Ford Ka 1.3 70pk Style (2002)
K3
Wij reden nog de 60 pk-versie en die auto heeft domweg niet veel over. Voor modeljaar 2003 kreeg de Ka een krachtigere 70 pk Duratec-motor. Grote kans dat die 10 pk extra de Ka goed van pas komen. Verwacht echter nog geen sprinter want met 13,7 seconden voor de sprint van 0 tot 100 is de auto nog altijd geen strepentrekker. Wel is ondanks een hoger prestatieniveau het brandstofverbruik iets afgenomen. Een modernere, efficiënte motor en dat werd natuurlijk wel een beetje tijd. Ondanks dat vele kopers puur vallen voor het stijlvolle, aparte uiterlijk van de auto.
Ja, de Ford Ka is beslist een pionier. De kleine dappere tweedeurs effende het pad voor het New Edge-design. Het liet de autowereld zeg maar wennen aan een nieuwe stijl voordat de volumemodellen ermee getooid zouden worden; een veelgebruikte tactiek. En het pakte heel goed uit. De Ka werd synoniem voor een kleine Ford, nog veel meer dan de Fiesta. De Ka verdrong de Fiesta dan ook enigszins. Nu, met de komst van de nieuwe, volwassen Fiesta, lijkt dat over. Maar met de uitbreiding van de Ka-familie, middels SportKa (een tamme Ka-GTI) en StreetKa (2-zits roadster) gaat de Ka toch weer van zich laten horen.Maar terug naar de basis, de Ka voor het gewone volk. Is die nog steeds 'niet te versmaden?'
Klein maar fijn
Je kan zeggen wat je wilt, maar moed hebben ze wel bij Ford. Want de Ford Ka was, toen hij voor het eerst het levenslicht zag, ronduit gewaagd. Vooral die grote schildbumpers baarden opzien en het hele compacte formaat. Ook de afstemming van het interieur op de buitenkant van de auto spreekt nog steeds aan. De Parijse Autosalon van 2002 is voor de Ka een mijlpaal: meer keuze in carrosserie- en interieurkleuren, en een nieuw instrumentenpaneel. Bovendien zijn parkeersensoren en een uitschakelbare rechterairbag nu als optie leverbaar. Maar een Ka is niet alleen maar 'kunst', het is een auto om mee te rijden. Dat nu doet de Ford nog altijd goed. Rijden als een kart is teveel eer en de nieuwe Fiesta rijdt echt beter, maar toch kan de Ka z'n mannetje staan in de klasse van de drieëneenhalve meter. Hij stuurt scherp, direct, de zit achter het stuur is prima, kortom, er is echt wat te beleven.
Wie sportief aan de gang gaat met de Ka, wordt niet teleurgesteld; de Ka vindt het leuk. Hij is licht onderstuurd in bochten maar het gevoel is goed. Ook de remmen van de kleine Ford zijn lekker bijterig en de vijfbak laat zich licht genoeg en makkelijk bedienen. Ook over de koppeling geen klachten en dat telt voor een 'stadsauto'. Lof ook voor de voorzetels. We gaan ze niet tot sportstoelen bombarderen, maar de steun in bochten is echt niet verkeerd. Tobben is het wel een beetje achterin de oer-Ka. Dat maakt de auto als volwaardig gezinsauto kansloos, maar ook als tweede auto voor kindervervoer houdt dat zijn beperkingen in. Er is domweg niet veel ruimte voor hoofd en onderdanen en ook met twee kinderzitjes operationeel houdt het niet over. Over het zitten voorin hebben we geen klachten. Je zit niet snel klem. De bagageruimte loopt in de pas met de afmetingen van de Duitse Spanjaard of Spaanse Duitser; de Ford Ka wordt namelijk gebouwd in het Spaanse Valencia. Oh ja, nog een indrukwekkend feitje: er zijn er inmiddels meer dan 1 miljoen van gebouwd. Wat betreft de
uitrusting kunnen we melden dat de door ons gereden Ka op veiligheidsgebied standaard ABS en airbags voor bestuurder en voorpassagier had. Zij-airbags zijn mogelijk, maar kosten zo'n € 500 extra. Wij reden met een 'actie'-Ka die niet karig in zijn toebehoren zit. Wat dacht u van airconditioning, radio-cd-speler, boordcomputer, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, elektrische ramen, buitentemperatuurmeter, centrale vergrendeling met plip, cruise control, drie hoofdsteunen en drie 3-punts gordels achterin, metallic lak en mistlampen vóór. Zaken die op de Style veelal als optie verkrijgbaar zijn.
Hoewel de buitenafmetingen erg handzaam zijn, valt het uitzicht rondom vanaf de bestuurdersplek tegen. Da's de keerzijde van het hippe ontwerp.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Previa 2.4 16v VVT-i Linea Luna |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.390 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.362 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 225 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.750 mm / 1.790 mm / 1.770 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 1.500 kg |
Laadvermogen | 740 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 600 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,0 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,4 s / 18,8 s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 228 g/km |