Hyundai Sonata 2.0i GLS 16V (1995)

Aantrekkelijk prijskaartje

Hyundai Sonata 2.0 16v GLS
In verrassend korte tijd heeft het Koreaanse merk Hyundai in het westen voet aan de grond gekregen. Voor een flink deel is dat de danken aan de Sonata, die na een laatste herziening nog beter uit de verf komt.

De huidige uitvoering van de Sonata is ten opzichte van zijn voorganger uiterlijk en inwendig zo sterk gewijzigd dat we best van een nieuw model mogen spreken. Zo is de koets een tikje langer, slanker en lager geworden en is de kofferbak wat verkleind, waardoor er meer interieurruimte ter beschikking kwam. Het belangrijkste is echter dat de nieuwe Koreaanse middenklasser door een iets opwippend kontje en afrondende stijlementen minder stijfjes overkomt. Het interieur is zo mogelijk nog sterker be‹nvloed door het vernieuwingsproces: de gedateerde, rechthoekige dashboardopzet heeft plaats gemaakt voor een eigentijdser lay-out met vloeiende lijnen, meer scheiding tussen bestuurdershelft en domein van de bijrijder en een logischer plaatsing van de bedieningsorganen. Zoals we tegenwoordig mogen verwachten zit er een vertrouwenwekkende airbag-bobbel op het stuurwiel en hoeft de Sonata-rijder zich niet druk te maken over het openen van zijruiten en het bedienen van de buitenspiegels, want dat gaat natuurlijk elektrisch.
Het verzorgingsniveau in de Sonata staat voor het overige trouwens ook op een vrij hoog peil. De stoelen zitten prettig, er is ruimte genoeg en het geluidsniveau blijft tijdens een snelwegrit heel bescheiden. Als de zestienkleps viercilinder tot zijn hoogste prestaties wordt gedreven, laat hij dat overigens wel horen, maar de toon blijft aangenaam en van ongewenste trillingen is niets te bespeuren.
De verzorgd gebouwde krachtbron is ook in andere opzichten een prima reisgenoot, want met een vermogen van niet minder dan 139 pk zit hij hoog in het tweeliterklassement. Zijn prestaties mogen dan ook best worden gezien: hij haalt met gemak een top van meer dan 190 km/h en accelereert zeer fors voor een auto van zijn formaat. Hoewel het optrekken van stilstand tot 100 km/h volgens de importeur 10,5 seconden zou moeten duren, kostte het ons bij herhaling geen enkele moeite om daar ruim onder te komen. Gemiddeld liet de testwagen 9,8 seconden voor die proef noteren en dat is zonder meer een kwieke prestatie.

Schoonheidsfoutjes
Qua weggedrag heeft de Sonata evenals de voorgaande editie weinig moeite met dat vermogen; in dat opzicht is hij goed vergelijkbaar met een eerder geteste V6-Sonata, die maar acht pk meer in huis had. De huidige vierpitter gaat zo mogelijk nog neutraler de hoek om dan zijn dikke voorganger en als het echt te hard mocht gaan, voegt de Koreaanse middenklasser zich bij gas-loslaten gehoorzaam in een krappere koers.
Het enige wat bij de grote Hyundai nog steeds een beetje tegenvalt is het vage gevoel rondom de middenstand van de besturing. Op zich is er met de rechtuit-stabiliteit niets mis, maar de bekrachtiger is op hogere snelheid gewoon wat overijverig. In de stad is de assistentie mede dankzij de korte draaicirkel uiteraard een groot gemak, maar het zou best een beetje minder mogen zijn.
Nog een minpuntje is het schakelen van de Sonata, dat ook bij eerder in AutoWeek geteste exemplaren in negatieve zin is opgevallen. De vijfbak bezit mooi gespatieerde verhoudingen, maar het mechaniek voelt erg stug aan en heeft soms een extra duwtje nodig om in de gewenste versnelling te vallen. Daar zouden de Koreaanse technici best iets aan kunnen doen, want de iets kleinere Lantra schakelt vlekkeloos en z¢ veel verschil zullen de bakken toch niet vertonen. Teleurstellend was ten slotte de zeer matige handremwerking van de testwagen. Mogelijk had dat iets te maken met deze uitvoering, die van ABS en bijbehorende schijfremmen op de achteras is voorzien. Het is bekend dat schijven nu eenmaal meer bedieningskracht eisen dan trommelremmen. Maar waarschijnlijk is de teleurstellende handrem van de Sonata een afleveringsfoutje geweest.
Afgezien van deze kanttekeningen is de Sonata in vergelijking met zijn mededingers in de grotere middenklasse toch een zeer interessante aanbieding, omdat hij zowel in prijs als in prestatie en uitrusting hoog scoort. Per slot van rekening gaat het bij de kritiek enerzijds om details waaraan niet iedereen even zwaar zal tillen en anderzijds zal er bij een goede garagebeurt ongetwijfeld een en ander te verbeteren zijn.

Signalement

Merk Hyundai
Model Sonata 2.0i GLS 16V
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 20.851

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 102 kW / 139 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 179 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.700 mm / 1.770 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.194 kg
Laadvermogen 556 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 500 kg
Banden195/70R14Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s