Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Honda
  • Stream

Honda Stream 1.7 ES (2001)

Zevensporter

Honda Stream 1.7 ES (2001)
  • Autotest
15 mei 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de Honda Stream zevenzitter heeft de Opel Zafira eindelijk echt concurrentie te duchten. Maar wat voor soort zitmeubelen biedt zo'n Honda? Zijn dat luxe sofa's of eerder kampeermeubeltjes?

Honda heeft lang en intens naar Opel's Flex7-idee uit de Zafira gekeken en daar een eigen invulling aan gegeven. De Stream maakt in grote lijnen gebruik van de techniek onder de nieuwe Civic-generatie. De Honda staat op een forse wielbasis. Dat moet ook wel als je helemaal achterin mensen wilt vervoeren en nog een fatsoenlijke wegligging moet overhouden. Van binnen is de zaak netjes voor elkaar. De oplossing voor de derde zitrij is handig: via een schuif-en-klapsysteem klap je de stoelen als het ware voorover, plat op hun buik in de vloer. Het resultaat: twee extra zitplaatsen die je in luttele tellen als een soort goocheltruc tevoorschijn tovert... Toch is het jammer dat Honda niet voor een gescheiden oplossing heeft gekozen, zodat je desgewenst bijvoorbeeld met één extra passagier helemaal achterin op pad kunt en dan toch nog een halfvrije bodem van de laadruimte overhoudt. Want met alle stoelen omhooggeklapt blijft er namelijk niets over wat zelfs maar vaaglijk op een bruikbare bagageruimte lijkt. Pakweg 150 liter. Tikje weinig voor zes of zeven man. Weekendbood-schappen meenemen? Kun je vergeten. De instap naar de achterste bank is overigens prima voor elkaar. Deze derde zitrij is typisch het domein van kinderen. Desnoods vrij grote kinderen zelfs, want op zich is er ruimte zat. Zelfs volwassen personen passen daar in theorie best. Al zul je dan wel een handbreedte beenruimte van de middenrij moeten lenen. Omdat je voeten anders klem komen te zitten. De middenpassagiers kunnen dan echt nog steeds goed zitten. De echte problemen achterin liggen op een ander vlak. Zo komt die aflopende dakrand voor grotere achterste passagiers nogal gauw in beeld. En wat erger is: trek de mooie verzonken hoofdsteunen uit de bank omhoog en je zit precies met je schouderbladen tegen de overgebleven uitholling in de rugleuning aan. Verder zijn er kloeke armsteunen in de zijkanten. Links met twee bekerhouders en rechts met een afgesloten bakje en een soort telefoonvakje. Op de middenrij is het goed toeven. Een armsteun met bekerhouders, voldoende zitruimte en een heel redelijk comfort. In de deuren vind je vakjes voor een blikje. Wel is de armsteun zó breed dat het de zitruimte wat beperkt. Het dashboard is vrij diep, de stoelen zijn prettig groot en fraai met alcantara afgewerkt. De zitmeubels voelen lekker stevig aan en krijgen een bijna sportief profiel. Het hoge pookje levert een mooi vlakke vloer op. En dus lekker veel ruimte om je heen. De Japanse afwerking oogt strak, maar een tikje 'druk': drie verschillende oppervlaktestructuren, een stuk of vier donkere tinten kunststof, blauw op de vloer en blauwig met blauwgrijs op de stoelen.

