Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Taurus

Ford Taurus SE (2000)

Ruimteveer

Ford Taurus SE (2000)
  • Autotest
17 april 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Omdat het vorige model Taurus nogal controversieel was, is Ford met zijn opvolger op 'safe' gegaan. Niet alleen qua ontwerp, maar ook qua veiligheidsuitrusting. Op dat gebied is de nieuwe gróte gezinswagen uit Amerika voorzien van tal van snufjes.

Functionaliteit stond bij het ontwerp van de nieuwe Taurus voorop. Verdwenen zijn de ovale achterruit en de aflopende achterkant. Daarvoor in de plaats een conventionele belijning met een aan het eind 10 cm hogere achterklep. Voorin groeide het interieur ruim 2 cm en achterin is bijna 5 cm meer hoofdruimte, terwijl inhoud van de bagageruimte met 10% is gestegen tot 480 liter. De grille is verbreed voor een betere koeling van de motorruimte, terwijl de motorkap iets omhoog loopt, zodat de luchtstroom over de ruitenwissers wordt geleid: minder water en minder windgeruis zijn het gevolg. En met grote, heldere reflectorlampen hoort de Taurus weer helemaal bij de moderne Ford-familie.

Veiligheid troef

Ford had al redenen om tevreden te zijn met de veiligheid van de vorige Taurus - die kreeg daarvoor een 5-sterren beoordeling van de Amerikaanse overheid - maar zat intussen niet stil.
De Taurus is het eerste model waarin Ford nu zijn nieuwe Personal Safety System heeft toegepast met bijna een dozijn technologieën die samenwerken om de auto tijdens een aanrijding te laten "denken". Zo wordt niet alleen de kracht van de aanrijding gemeten, maar bijvoorbeeld ook gesignaleerd of bestuurder (en/of passagier) de veiligheidsgordel om heeft en wat zijn afstand is tot het stuur. Aan de hand daarvan wordt bepaald of en zo ja met hoeveel kracht de airbags worden opgeblazen en de (vijf) veiligheidsgordels worden aangespannen en weer worden "losgelaten". Het spreekt vanzelf dat de Taurus is uitgerust met zij-airbags die hoofd en borstkas beschermen. Vreemd is het ontbreken van hoofdsteunen achterin, maar de achterbankleuning is vrij hoog doorgetrokken. Vernieuwde deurpanelen en armsteunen moeten tijdens een botsing beter in staat zijn krachten te absorberen.
Verder heeft de Taurus de primeur van de eerste auto met instelbare pedalen. Zij zijn vooral bedoeld voor korte bestuurders, die vroeger altijd dicht op het stuur moesten zitten om bij de pedalen te kunnen. Met een knopje in de zijkant van de stoel kan je de pedalen 7,5 cm verstellen.
De nieuwe Taurus, met zijn lengte van ruim vijf meter en een wielbasis van 2,75 m, heeft een ruim interieur. Heel ruim, mogen we wel zeggen. De veranderingen aan de carrosserie zijn inderdaad merkbaar ten goede gekomen aan de inzittenden. Op de achterbank riant plek voor drie, voorin veel schouderbreedte en een middenconsole van formaat. Daarin zit overigens in de SE een de CD-wisselaar voor 6 discs "verstopt" en dan is er ook nog opbergruimte. De lege bagageruimte gaapt je aan als een groot grijs gat. Jammer dat de toegang nog altijd een beetje nauw is.
De voor Nederland geïmporteerde Taurus is standaard uitgerust met leren bekleding, automatische airco, zonwerend glas, cruise control met geheugen, 60/40 neerklapbare achterbankleuning en een stereo radio/cassettespeler met de eerder genoemde CD-wisselaar.
Hoewel je bij zo"n ruime familie-auto niet meteen verwacht dat je strepen kunt trekken op het asfalt als je accelereert, komt de 1525 kg zware Taurus best goed weg. Met tractiecontrole, standaard op de Nederlandse SE-uitvoering, sprint hij in 8,6 seconden naar 100 km/h en zonder tractiecontrole doet hij er net 9 tellen over. Daarvoor zorgt de moderne aluminium 3-liter Duratec V6 met 203 pk en een maximum koppel van 272 Nm. Daarmee trekt hij goed op vanuit lagere toerentallen (al laat hij zich dan wel wat horen) en de automatische 4-traps transmissie schakelt daarbij redelijk snel en positief.
Met zijn geventileerde schijven voor en trommels achter, geassisteerd door ABS, remt de Taurus op adequate wijze af.
Aan het rijgedrag van de Taurus stelt een koper bij voorbaat geen sportieve eisen. Wel een comfortabele wegligging en een betrouwbaar weggedrag. Maar met zijn moderne quadralink achterwielophanging kan de Taurus best omgaan met een haastige bestuurder. De afstelling van het onderstel is beslist niet zacht en hij kan dan ook op hoge snelheid door lange bochten. Wordt het krapper, dan vertoont hij een matig onderstuur en is gemakkelijk te corrigeren met het gaspedaal.
Het gevoel in het stuur lijkt aanvankelijk wat indirect, maar dat is schijn. We denken dat de grip beter kan met andere banden dan de 215/60 R16 all weathers, die om de standaard aluminium velgen zijn gelegd. Maar nogmaals, de Taurus voldoet in alle opzichten aan de eisen van de kopers voor wie hij is bedoeld.

