Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Fiat Panda Cross

Woorden én daden

18
Fiat Panda Cross
Fiat Panda CrossFiat Panda CrossFiat Panda CrossFiat Panda CrossFiat Panda CrossFiat Panda CrossFiat Panda CrossFiat Panda CrossFiat Panda Cross
  • Albert-Jan Cornelissen
  • Eerste rijtest
30 september 2014 om 14:47
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 30 2014
AutoWeek 30 2014

Je leest het in AutoWeek 30 2014

Met zijn dikke bumpers en grote zwarte carrosseriepanelen oogt de Panda Cross als een gevalletje 'wel willen, niet kunnen', maar vergis je niet: hij staat dankzij zijn vierwielaandrijving met elektronisch sperdifferentieel echt zijn mannetje buiten de gebaande paden. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan.

Voor ons doemt een helling op die zo steil is dat we er te voet met geen mogelijkheid tegenop zouden kunnen klauteren. We slikken even, zetten de offroad-schakelaar in 'Off-road', nemen een flinke aanloop en hopen er het beste van. Zou dat kleine gele Pandaatje hier écht tegenop komen? We trappen het gaspedaal diep in – en even later kruipt de Fiat omhoog alsof het kinderspel voor hem is. De Panda Cross mag met zijn riant met zwart plastic aangeklede carrosserie dan een typische 'bluf-SUV' lijken, hij is in het terrein tot dingen in staat die je niet voor mogelijk houdt. Wat wil je ook: hij is voorzien van vierwielaandrijving met een elektronisch sperdifferentieel en M+S-banden die ook in de modder voor een goede grip zorgen. In principe is de Cross net als zijn broertjes voorwielaangedreven (98 procent van het vermogen gaat onder normale omstandigheden naar de vooras), maar de achterwielen worden automatisch ingeschakeld als het nodig is. Tenminste, als je de eerder genoemde schakelaar in de stand 'Auto' hebt staan. In de andere twee standen heeft hij tot een snelheid van 50 km/h permanente vierwielaandrijving. In tegenstelling tot de Panda 4x4 heeft de Cross ook nog een Hill Descent Control. Zijn kleine afmetingen, korte overhang voor en achter, relatief lage gewicht (1.090 kilo) en smalle banden zorgen ervoor dat hij in het terrein menig grote SUV zijn kekke achterkantje laat zien. Geen wonder dat de vierwielaangedreven versie van de Fiat Panda (wereldwijd goed voor 20 procent van de verkopen) het van oudsher erg goed doet bij Zwitserse postbodes en Italiaanse olijfboeren. En ook in Nederland was ooit een grote vraag naar compacte offroadertjes als de Daihatsu Feroza en Suzuki Samurai.

Rijk alleen
Vandaag de dag ligt dat echter een beetje anders, waardoor de Panda 4x4 en de daarvan afgeleide Cross feitelijk het rijk alleen hebben. Auto's als de Ford Ecosport en de Opel Mokka zijn wat duurder dan een Panda Cross, die 19.995 euro moet opbrengen. Aan de andere kant: dat is een fors bedrag voor een auto uit het A-segment. Ga maar na: voor 11.595 euro ga je naar huis met een Panda TwinAir Turbo Edizione Cool. Die heeft dan weliswaar geen vierwielaandrijving, een minder rijke uitrusting en 10 pk minder in huis, het is duidelijk dat je erg diep in de buidel moet tasten voor deze bijzondere Panda-versie. De Cross zal in Nederland een exclusieve verschijning blijven, maar dat maakt hem natuurlijk ook wel weer interessant voor mensen die willen opvallen. Want eerlijk is eerlijk: er staat wel wat. De fraaie 15 inch lichtmetalen wielen, onverzettelijk ogende bumpers en grote bodemspeling maken er een stoere verschijning van. Mooi zijn ook de mistlampen, die een prominente plek schuin onder de koplampen hebben gekregen. Ook binnenin wordt meteen duidelijk dat dit geen standaard Panda is, onder meer dankzij de opvallende bekleding met inzetstukken van 'eco-leer', die op warme dagen trouwens behoorlijk plakkerig aanvoelt. Ook de koperkleurige afwerking van het dashboard is specifiek voor de Cross. Over de uitrusting geen klachten, de Cross krijgt standaard onder meer een airconditioning en een Blue&Me-communicatiesysteem met TomTom-voorbereiding mee. De ergonomie is goed voor elkaar, het enige kritiekpuntje zijn de knoppen van de elektrische raambediening die naast de versnellingspook zijn geplaatst. Je zit uiteraard ook wat hoger, op comfortabele stoelen die wel een wat korte zitting hebben. Voor A-segment-begrippen is het ruimteaanbod goed voor elkaar, zelfs voor langere volwassenen is achterin zitten best te doen.

