Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Honda
  • NSX

Honda NSX (1994)

Superlatief op wielen

Honda NSX (1994)
  • Autotest
6 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Supersportwagens spreken altijd tot de verbeelding. Is het niet de vormgeving, dan zijn het wel de ongelooflijke prestaties die een mens doen verlangen naar een ritje in zo'n auto. AutoWeek kon de verleiding niet weerstaan en reed met de Honda NSX.

Wat supersportwagens zo begeerlijk maakt, is het feit dat ze zo onbereikbaar zijn. Want niet iedereen zal meer dan 200.000 harde Nederlandse guldens kunnen of willen uitgeven voor een auto. Iets wat blijkt uit de verkoopcijfers van de Honda NSX. In 1994 vond slechts 1 NSX een klant, nadat er sinds de introductie in 1990 slechts 14 Nederlanders een NSX hadden aangeschaft. Deze exclusiviteit kan nauwelijks liggen aan de prijs van de auto. Van de duurdere Porsche 911 worden er immers toch altijd nog enkele tientallen verkocht. Er speelt dus heel iets anders. De Honda NSX behoort tot een nieuwe generatie sportwagens, een lichting die voorlopig nog moet bewijzen hoe waardevast hij is.
Daarnaast speelt het uiterlijk een rol, want met een NSX trek je evenveel aandacht als met een roze olifant. Toch is de Honda in veel opzichten een vooruitstrevende auto. Wat bijvoorbeeld blijkt uit zijn geheel aluminium carrosserie en onderdelen van de wielophanging. Bij de NSX speelt de ergonomie een grote rol: alles zit op een voor de hand liggende plaats. Alleen de knop om het Tractie Controle Systeem (TCS) uit te schakelen zit achter het stuurwiel verborgen, alsof de Japanners hebben willen zeggen: blijf daar maar vanaf. Als je niet erg goed met een zeer krachtige achterwielaandrijver kunt omgaan, kun je dat ook maar beter doen. Het elektronisch gestuurde systeem meet via sensoren op alle wielen de wielslip en registreert de bochtstraal. Andere sensoren geven de stand van het gaspedaal en de mate van insturen door, zodat de computer razendsnel de inspuiting kan beïnvloeden of eventueel de gasklep kan sluiten als één of meer wielen doorslaan. Door de ingebouwde 'bedenktijd' van het TCS wordt de bestuurder nog wat lol gegund en gaat bij 10% de kraan dicht.
Het systeem voelt wanneer de bestuurder zin heeft in een gecontroleerde drift. De double wishbone wielophanging is inmiddels alom bejubeld en wij kunnen daar eigenlijk niets aan toevoegen. De wegligging van de NSX is gewoon ongeëvenaard - je kunt er zelfs een grasgroene automobilist mee op pad sturen. Want afgezien van het feit dat de NSX met zijn standaard TCS geen doorslipproblemen kent, is de koppeling van de Honda zo afgesteld, dat je bijna gedachteloos kunt wegrijden. Gedachteloos rijden trouwens ook. Want al rond je de bochten nog zo snel, iemand zonder echte race-aspiraties zal nimmer aan het grensbereik van de auto ruiken. Dat doe je alleen maar met een gescherpt bewustzijn op een afgesloten baan, maar wanneer je dan in een vierwieldrift komt, kun je wel juichen van genot.

Magistraal geluid
De NSX heeft een midscheeps geplaatste 3-liter V6, die 274 pk levert. Onder de 5800 tpm vertoont hij een grote souplesse. Daarboven schakelt het VTEC-systeem (variabele kleptijd- en kleplichthoogte) over op de race-nokken. Het dubbele ruitje achter je hoofd weerhoudt het magistrale motorgeluid er gelukkig niet van om in je oren te dringen als het snelle nokprofiel de dienst gaat uitmaken.
Schakelen met het superkorte pookje van de NSX gaat zó prettig dat je het voor je lol doet. Opmerkelijk is dat de besturing van de NSX niet is bekrachtigd. Honda stelt dat het bij het sportieve karakter van de NSX past om zo veel mogelijk gevoel te houden.
Opvallend is dat de NSX zich nog redelijk gemakkelijk laat inparkeren. In de bochten merk je veel eerder dat er wat armkracht wordt gevraagd, al ervaar je dat niet als een fitness-oefening. Elektrische stuurbekrachtiging (!) is wel als optie leverbaar. Hij is standaard op een NSX met automatische transmissie. Dat die uitrusting rijk is, behoeft nauwelijks betoog. Wie een auto koopt van meer dan twee ton mag dat ook wel verwachten.
Zoals gezegd, hebben maar weinig mensen de afgelopen jaren een NSX gekocht. Toch jammer, want deze superauto verdient beslist een grotere aanhang. Het is een fenomenale sportwagen waarmee iedereen zo kan wegrijden. Misschien is hij wel tè goed en willen mensen die dergelijke sommen geld aan een auto uitgeven gewoon een grotere uitdaging.

Signalement

Merk Honda
Model NSX
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 117.983

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.977 cc
Maximaal vermogen 201 kW / 273 pk bij 7.300 tpm
Maximaal koppel 284 Nm bij 5.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.425 mm / 1.810 mm / 1.175 mm
Wielbasis 2.530 mm
Massa leeg 1.370 kg
Laadvermogen 240 kg
Banden voor215/45ZR16Prijzen
Banden achter245/40ZR17Prijzen
Topsnelheid 270 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,8 s (fabrieksopgave: 5,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Honda NSX
Honda Honda NSX
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda NSX specificaties
  • Honda NSX occasions
  • Honda NSX video's
Advies en informatie
  • Honda NSX tests
  • Honda NSX gebruikersreviews
  • Honda NSX index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda NSX-T (1998)

    Honda NSX-T (1998)

    30
    • 25 december 2013
  • Gebruikersreview
    Honda NSX (1994)

    Honda NSX (1994)

    24
    • 8 augustus 2006
  • Gebruikersreview
    Honda NSX-T (1998)

    Honda NSX-T (1998)

    11
    • 14 augustus 2005
  • Gebruikersreview
    Honda NSX-T (1997)

    Honda NSX-T (1997)

    1
    • 20 augustus 2002
meer reviews
Honda NSX - Blits Bezit

Honda NSX - Blits Bezit

83

De NSX was Honda’s antwoord op Ferrari. In de jaren 90 maakte Honda op de Formule 1-circuits...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Honda NSX zet ronderecord in herfst van zijn leven [VIDEO]

    Honda NSX zet ronderecord in herfst van...

    19
    • 28 september 2021
  • Nieuws
    Honda NSX als extra heftige Type S

    Honda NSX als extra heftige Type S

    34
    • 13 augustus 2021
  • Nieuws
    Honda neemt afscheid van NSX met Type S

    Honda neemt afscheid van NSX met Type S

    15
    • 3 augustus 2021
  • Honda NSX - Blits Bezit

    Honda NSX - Blits Bezit

    83
    • 2 mei 2019
  • Nieuws
    Bijgewerkte Acura NSX in Pebble Beach

    Bijgewerkte Acura NSX in Pebble Beach

    85
    • 24 augustus 2018
  • Nieuws
    Acura presenteert NSX 'Dream Project'

    Acura presenteert NSX 'Dream Project'

    12
    • 31 oktober 2017
  • Nieuws
    Honda overweegt volledig elektrische NSX

    Honda overweegt volledig elektrische NSX

    23
    • 8 juni 2017
Merk
Merk
  • Autosport
    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    13
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    187
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    6
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden