Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km - Klokje Rond

Het beste jongetje van de klas

98 reacties

Video
AutoWeek 51/52 2021
AutoWeek 51/52 2021

Je leest het in AutoWeek 51/52 2021

Honda’s komen meer dan eens ijzersterk voor de dag in onze Klokje Rond-keuringen. Voorafgaand aan deze keuring krijgen we een gedetailleerde onderhoudshistorie van eigenaar Peter Baaijens die zo op het oog ook nog eens een keurige bestuurder lijkt. Alle seinen staan op voorhand op groen voor een grandioos succesverhaal.

Hoewel alles erop wijst dat we een succesvolle keuring gaan beleven, stapt Peter vandaag met wat­ zorgen uit zijn auto. “Onderweg is een probleem teruggekomen dat ik alleen afgelopen zomer heb ervaren: er is ineens een klonkend geluid bij het remmen.

Ik ben toch wel benieuwd waaraan dat ligt.” Geen betere plek om dat te laten beoordelen dan bij de Klokje Rond-garage. Verder is wel duidelijk dat­ Peter heel zuinig omgaat met zijn auto. De kloeke Japanner oogt ronduit keurig. We vinden het leuk zo’n Accord op de brug te zien, want dit model zie je niet veel meer.

Peter: “Ik ben overtuigd Hondarijder. Mijn eerste kocht ik eind jaren 70, maar die roestte heel erg. Inmiddels is de kwaliteit stukken beter. Het is jammer dat er steeds minder Honda-dealers zijn. Inmiddels kom ik bij een ­ universele garage waar iemand werkt met veel ervaring met ­ Honda’s. Daarvoor liet ik veel door mijn zwager doen. Die werkt in een Citroën-garage. Hij probeert me telkens in een auto van dat merk te praten, maar die hoef ik echt niet.” Uit de rekeningen van Peter bij de garage blijkt dat er nooit veel meer is gebeurd dan regulier onderhoud. “De duurste reparatie is die van de airco. Die begaf het toen we bij veertig graden boven op een berg in Oostenrijk stonden.”

10 MILLE BESPAARD

Verder valt de lpg-installatie op. Normaal gesproken houdt Honda zich daar verre van, maar bij ­ Peter bemoeide de garage zich actief met de installatie; zo kwam er een klepsmeringsysteem in. “Ik moest voor mijn werk zoveel gaan rijden, dat ik voor de keuze stond om een diesel te kopen of lpg te laten inbouwen. Ik heb nooit spijt gehad van het besluit een gasinstallatie te nemen. Hij heeft mij de afgelopen vijf jaar wel € 10.000 bespaard.”

Verder heeft Peter nog een mooi verhaal over de voorremmen. “Die hebben het lang niet ­ gedaan omdat de remblokken verglaasd waren. Het is een ­ automaat en de blokken staan dus vaak tegen de warme schijven aan; dat was de oorzaak. Verglaasde remblokken hebben geen werking meer. De schijven en de blokken sleten dus niet, maar er remde ook niets. Het heeft een tijd geduurd ­ voordat iemand dat ontdekte.”

Over remblokken gesproken: keurmeester Joep Schuurman wijst die aan als boosdoeners voor het klonkende geluid. “Eerst had je het in de zomer bij hoge temperaturen en nu komen de heel lage temperaturen er weer aan. Ze doen het dus alleen bij bepaalde temperaturen.” Onder de motorkap kijkend heeft Joep een paar opmerkingen. “Het is wel vreemd dat de klepdekselpakking een keer is gekit. Dat ­ gebeurt doorgaans alleen bij ­ lekkage. Maar die heeft bij deze auto nooit plaatsgehad. Wel moeten kleppen worden gesteld door het gebruik van lpg. Dan moet die boel ook los. Misschien had je hier te maken met een  onzekere monteur die een extra randje kit heeft gebruikt.”

ZOUT

We zijn vooral benieuwd naar de staat van de onderkant. Japanse auto’s willen best nog weleens roesten en Peter woont in ­ Zeeland, dicht bij de zee. Daarvan wordt een auto doorgaans niet beter. Peter: “Het komt voor dat ik bij storm over de dijk bij Vlissingen rijd. Dat kun je het zout op de auto zien zitten.” Evengoed kunnen we aan de ­ carrosserie geen spat roest ­ ontdekken. En als de Accord op de brug staat, valt ook aan de ­ onderzijde werkelijk helemaal geen roest te bekennen. Joep “Je kunt dat heel bijzonder vinden, maar je moet niet vergeten dat dit een auto van pas tien jaar oud is die best een hoge nieuwprijs had. Het zou dus ­ bijzonder zijn als hij al flink was verroest. Maar aan de andere kant: als een tien jaar oude Volvo net zo’n leven als deze auto zou hebben, zouden de gaten al in het subframe ­ zitten.”

De keuring van de Accord verloopt al met al ­ precies zoals we dat vantevoren hadden verwacht. Er is bij deze auto geen vuiltje aan de lucht. Die kan nog honderdduizenden kilometers mee. Zo af en toe zit Peter te ­ kijken wat wellicht zijn volgende auto zou moeten worden. “Maar ik zou niet kunnen bedenken wat ik liever heb dan deze Accord. Het is maar goed dat hij niet op zijn laatste benen loopt.”

Momenteel is het vrij rustig bij Peter. “Ik heb tijden gehad dat ik voor mijn werk 50.000 kilometer per jaar reed. Nu is dat nog zo’n 10.000 kilometer. Waarschijnlijk komt er binnenkort weer een klus aan. Dan moet mijn auto weer aan de bak. Dan zet ik er weer 25.000 per jaar bij.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

“Dat aan een tien jaar oude Honda weinig mankeert, is niet echt een verrassing. Maar of zo’n­ keuring een succes is, hangt natuurlijk ook af van hoe er met de auto wordt gereden en hoe hij wordt bijgehouden. Dat is hier ­allemaal zeer netjes voor elkaar. Dus niet alleen een pluim voor de auto, maar ook voor de bestuurder.”

Signalement

Merk Honda
Model Accord 2.0i Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.800

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.725 mm / 1.840 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.705 mm
Massa leeg 1.384 kg
Laadvermogen 551 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km

Lezersreacties (98) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.