Signalement

Merk Ford
Model Taurus
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.034

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 149 kW / 203 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 272 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 61 l
Lengte / breedte / hoogte 5.020 mm / 1.855 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.755 mm
Massa leeg 1.525 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,1s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Taurus
Ford Ford Taurus
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Taurus specificaties
  • Ford Taurus occasions
  • Ford Taurus video's
Advies en informatie
  • Ford Taurus tests
  • Ford Taurus gebruikersreviews
  • Ford Taurus index
PREMIUM
BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

Om de beste hete hatchback te bouwen, moest je nog niet zo lang geleden opboksen tegen grootheden...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Taurus (2002)

    Ford Taurus (2002)

    8
    • 14 november 2015
  • Gebruikersreview
    Ford Taurus Stationwagon LX (1998)

    Ford Taurus Stationwagon LX (1998)

    • 26 januari 2005
  • Gebruikersreview
    Ford Taurus GL (1997)

    Ford Taurus GL (1997)

    3
    • 2 april 2002
meer reviews
Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

197

Met de Ford Focus ST en Volkswagen Golf GTI hebben we twee van de laatst overgebleven hete...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Ford Taurus is nieuwe Mondeo

    Nieuwe Ford Taurus is nieuwe Mondeo

    57
    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Ford Taurus (2013) - In het Wild

    Ford Taurus (2013) - In het Wild

    12
    • 19 maart 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Ford Taurus

    Facelift voor Ford Taurus

    14
    • 21 mei 2019
  • Nieuws
    In het Wild: Ford Taurus (2003)

    In het Wild: Ford Taurus (2003)

    38
    • 25 februari 2018
  • Nieuws
    Nieuwe Ford Taurus eerst voor China

    Nieuwe Ford Taurus eerst voor China

    40
    • 19 april 2015
  • Win een vakantiebarrel - Ford Taurus

    Win een vakantiebarrel - Ford Taurus

    45
    • 3 juni 2009
  • Nieuws
    Oude bekenden: Ford Taurus en Mercury Sable

    Oude bekenden: Ford Taurus en Mercury Sable

    • 8 februari 2007
Merk
Merk
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie in Saarlouis

    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie...

    33
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan naar Goodwood

    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan...

    23
    • 21 juni 2022
  • Achtergrond
    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    59
    • 18 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Terugroepactie voor alle Nederlandse Fords Mustang Mach-E

    Terugroepactie voor alle Nederlandse Fords...

    14
    • 16 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden