereden voor een aankoop keuring achteraf + proefrit.
Zijn conclusie : Het is een zeer goed onderhouden auto, en de onderhoudshistorie is alleszins aannemelijk. Omdat het reparatie budget niet aangesproken hoefde te worden, heb ik de XKR een hele grote onderhoudsbeurt laten geven incl automaat flushen ed.
Heb hem nu 3 maanden en vind het een heerlijke auto. Ook ik rij er voorzichtig mee, 1:10 is haalbaar, maar het is fantastisch om snelle inhaalmanouvres te doen en af en toe eens flink te accelereren vanaf 100 naar 140km/uur, Je hoort dan een gebrul en wordt dan nog gelanceerd en in de kusssens gedrukt.
Verder veel bekijks en wordt regelmatig aangesproken/ gecomplimenteerd met de mooie auto (13 jaar oud!).
Ben overtuigd dat dit een klassieker gaat worden en (zeker met deze degelijke 4.2 motor en ZF automaat) in waarde zal stijgen.
Op de (jonge) occasion BMW''s die ik gereden heb, had ik een afschrijving/jaar van 2500 Euro (+Wegenbelasting, verzekering, onderhoud, benzine). Denk dat ik hier met 10.000 km/per jaar veel minder aan kwijt zal zijn en rij nog in een fantastische auto bovendien.
De meeste XK8 en XKR uit die periode zijn Youngtimers, Benzine+kosten zijn aftrekbaar, dus financieel aantrekkelijk om op de zaak te rijden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.