Honda Shuttle 2.3i LS (1999)
Echte ruimte-wagen!
Voor ons is een echte MPV een auto waarin je standaard en met zeven man en met bagage op stap kan. Volgens die definitie is de Shuttle een hele echte MPV. Ook al doet hij denken aan een uitgeklopte personenwagen. Maar dan met extra veel ruimte.
De Shuttle is lang, laag en slank. Uiteraard is hij hoger dan modaal, maar dat valt in het niet bij andere MPV"s. Ook heeft hij gewone deuren; ook al iets aparts in dit segment.
Van binnen is hij ruim, heel ruim. Met een hele verzameling meubels. De twee aansluitende stoelen op de middelste zitrij kun je opvouwen en omklappen. Weghalen kan niet. Ze kunnen wel op hun onderstel verschuiven. Waarom is ons een raadsel, want ze klikken niet in een andere stand vast, maar veren terug.
Een supervondst is de derde zitrij. Een bankje dat je met een handbeweging omklapt en vervolgens achterover in de vloer laat verzinken. Handig! Met die bank weg heb je vier of vijf stoelen plus een enorme laadruimte. Geen dekje helaas. Ook met de achterbank op zijn plek kun je onze hele kofferset nog kwijt. Twee koffers verdwijnen in het gat in de bodem waar anders de bank in zakt.
Verdeeld comfort
Het zitcomfort scoort verdeeld. De voorstoelen zijn goed van formaat en redelijk comfortabel. Een tikje zacht, meer zijdelingse steun was ook prettig geweest. Links voorin zit geen voetsteun. Des te lastiger omdat de Shuttle alleen als automaat wordt geleverd, de linkervoet heeft dus zelden iets te doen. Aan de andere kant: door het schakelpookje aan de stuurkolom is er lekker veel ruimte tussen de stoelen over. Je kunt zelfs van voor naar achter doorstappen.
De middenrij is goed voor elkaar. Je kunt er met zijn drietjes op terecht als je de armsteunen omhoog doet. Maar in feite zijn het twee grote stoelen, met maar twee hoofdsteunen. De zittingen zijn iets aan de lage kant en een tikje vlak, maar we hebben het erger meegemaakt. Zelfs op het bankje achterin kun je zonder schroom twee volwassen passagiers kwijt. Hoofd- en beenruimte zijn daar net voldoende, al is ook dit bankje wat laag en plat. Om de erg lage rugleuning te compenseren, zijn achterin twee enorme hoofdsteunen te vinden. Die in de achteruitkijkspiegel wel behoorlijk in de weg zitten.
Het hoofdstuk veelzijdigheid is in dit geval uiterst belangrijk. Wat dat betreft scoort de Shuttle goed. Deze MPV leent zich prima voor dagelijks woon-werkverkeer, maar is extra op zijn plaats in het weekeind en voor stevige ritten met bagage.
Wat rijeigenschappen betreft, doe je goede zaken met de Honda. Dat is ook niet zo gek, want hij is best licht van gewicht, is aërodynamisch laag, heeft een beresterke 2.3-liter VTEC-motor onder de kap (150 pk"s) en staat op een schitterend onderstel met dubbele triangels. In de praktijk gaat de Shuttle als een grote personenwagen over de weg. Dankzij de viertraps automaat rijdt hij sowieso opvallend makkelijk. Het geheel komt rap uit de startblokken. Zo pittig, dat je bij een stoplichtsprintje prima mee kunt doen. De motor laat zich dan wel horen, maar eenmaal op snelheid zakt dat weg tot een tevreden gesnor. Dan overheerst het bandengeluid vanuit de achterste wielkasten, zonder dat het echt storend is. Alles bij elkaar: een rustige reisauto met pittige accentjes.
Ook de vering mag er zijn. Het onderstel is comfortabel en veegt oneffenheden efficiënt weg. Vooral in doorlopende bochten blijkt de Shuttle zich kranig te weren. Licht onderstuurd, maar met het gaspedaal regel je dat met speels gemak bij. Zodat je verdacht hard een hoek om zeilt.
Helaas biedt de bestuurdersstoel op zo"n moment te weinig zijdelingse steun en mis je de voetsteun dubbel. Nog twee andere minpuntjes op ons notitieblok: de carrosserie helt nogal over bij koerswisselingen, en de besturing voelt in bochten wat al te nerveus en direct aan. Toch is de Honda een van de sportiefste MPV"s die er zijn.
De Honda biedt een ruime uitrusting: ABS, twee airbags, centrale vergrendeling, elektrische ramen en spiegels, plus de automaat. Een airco kost 4500 piek. Kortom: als veel-zijdigheid belangrijk is, maar in het dagelijks gebruik niet te veel ten koste mag gaan van de dynamiek, kom je bij de Shuttle terecht.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Shuttle 2.3i LS |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.402 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.254 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 4.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.760 mm / 1.790 mm / 1.640 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.465 kg |
Laadvermogen | 705 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 450 kg |
Banden | 205/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 12,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,4s |
Brandstofverbruik | 10,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 258 g/km |