Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Honda
  • Insight

Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive (2012)

Remmende voorsprong

48
Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive (2012)
  • Autotest
24 februari 2013 om 08:34
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In 2009 was de Honda Insight één van de weinige auto's die je als zakelijke bestuurder kon rijden met 14 procent bijtelling. Er is echter veel veranderd, want inmiddels zijn er wagonladingen 14-procenters. Na zijn facelift moet de Insight dus vol aan de bak.

Het recept van de Honda Insight mag inmiddels bekend zijn, want bij de facelift veranderde daar vrijwel niets aan. In de gestroomlijnde koets monteert Honda ten eerste een 1,3-liter viercilinder benzinemotor met 88 pk, die op zijn beurt weer wordt ondersteund door een 14 pk sterke elektromotor. Samen produceren de onderdelen van deze IMA-aandrijflijn (Integrated Motor Assist) een totaal piekvermogen van 98 paardenkrachten. Wat trekkracht betreft staat de teller op 207 newtonmeter.

De Insight is alleen leverbaar met een automatische continu variabele transmissie (CVT). Aan boord van de Honda Insight voert luiheid de boventoon. Zodra je de motor hebt gestart, is een ruk aan de selectiehendel voldoende om de compacte hatchback in beweging te zetten. Verder doet de Japanner het helemaal zelf. Opmerkelijk is nog steeds dat de auto niet zuiver elektrisch kan rijden, in tegenstelling tot de systemen die we bijvoorbeeld in de Toyota Prius en Lexus CT 200h vinden. Het brandstofmotortje snort altijd mee, tenzij het tot zwijgen wordt gemaand door het start-stopsysteem.

Motorgebrul

De aanwezigheid van de CVT bepaalt voor een groot gedeelte hoe je met een Insight rijdt. Wie weinig van de auto verlangt, zal blij worden van de grote mate van rust aan boord, want het schakelen gaat logischerwijs zonder schokken, waardoor de Honda soepeltjes met het verkeer mee rolt. Spreek je de krachtreserves van de auto echter aan, dan krijg je te maken met de keerzijde van de continu variabele bak. Geef gas en de computer kiest het gunstigste toerental om te versnellen. De naald van de toerenteller blijft dan in principe hangen op dat punt tot je de gewenste snelheid hebt bereikt. In theorie een slim en redelijk snel systeem, ware het niet dat het gepaard gaat met heel wat motorgebrul. Dat geeft ergens aan dat Honda de Insight heeft ontwikkeld voor rustig rijden. Het is immers een hybride, en daar rijd je niet in om dag in, dag uit het snelheidsrecord tussen woonplaats en werkplek scherper te zetten. Maar die luide keel beïnvloedt het rijplezier in de hybride Honda wel in negatieve zin, want bij elke inhaalmanoeuvre krijg je dat hoogtoerige lawaai voor je kiezen. Het één-punt-drietje moet zo nu en dan simpelweg hard aan de bak en dan merk je duidelijk dat hij niet veel spek op zijn botten heeft. Je voelt geen trillingen, al staat daar wel tegenover dat de benzinemotor bij 120 km/h veel toeren draait.

Toen de Insight op de markt kwam, waren zijn makers apetrots op de neerklapbare achterbank. De technici hadden het accupakket immers zó klein weten te maken, dat er voldoende ruimte in de vloer overbleef om de zitting en leuning te laten verzinken. Dat was bij de Civic Hybrid nog niet gelukt, dus de Insight was wel degelijk een praktischer model. En we geven het graag toe: de bank laat zich eenvoudig wegklappen. Trek aan een hendel naast de hoofdsteun en het geheel vouwt slim weg. De Insight is als Executive ronduit goed voorzien van spullen, met zaken als leren bekleding, navigatiesysteem, een prima audio-installatie en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Dan heb je gewoon een riante auto voor de deur.

Oordeel

3 sterren

De Insight is beslist geen onprettige auto, maar de aandrijflijn kan echt niet overtuigen. Met name de CVT neemt veel van het rijplezier weg.

Signalement

Merk Honda
Model Insight 1.3 i-VTEC Executive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.590

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.339 cc
Maximaal vermogen 72 kW / 98 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 207 Nm bij 4.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.395 mm / 1.695 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.545 mm
Massa leeg 1.176 kg
Laadvermogen 474 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden185/55R16Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s (fabrieksopgave: 12,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,6s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 99 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Honda Insight
Honda Honda Insight

Uitgelicht aanbod

    Honda Insight 1.3 Elegance | 2e eigenaar | Camera | Navigatie | Stoelverwarming | Climate control

    Honda Insight 1.3 Elegance | 2e eigenaar | Camera | Navigatie | Stoelverwarming | Climate control

    • 2012
    • 201.780 km

    € 7.400

    Honda Insight 1.3HYBRID AUTOMAAT - PDC - ECC - CC - LMV - ZUINIG - DUURZAAM -

    Honda Insight 1.3HYBRID AUTOMAAT - PDC - ECC - CC - LMV - ZUINIG - DUURZAAM -

    • 2013
    • 65.129 km

    € 12.950

    Honda Insight 1.3 Executive Automaat

    Honda Insight 1.3 Executive Automaat

    • 2012
    • 75.454 km

    € 10.950

Meer Honda Insight occasions

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Insight specificaties
  • Honda Insight occasions
  • Honda Insight video's
Advies en informatie
  • Honda Insight tests
  • Honda Insight gebruikersreviews
  • Honda Insight index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

    4
    • 7 september 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    10
    • 14 december 2018
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Trend (2013)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Trend (2013)

    4
    • 1 november 2018
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2011)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2011)

    2
    • 8 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    • 15 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    1
    • 13 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2012)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2012)

    5
    • 22 april 2017
meer reviews
Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

55

Op het oog lijkt dit misschien een doodgewone Honda Civic, maar we hebben het hier mooi wel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Honda Insight (2000) - In het Wild

    Honda Insight (2000) - In het Wild

    35
    • 31 maart 2022
  • Honda Insight 1.3 i-Pilot - 2010 - 321.726 km - Klokje rond

    Honda Insight 1.3 i-Pilot - 2010 - 321.726...

    • 18 februari 2019
  • Nieuws
    Honda toont nieuwe Insight

    Honda toont nieuwe Insight

    92
    • 26 maart 2018
  • Nieuws
    'Honda Insight debuteert in New York'

    'Honda Insight debuteert in New York'

    37
    • 14 maart 2018
  • Nieuws
    Officieel: Honda Insight Prototype

    Officieel: Honda Insight Prototype

    54
    • 11 januari 2018
  • Nieuws
    Honda toont Insight-voorbode voor Detroit

    Honda toont Insight-voorbode voor Detroit

    60
    • 19 december 2017
  • Nieuws
    In het wild: Honda Insight

    In het wild: Honda Insight

    32
    • 29 juli 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    47
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    31
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Sony Honda Mobility is officieel: EV's vanaf 2025

    Sony Honda Mobility is officieel: EV's...

    52
    • 17 juni 2022
  • Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    55
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Open nieuwkomer van Honda

    Open nieuwkomer van Honda

    5
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden