Ford Tourneo Connect 1.0 Ecoboost Titanium (2014)
Besteller voor levende lading
De neus van de Tourneo Connect oogt sportief, maar de hoekige carrosserie en de reusachtige achterklep maken duidelijk dat deze auto oorspronkelijk als bestelwagen ontworpen is. Ook de grote buitenspiegels en de schuifdeuren verraden dit. Voordeel hiervan is dat de Tourneo gigantisch ruim is. Wat vooral opvalt, is de enorme hoofdruimte. Heel nuttig is die overigens niet als je gewoon voorin zit. Sterker nog, zo'n hoog dak is eerder een nadeel, want de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik (in de praktijk 1 op 12) nemen erdoor toe. Bovendien leidt het tot een hoger zwaartepunt en dat is weer nadelig voor de wegligging.
Met een inhoud van 1.029 liter is de bagageruimte gigantisch, maar ook die liters haalt de auto vooral uit de hoogte. Een gemiddelde stationwagon in dezelfde klasse biedt in de lengte algauw enkele decimeters meer. Maar je vervoert natuurlijk niet alleen bagage. Gelukkig hebben volwassenen ook op de achterbank meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Om nog eens te benadrukken dat de Tourneo Connect een echte personenauto is, heeft Ford hem voorzien van klaptafeltjes voor de achterpassagiers. Bovendien beschikken zij over een handige middenarmsteun met opbergvak en bekerhouders. Minder handig zijn de zware schuifdeuren. Zeker kinderen krijgen ze niet gemakkelijk open en dicht. Al even onhandig blijkt de gigantische, zware achterklep. Het eigenzinnig vormgegeven dashboard doet denken aan dat van andere Fords. Het oogt prima, maar het infotainment is vrij ouderwets.
Onder de kap heeft de testauto de bekende 1,0-liter driecilinder turbomotor. Daarmee komt de Tourneo Connect prima vooruit, maar je moet wel regelmatig terugschakelen om de motor op toeren te houden. Gelukkig is de auto gezegend met een soepele zesversnellingsbak. Die zesde versnelling moet onder meer leiden tot een gunstig verbruik en minder motorgeluid, maar als je eenmaal in de zes zit, kun je vlotte inhaalacties wel vergeten.
De Tourneo Connect deelt zijn onderstel met de Ford Focus. Helaas vertoont hij niet dezelfde wegligging; hij heeft vooral last van een sterk overhellende carrosserie. Het veercomfort is daarentegen in orde.
De Tourneo Connect 1.0 Ecoboost staat vanaf €21.900 in de prijslijst. Voor de luxe aangeklede Titanium-uitvoering vraagt Ford €2.000 extra.
Oordeel
Wie een no-nonsenseauto zoekt met ruimte voor een half basketbalteam en bijbehorende bagage, is met de Tourneo Connect goed bediend. Daarnaast rijdt deze Ford onverwacht goed, maar je moet het niet erg vinden flink hellend door de bocht te gaan.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Tourneo Connect Compact 1.0 EcoBoost Titanium |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 995 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.418 mm / 1.835 mm / 1.852 mm |
Wielbasis | 2.662 mm |
Massa leeg | 1.393 kg |
Laadvermogen | 607 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 735 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,9 s (fabrieksopgave: 14,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,6 s / 7,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,4 s / 18,2 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 129 g/km |