Hard werken
Als gezegd heeft de bekende Twinair turbomotor 5 pk meer in huis dan in de Panda 4x4 en 10 pk meer dan in de reguliere Panda. An sich zijn de prestaties best acceptabel, over een sprint van 0 naar 100 km/h in 12 seconden valt niet te klagen. In de praktijk moet je de tweecilinder echter flink op toeren houden om de gang erin te houden – en dan is het met de geclaimde zuinigheid snel gedaan. De boordcomputer vermeldde een gemiddeld verbruik van 9,9 liter op 100 km, al moeten we daarbij wel aanmerken dat we een stukje offroad hebben gereden. Een gemiddelde van pak hem beet 1 op 14 moet dan ook wel te realiseren zijn. Onderin doet het motortje helaas erg weinig, waardoor het in combinatie met de kortere eerste versnelling nog best een uitdaging is om soepel weg te rijden vanuit stilstand. Eenmaal op gang gaat het allemaal goed, zolang je de naald van de toerenteller maar niet te ver laat terugzakken. Het geluid van de dappere tweepitter is helaas ook geen onverdeeld genoegen, boven de 3.000 tpm is het wel erg prominent aanwezig en het geluid doet aan dat van een bromfiets denken. Op den duur zal je er wel aan wennen, maar voor 20.000 euro mag je meer raffinement verwachten. Wat rijden betreft, hebben we geen klachten, want door de langere veerwegen is de Cross opvallend comfortabel. Waar de vorige generatie van de Cross wat stoterig was, weet deze nieuweling hobbels en kuilen verrassend goed weg te werken. Akkoord, bij snel op elkaar volgende wegellende wordt hij wat onrustig, maar wat wil je met een wielbasis van 2,30 meter? Je zou denken dat hij door de lange veerwegen, het hoge zwaartepunt en de comfortabele afstelling enorm overhelt in bochten, maar dat valt heel erg mee. Het lijkt zelfs maar weinig verschil te maken met de reguliere Panda en dat is toch knap. Een bochtenridder is het mede door de wat indirect en kunstmatig aanvoelende besturing weliswaar niet, maar in dit segment staat rijdynamiek bij veel mensen niet bovenaan de prioriteitenlijst. In de praktijk van alledag is de Panda Cross een comfortabele metgezel die dankzij zijn compacte afmetingen lekker handzaam is. Of je bereid bent daarvoor 20.000 euro neer te tellen, zal ieder voor zich moeten bepalen, maar feit is dat Fiat in ieder geval de keuze biedt om een A-segmenter te kiezen die opvalt, over goede terreineigenschappen beschikt en riant in zijn spullen zit.

  • Houd me op de hoogte over de Fiat Panda
Fiat Fiat Panda

PRIVATE LEASE Fiat Panda

INFO
Fiat
Fiat
Fiat Panda 1.2 69 Lounge (5D/5H)
€ 254
 
Fiat Panda in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Fiat Panda 1.2 Active | Airco

    Fiat Panda 1.2 Active | Airco

    • 2012
    • 137.354 km

    € 2.450

    Fiat Panda 1.1 Actual Radio/CD Nwe APK Nette staat!

    Fiat Panda 1.1 Actual Radio/CD Nwe APK Nette staat!

    • 2009
    • 197.203 km

    € 1.949

    Fiat Panda 1.2 Edizione Cool | Levering nieuwe APK

    Fiat Panda 1.2 Edizione Cool | Levering nieuwe APK

    • 2009
    • 91.515 km

    € 2.500

Meer Fiat Panda occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Fiat Panda (Cross p.4)

    220
    • 12 januari 2021

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat Panda specificaties
  • Fiat Panda occasions
  • Fiat Panda video's
Advies en informatie
  • Fiat Panda tests
  • Fiat Panda gebruikersreviews
  • Fiat Panda index
PREMIUM
Fiat Panda Cross

Fiat Panda Cross

Rara wat is dat? Een Panda! En niet zomaar een Panda. We hebben eindelijk eens de gelegenheid...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2015)

    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2015)

    1
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)

    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)

    4
    • 15 november 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda 900 Young (1999)

    Fiat Panda 900 Young (1999)

    2
    • 8 november 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda 900 Young (2000)

    Fiat Panda 900 Young (2000)

    1
    • 16 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)

    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)

    4
    • 4 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    5
    • 9 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    1
    • 13 december 2020
meer reviews
Test: Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10

Test: Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10

Net als architectuur, moet ook de auto met z’n tijd meebewegen. En niets is meer ‘anno 2020’...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    'Fiat Panda blijft nog tot 2026 in productie'

    'Fiat Panda blijft nog tot 2026 in productie'

    42
    • 11 maart 2022
  • Autotest
    Fiat Panda - Wat verklaart het succes van de oer-Panda?

    Fiat Panda - Wat verklaart het succes van...

    67
    • 6 maart 2021
  • Autotest
    Test: Fiat Panda Hybrid

    Test: Fiat Panda Hybrid

    14
    • 3 februari 2021
  • Eindejaarsvideo - Michiel - Fiat Panda

    Eindejaarsvideo - Michiel - Fiat Panda

    50
    • 30 december 2020
  • Nieuws
    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan €...

    49
    • 5 december 2020
  • Test: Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10

    Test: Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10

    • 20 november 2020
Merk
Merk
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    54
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden