Test: Honda Stream 2.0 ES Sport (2002)

Aan de haal zonder haak

Honda Stream 2.0 ES Sport
AutoWeek 2002 week 35
AutoWeek 2002 week 35

Je leest het in AutoWeek 2002 week 35

Trekauto van het Jaar. Die titel sleepte de Honda Stream 2.0i in 2002 in de wacht. Wat ons betreft voldoende aanleiding om er eens lekker op uit te trekken met deze midi-MPV. Zonder iets aan de haak overigens.

Waarom Honda deze Stream als Sport door het leven laat gaan? Vanwege de spoilers, de witte wijzerplaten en de ÎsportieveÌ accenten in het interieur. Daarom. En misschien ook wel vanwege het feit dat de Stream er minder busjesachtig uitziet dan veel van zÌn soortgenoten. Dat komt voornamelijk door dat spits gevormde laatste zijruitje, de aflopende daklijn en de typische achterlichtunits.
Vanaf de start maakt de Honda al een goede indruk. Behoorlijk straf afgeveerd en de bewegingen die de veren maken worden snel geneutraliseerd door de dempers. Terwijl er niet eens aan het onderstel is gesleuteld. Van overhellen is nauwelijks sprake. Deze afstemming maakt dat de Honda zich gewillig laat sturen. Forceer Ìm gerust tot onderstuur. Even gas minderen en je hebt alles weer onder
controle. Best een strakke en goed controleerbare auto dus. Opvallend aan de Stream is de grote draaicirkel. Niet alleen bij inparkeren lastig.
De tweelitermotor weet minder goed te overtuigen dan het onderstel. De beloofde 156 pk zijn niet prominent aanwezig. Op de motorafdekking prijkt heel trots i-VTEC: variabele sturing van de nokkenas en daarmee de timing en lifthoogte van de inlaatkleppen. Al naar gelang het toerental gaan deze verder én langer open. Daarnaast heeft de i-VTEC een inlaatspruitstuk met een lang en een kort aanzuigtraject, zodat optimale vulling bij alle toerentallen gegarandeerd is.

Efficiënte techniek
Met deze motor is de Stream een vlotte auto, geen snellerik. Kan ook niet, gezien het wagengewicht van 1.375 kg. Tel daarbij een volle tank en twee inzittenden en je komt al rap op Ìn kleine 1.600 kg. Da's een behoorlijke kluif voor een 2.0. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h gaat in iets meer dan tien tellen. Op het Duitse asfaltpretpark is het goed opschieten. We reden veel stukken met een snelheid van circa 170 km/h, geen centje pijn. Na lang aandringen komt de meter op 215 en daÌs heel niet slecht voor een MPV. Het in eerste instantie gematigde enthousiasme over deze motor heeft dan ook voornamelijk betrekking op de afwezigheid van trekkracht onderin. Een gemiddeld verbruik van 1 op 10,1 is voor een auto van dit formaat en gewicht zeer acceptabel. Zeker gezien de haast die we soms hadden. Schakelen en koppelen gaat plezierig. De koppeling is licht en heeft een goed te doseren aangrijpingspunt. De synchronisering van de bak is perfect en dankzij het korte pookje, direct naast het stuur, tik je soepeltjes van het ene verzet naar het andere.

Schuiven met stoelen
De Stream staat te boek als een zevenzitter. Het interieur is dan ook flexibel. Laten we voorin beginnen. Prima stoelen, maar je parkeert je knieën al vrij snel tegen de hoge middenconsole. Of dat bij u ook het geval zal zijn? Kwestie van proberen.
Tweede zitrij dan. Die staat op een rail, zodat de beenruimte variabel is. De twee buitenste passagiers zitten daar goed, in het midden kom je er wat bekaaid vanaf. Rest ons nog de achterste bank. Leuk voor de allerkleinsten, niet leuk voor
volwassenen. Zeker niet als de middelste bank helemaal naar achteren staat. Met vijf kinderen is het dus even passen en meten. Feit is wel dat ze allemaal mee kunnen. Dat er achter die laatste twee zitplaatsen zo goed als geen ruimte over is, zal niemand verbazen. Een paar kleine tasjes kunnen nog mee en daar houdt Ìt mee op. Dat wordt dus een dakkoffer. Of een aanhanger. Trekauto van het Jaar, weet u nog?
Tja, de vlot gelijnde MPV heeft eigenlijk maar »»n groot nadeel en dat is zijn prijs. Deze Sport staat voor bijna dertig euromille in de lijst. Voor dat geld koop je een Chrysler Voyager, Ford Galaxy of Seat Alhambra. Ten opzichte van andere midi-MPVÌs biedt de Stream wel twee zitplaatsen extra en fraaie motor- en ondersteltechniek. Het door ons gereden topmodel, de ES Sport, is een fijne auto. Honda zet Ìm in de markt als sportieve MPV en daarmee is niets te veel gezegd. Hij stuurt lekker, het motorvermogen is, mits op toeren, ruim voldoende en hij oogt vlot. Bedenk daarbij dat zijn prijs eigenlijk het enige is dat hij tegen zich heeft en je kunt concluderen dat de Stream een buitenbeentje is in dit segment. In positieve zin, dat mag duidelijk zijn. Wij zouden er graag nog eens op uittrekken met de Stream.

  • +Vlotte verschijning
  • +Flexibel interieur
  • +Dynamisch wegedrag
  • -Matige beenruimte voorin
  • -Grote draaicirkel
  • -Stevig geprijsd

Signalement

Merk Honda
Model Stream 2.0 ES Sport
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.030

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.570 mm / 1.695 mm / 1.590 mm
Wielbasis 2.720 mm
Massa leeg 1.375 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 530 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,8 s / 12,7 s
Brandstofverbruik 9,9 l/100km (fabrieksopgave: 8,6 l/100km)
CO2-uitstoot 203 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.