Test: Honda FR-V (2004)
Hè, gezellig!
Als een ware Nederlandse burgervader laat Honda de gezelligheid aan boord van de auto terugkeren met de FR-V. Hoe? Gewoon, door lekker met z'n drieën knus naast elkaar voorin te zitten. Hè, gezellig!
Bij de ontwikkeling van de FR-V, dat voor 'Flexible Recreational Versatile' staat, stond de oer-Hollandse term 'gezelligheid' zo ongeveer centraal bij de Japanners. Want wie wil er nou niet met z'n drieën voorin zitten? Hartstikke gezellig en het bevordert de communicatie tussen de inzittenden. Volgens Honda. Met drie volwassenen voorin zitten levert volgens ons na verloop van tijd eerder trammelant op dan gezelligheid. Tenzij je elkaar wel héél erg aardig vindt en geen bezwaar hebt om schouder aan schouder te zitten of met de knieën tegen elkaar aan te schuren. In de praktijk zul je alleen op korte ritjes gebruikmaken van die middelste voorstoel. Volgens Honda zullen kinderen het een feest vinden om tussen hun ouders plaats te nemen. Daar kunnen we ons dan wél weer iets bij voorstellen. Wat die middelste stoel voorin natuurlijk vooral is: een gimmick waarmee de FR-V zich onderscheidt van de concurrentie. Maar ere, wie ere toekomt; de Fiat Multipla was hiermee eerder in de klasse der midi-MPV's.
Die extra voorste stoel – met opbergvak in én onder de zitting - is over een lengte van 27 cm te verschuiven en in de achterste stand staat 'ie dichter bij de achterbank dan de twee buitenste stoelen. Daarmee voorkom je het eerdergenoemde schouder aan schouder zitten, maar het betekent ook dat de buitenste stoelen juist niet ver genoeg naar achteren kunnen. Daardoor komen mensen met lange benen in de knel met het dashboard. Achterin is de middelste stoel ook heen en weer te schuiven (over 17 cm) waardoor je een dubbele V-opstelling kunt creëren.
Bovendien kun je alle drie de achterstoelen met een simpele beweging platleggen, waardoor je een mooi vlakke laadvloer krijgt. De standaard bagageruimte is 439 liter, met de achterstoelen plat wordt dat maximaal 1.049 liter.
Geen verkeerde inspiratiebron
Op het eerste gezicht ziet de FR-V – die in Japan overigens Edix heet - er nogal apart uit; het lijkt wel een verzameling elementen van andere auto's. De snuit doet ons denken aan een Mercedes-Benz A-klasse met Mazda-trekjes, de achterpartij vertoont overeenkomsten met de BMW X3 en en profil lijkt op een mix tussen Mercedes- en BMW-lijnen. Op zich geen verkeerde inspiratiebronnen.
Binnenin is het wel een echte Honda; het eerste dat opvalt, is het brede dashboard en het ontbreken van een middenconsole. Niet alle knoppen zitten op een logische plek; zo zit de ruitbediening linksvoor op het dashboard, terwijl dat beter in het portier had gepast – daar zit nu de bediening voor de buitenspiegels. In het interieur maakt vooral de kwaliteit van het geheel indruk. Laat dat maar aan Honda over; mooie, hoogwaardige materialen die overal naadloos op elkaar aansluiten. De hoog geplaatste pook laat zich zeer soepel en trefzeker bedienen.
We reden kortstondig met de 2-liter i-VTEC, maar maakten de meeste kilometers met de 1,7-liter met enkele bovenliggende nokkenas. De tweeliter heeft standaard een zesbak waarvan het laatste verzet als overdrive fungeert. Lekker vlotte kar en aangenaam stil, mede dankzij extra geluidsisolatie. De 1,7-litermotor moet er vanzelfsprekend wat harder aan trekken, laat zich dus ook wat meer horen en vooral bij hogere snelheden zou het geen overbodige luxe zijn als we één tandje verder konden schakelen (de 1.7 heeft een 5-bak) om het rumoer wat in te dammen. De FR-V staat op het platform van de CR-V, met een 6 cm verlengde wielbasis, die daardoor 2,69 meter bedraagt. De auto is soepel geveerd, maar laat zich toch behoorlijk strak manoeuvreren. Gas los in de bocht resulteert echter wel in een enthousiast kwispelende kont. Sturen gaat licht en precies en als geheel klopt de bediening van de auto gewoon helemaal.
Prijzen vallen mee
We vreesden dat de FR-V, naar 'goed' Honda-gebruik, wel eens een prijzige aanschaf zou kunnen worden. Dat valt gelukkig redelijk mee; de voordeligste 1.7 staat voor € 25.990 te boek en voor de tweeliter bent u minimaal € 28.910 lichter. Standaard is elke FR-V al best compleet: we noemen zes airbags, elektrisch bediende ramen voor en achter, automatische airco, verwarmbare buitenspiegels en een geïntegreerde radio/cd-speler. Wie meer wil, kan een Comfort- of Executive-pakket (alleen 2.0) kiezen. De 2.0 Comfort heeft stabiliteitsregeling (VSA) en cruise control. Je kunt hierop ook het Lifestyle-pakket bestellen, bestaande uit donkere achterste zijruiten (privacy glass), een dakreling en een Premium Sound-audiosysteem. De 2.0 Executive is met € 33.160 een klap duurder, maar daarvoor heb je dan wel xenon-koplampen, mistlampen, stoelverwarming, een schuifdak, leren stuurwiel, regensensor, 6 cd-wisselaar, dakreling en privacy glass aan boord. Er staat ook een diesel (2.2 i-CTDi met 140 pk) op het programma, maar daarop moeten we nog tot juli 2005 wachten. Een automaat is voorlopig niet leverbaar.
Honda verwacht volgend jaar zo'n 500 FR-V's aan de man/vrouw te brengen. Als voornaamste concurrent noemt Honda de Volkswagen Touran (vanaf € 23.995). Opmerkelijk, want de enige échte concurrent (want ook drie zitplaatsen voorin) is toch de Fiat Multipla (vanaf € 20.495). Overigens blijft met de komst van de FR-V de Stream, die andere MPV van Honda, gewoon leverbaar.