Hard werken

De Stream haalt uit een cilinderinhoud van 1668 cc een vermogen van 125 pk, maar moet daar heel hard voor werken. Ondanks de fraaie VTEC-techniek (variabele klepbediening) is de trekkracht niet optimaal. Tel daarbij het gewicht van de auto op en je weet genoeg: de Stream 1.7i draait veel toeren. Bij 120 km/h nader je fluks de 4000 tpm. Overigens past dat karakter om een of andere reden wel wat bij een Honda. Dat neemt niet weg dat de VTEC viercilinder het prima doet. Hij komt overtuigend uit de startblokken en ook op het gebied van inhaalsprintjes en prestaties scoort hij goed. De opgegeven top is zelfs 190 km/h. Alleen is de motor dan wel erg nadrukkelijk aan het werk. Dat geldt in feite zelfs voor alle snelwegtempo's. Als je dat allemaal in karakter vertaalt, zou je de Stream nadrukkelijk sportief mogen noemen. De motor heeft pit en hij schakelt vlotjes. Ook de vering van de Honda doet stevig aan. Op korte dribbels neigt hij zelfs naar een iets te stoterig karakter. Daar staat tegenover dat de zaak kennelijk puik onder controle is. Hij gaat strak rechtdoor, laat zich heel makkelijk dirigeren en neemt met bijna speels gemak heel vlot een bocht. Een klaverblad kan zelfs een waar feest worden. Die kun je in een speelse bui vlotjes driftend pakken. De Japanner is in aanleg weliswaar wat onderstuurd, maar de achterkant sluit keurig aan zo gauw je het gas even minder induwt. In vrijwel alle opzichten rijdt hij gewoon als de sportief getinte luxe personenauto die hij is. Alles bij elkaar opgeteld een behoorlijk indrukwekkende auto dus. Die voor het overgrote deel uitstekend voldoet aan de opdracht van 'extra veel-zijdigheid binnen uitstekende rijeigenschappen'.

Signalement

Merk Honda
Model Stream 1.7 ES
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 27.290

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.668 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 154 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.570 mm / 1.695 mm / 1.590 mm
Wielbasis 2.720 mm
Massa leeg 1.333 kg
Laadvermogen 657 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 530 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 11,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,7 s / 12,3 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 183 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Honda Stream
Honda Honda Stream
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Stream specificaties
  • Honda Stream occasions
  • Honda Stream video's
Advies en informatie
  • Honda Stream tests
  • Honda Stream gebruikersreviews
  • Honda Stream index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Stream 2.0 ES (2001)

    Honda Stream 2.0 ES (2001)

    8
    • 17 september 2017
  • Gebruikersreview
    Honda Stream 2.0 ES (2002)

    Honda Stream 2.0 ES (2002)

    2
    • 11 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Honda Stream 1.7 ES (2002)

    Honda Stream 1.7 ES (2002)

    5
    • 29 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Honda Stream 2.0 ES (2001)

    Honda Stream 2.0 ES (2001)

    10
    • 13 april 2012
  • Gebruikersreview
    Honda Stream 2.0 ES Sport (2003)

    Honda Stream 2.0 ES Sport (2003)

    5
    • 29 oktober 2006
  • Gebruikersreview
    Honda Stream 2.0 ES (2001)

    Honda Stream 2.0 ES (2001)

    2
    • 14 maart 2005
  • Gebruikersreview
    Honda Stream 1.7 ES (2002)

    Honda Stream 1.7 ES (2002)

    2
    • 1 juli 2004
meer reviews
Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km - Klokje Rond

Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km - Klokje Rond

Honda’s komen meer dan eens ijzersterk voor de dag in onze Klokje Rond-keuringen. Voorafgaand...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Honda Stream

    Facelift Friday: Honda Stream

    22
    • 7 juni 2019
  • Autotest
    Honda Stream 2.0 ES (2004)

    Honda Stream 2.0 ES (2004)

    • 19 maart 2006
  • PREMIUM
    Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe – Toyota Avensis Verso 1.8 Linea Luna –

    Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe...

    • 18 mei 2004
  • Autotest
    Honda Stream 2.0 ES Sport (2002)

    Honda Stream 2.0 ES Sport (2002)

    1
    • 27 januari 2004
  • Nieuws
    Nieuw gezicht voor Honda Stream

    Nieuw gezicht voor Honda Stream

    • 8 december 2003
  • Nieuws
    Facelift Honda Stream

    Facelift Honda Stream

    • 10 oktober 2003
  • Nieuws
    Trekauto van het Jaar 2002: Honda Stream

    Trekauto van het Jaar 2002: Honda Stream

    • 24 april 2002
Merk
Merk
  • Nieuws
    Honda Prologue: nieuwe elektrische SUV

    Honda Prologue: nieuwe elektrische SUV

    44
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V: bijna net zo groot als CR-V

    Honda ZR-V: bijna net zo groot als CR-V

    28
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V is nieuwe hybride SUV voor Nederland

    Honda ZR-V is nieuwe hybride SUV voor Nederland

    49
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V: nieuw maar bekend

    Honda ZR-V: nieuw maar bekend

    36
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Deze Honda Accord heeft een neus met een verhaal

    Deze Honda Accord heeft een neus met een...

    14
    • 29 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden